Om jag skulle välja att jobba med Patreon som betalningsmodell, så skulle jag bara göra det under en begränsad period (ett år kanske) och kommunicera det tydligt. Jag skulle också se till att ha mycket av materialet helt eller nästan klart i förväg. Allt för att dämpa stressen. Bara om jag kände att det verkligen funkade, så skulle jag välja att fortsätta med ytterligare ett år.
Det finns ju redan opinionsbildande journalister som jobbar på det här sättet. För en del verkar det generera stora inkomster, men jag undrar hur det fungerar på sikt. Vad händer när journalisten börjar tycka saker som de betalande inte gillar? Blir han eller hon arbetslös (eller bara fattig) då? Motsvarande för en spelskapare skulle kunna vara byte av genre, spel eller designfilosofi. Även traditionella spelförlag behöver förstås beakta kommersiella aspekter (om de vill tjäna pengar), men jag tror att de har lite större handlingsutrymme än en enskild skapare som tar betalt via Patreon.
Därmed inte sagt att man inte kan diskutera aspekter som betalningsmodeller, utgivningstakt (kanske hellre korta saker ofta än långa saker sällan?) och vad som funkar för den enskilde spelskaparen (digitala produkter är mycket enklare att få ut än tryckta som kräver tryckeridealar och tidskrävande hantering av porto och paket). Många (även jag) vill ha påkostade tryckta premiumprodukter med skitsnygga illustrationer och färdiga koncept, men det är också oerhört mycket mer krävande att åstadkomma än exempelvis mindre digitala produkter utan illustrationer. Men jag tycker också att det kan vara intressant med grafiskt enklare produkter där värdet ligger i idéinnehåll och textlig utformning.