26: Ute i träsket anfalls karaktärerna av Entropikern. Entropikern är en gammal man klädd i en rostig svart rustning dekorerad med den onda krigsdemonen Cairns symbol över bröstet, han bär en massiv yxa. Han har börjat förvandlat sig själv till en personifikation av levande våld och detta har gjort att han bara delvis består av kött.
Entropikern har 23 rustningspoäng, 50 livspoäng, +5 i räddnings värde och +5 till attack. Entropikern kan röra sig 30 fot per stridsrunda. Entropikern anfaller med sin magiska yxa som orsakar 1T10+5 skada.
Ablativt initiativ: Entropikern har inget eget initiativ. Han kan bara röra sig om någon anfaller eller använder en formel mot honom. Gör någon detta är det hans tur i initiativsordningen direkt efter den som påverkat honom.
Entropiskattack: Varje gång Entropikern träffar någon med en attack kan han göra en till attack men får då en Entropipoäng. Varje Entropipoäng gör att han får -2 till attack. Entropikern förlorar två Entropipoäng varje stridsrunda då han väljer att inte röra sig eller anfalla.
Blodsförbannelse: Alla varelser skadade av Entropikern drabbas av blodsförbannelsen. Blodförbannelsen varar tills Entropikern dör. Varje gång någon varelse som är blodsförbannade anfaller eller använder en magisk formel på någon annan varelse än Entropikern så drabbas alla blodsförbannade av 1T4 magisk skada.
Taktik: Entropikern står bara där tills någon anfaller honom. Då anfaller han den närmsta äventyraren så många gånger som möjligt. Sedan vilar han tills han inte längre har för många Entropipoäng innan han anfaller igen. Hans hantlangare kommer slå på honom för att ge honom fler rundor i initiativet, de kommer för det mesta missa men han bryr sig inte om ifall de skadar honom.
Entropikern har med sig tre svarta väpnare. Dessa har 12 rustningspoäng, 2 livspoäng, +0 i räddnings värde och +3 till attack. De svarta väpnarna kan röra sig 30 fot per stridsrunda. De anfaller med sina yxor som orsakar 1T10+2 skada.
Entropikerns yxa är ett +3 vapen. Väpnarna bär var och en 2000 guld med sig.