Homelands
I detta 38 sidor långa kapitel får vi mer ingående information om de olika regionerna i Dragonpass.
Sartar
Den första regionen som beskrivs är den som anges som “default” för äventyrare. Tyvärr är det den också den minst intressanta regionen kan jag tycka och det händer mycket mer flippade grejer på andra ställen. En annan sak som slår mig är att namnen på alla platser i Sartar låter som amerikanska förorter snarare än bronsålder-fantasy. Här är några exempel: Apple Lane, Jonstown, Swenstown och Duck Point. Hur ska jag översätta Apple Lane? Kivik? Jag tror att detta nog är den första regionen som skrevs till RQ för länge sedan och att kravet på balla namn var lägre då, i en tid när detta ansågs vara ett rimligt omslag:
Jag har inte så mycket mer att säga om Sartar, det är någon slags kuperat land med en massa olika stammar som bråkar över boskap och sånt.
Esrolia
Om Sartar kändes lite blekt så kompenserar Esrolia genast för det. Ett civiliserat land med matriarkat styre, täckt av djupa djungler och tropiskt klimat. Här hittar vi bland annat Gloranthas största stad Nochet med mer än 100.000 invånare.
Staden Rhiogos styrs av en drottning “a virgin famed for her sexual promiscuity and carnal hedonism” (bara jag som inte får ihop det där riktigt?).
Där finns en stor ö som är täckt av gamla gravar och mausoleum. En grupp prästinnor vakar över ön och “once a year, the dead leave the Necropolis and travel the Sacred Road from Ezel to Nochet”. Coolt, berätta gärna mer...
Grazelands
Detta är hästfolkets land, vilket på många sätt känns som en fantasy-version av Mongoliet. Folk här älskar sin hästar över allt annat. Landet är ett torrt stäppland. Det finns ett stort berg som egentligen är en uråldrig drake.
Prax
Detta är kanske den mesta kreativa regionen. Det är en torr och varm region (öken) och den bebos av en massa olika stammar. Varje stam har ett särskilt riddjur, lamor, bison osv. De lever i en av gudarna skapad symbios där riddjuret äter från marken och ryttaren äter riddjuret. Men sen finns det en särskild stam som inte är människor utan humanoida grisar, och vad rider de på då? Jo människor! Detta är både genialt och tramsigt på samma gång, och helt oförklarligt känns det ändå rimligt. Ett tydligt bevis på att Gloranthas gudar aldrig har hört uttrycket “kill your darlings”.
I öknen finns en enorm stenkub som är en del av ett heligt berg som gudarna hade sönder, sjukt ballt.
Lunar Tarsh
Här bor de som följer mångudinnan och det är, som jag tolkar det, som ett dekadent romarrike. Jag gillar Lunar-gänget än så länge, delvis för att det är ballt att dom gillar chaos, men samtidigt är mer civiliserade än andra. Det är i denna regionen man hittar det där sjuka berget som är som en nål rakt upp i himmeln.
Old Tarsh
Den del av Tarsh som inte ockuperas av Lunar Empire. Det är lite kallare här uppe och dom känns lite som germaner med en massa pälsar som kläder.
Slutligen
Kul kapitel! En fantastisk bredd tycker jag och man blir sugen på att resa runt. Sartar ligger i mitten och det är lätt att föreställa sig hur spännande det kan vara för några sartariska fåraherdar att resa iväg till Esrolia eller Prax.