Vi kanske skulle kalla dem för kompetenta istället för coola?
I det avseendet är det ju ingen skillnad mot original-DnD. Det finns mängder med coola saker i spelet, och rollpersoner kan bli hur coola som helst, men i början är man ändå en inkompetent nolla som kan dö om en kattunge anfaller.1982 är tidigt.
Och det finns coola saker i Rolemaster.
Men det är fortfarande ett gränsfall då det tar väldigt lång tid att ta sig till de coola bitarna.
”Cool” är ju en ganska vag formulering men jag tror vad som avses är att en rollperson från början kan ha samma stats, förmågor och tålighet som de tuffa karaktärerna i de filmer och böcker som ofta motsvarar spelen.För mig är min första rollperson nånsin en av de coolaste jag gjort. Corl Drakdödaren till Drakar och Demoner v1. Alltså, förmågorna var väl inte så speciella, eller alls speciella, och han hade högre INT än STY pga random slag på grundegenskaper och sånt. Men han var cool!
Jag minns honom.Det var i alla fall ingen garanti för att få sig en kompetent rollfigur från början. Den Traveller-figur jag spelade längst med började som 22-åring, utsparkad ur scoutkåren, med en rank i Pilot och ett lånat scoutskepp.
Det enda coola med honom var hans namn, Will Travel.
Som i Have Spaceship, Will Travel.
Det där är ju hemligheten! Rollpersoner blir coola om de spelas coola!Dock var ju min muterade varg rätt inkompetent vad gäller färdigheter men så ville jag såklart inte att det skulle vara så jag låtsades inte om det.
I Flykten från L.A. är Snake lite som James Bond på det sättet att allt han gör är han per automatik grym på. Hoppar upp på en motorcykel och kan hantera den perfekt, får fem sekunders instruktion om hur man surfar och han klarar att bemästra en jättevåg, nån slänger en basketboll till honom och han gör mål på mål.Men alltså:
Kolla på flykten från New York, hur framgångsrik är Snake rakt igenom? Är det en radda framgångsrika konflikter som följs av än mer framgångsrika konflikter?
38-åriga Franz håller med dig. 11-åriga Franz hade inte gjort det.Det där är ju hemligheten! Rollpersoner blir coola om de spelas coola!
Okej, fair enough. Jag ger mig själv en tillsägelse!Det känns som att diskussionen har derailats till att försöka definiera begreppet ”cool” trots att kontexten för begreppet redan förklarats…
Jag är glad att det bara var en tillsägelse, det hade varit sorgligt om du hade permabannat dig självOkej, fair enough. Jag ger mig själv en tillsägelse!
Jag trodde premissen var att man var cool (kompetent) i spelet. Handlar det om rollspel som spelas av de coola är det givetvis Vampire som gäller.Även om det är ett superhjältespel från 1977 känns det inte som "coolt".
Att man bör vara ett "math buff" för att spela och att Lou Zocchi, känd för Game Science Dice gav ut spelet, ger mer "nörd"-känsla än "cool"-känsla.
Då känns Marvel Super Heroes från 1984 och DC Heroes från 1985 som bättre kandidater.
Både Champions och Villains and Vigilantes är ju båda tidigare och koolare dock (eller kanske i nivå med koolhet med Marvel Super Heroes, beror lite på vilken sida en vaknar på känns det som).Då känns Marvel Super Heroes från 1984 och DC Heroes från 1985 som bättre kandidater.
Jag trodde premissen var att man var cool (kompetent) i spelet. Handlar det om rollspel som spelas av de coola är det givetvis Vampire som gäller.