Okej, så coolhet handlar ju i den här tråden om hur bra man är på att döda folk. Yes? Men en viktig del av det är ju vad det är för folk man stöter på! Så i till exempel Vampire spelar man en vampyr som är mycket bättre på mord än vanliga människor (vilket alltså är coolt), men man stöter mest på ännu mäktigare vampyrer i spel, så i praktiken är man inte cool ändå.
Så för att vi ska kunna kora ett rollspel som coolt måste vi alltså ta hänsyn till hur lätt det är för nyskapade rollpersoner att lemlästa de personer (eller varelser) de rimligtvis stöter på under spelets gång. Det här känns som ett vanligt problem, att de rollspel som säljer in sig som att man får spela coola rollpersoner gör dem ocoola genom att se till att det finns en massa ännu coolare spelledarpersoner, och att rollpersonernas våldsyttringar därför riskerar att ha reella konsekvenser (inte coolt). I Nobilis har man ju rent sinnessjuka krafter, men det har många av de personer man interagerar med också!
Så vilket är det coolaste rollspelet? Motsvarigheten till
Wanpanman. Vilket rollspel ger rollpersonerna mest möjligheter att utöva våld på sin omgivning utan att riskera sitt eget liv? Det är ju rimligen det coolaste rollspelet (även om det såklart inte var först med att vara coolt).