Quadrante
Grisbonde
Skissade på ett hjälpmedel att sätta sig in i hur en kultur fungerar och hur seder varierar mellan olika bygder, något man lätt kan använda utan att behöva läsa hyllmeter med text. Vi är ju skolade att använda grundegenskaper, vilka alla har både funktion och betydelse. Så varför inte göra detsamma med kulturer och seder. Kultur behöver ändå alltid tolkas för att man skall förstå att spela det. Ska man förenkla en hel kultur känns det bättre att abstrahera den än att göra den dum och förenklad.
Blandat mottagande när jag presenterade idén för mina spelare. Men nog mest för att de trodde att det är fixa värden som inte tolkas, förändras eller har ett sammanhang. Abstaherande gör dig (aka din roll) dum och utan djup, det gör det bara lättare att snabbt få en överblick ... ja, jag talar till dem nu, inte er.
Men hur skulle ni ställa er till detta ... om ni såg det i spel, regler, äventyr eller spelmodul?
(text i bifogad pdf ... skiss) F&œck .. fil för stor ... fixar en googledoc.kopia ... ///
Blandat mottagande när jag presenterade idén för mina spelare. Men nog mest för att de trodde att det är fixa värden som inte tolkas, förändras eller har ett sammanhang. Abstaherande gör dig (aka din roll) dum och utan djup, det gör det bara lättare att snabbt få en överblick ... ja, jag talar till dem nu, inte er.
Men hur skulle ni ställa er till detta ... om ni såg det i spel, regler, äventyr eller spelmodul?
Samhällets grundpelare
Samhällets grundpelare Exempel på samhällsbygge Här lever ni som del av ätte- och klansamhället, familjen, ätten, klanen, släkten utgör samhällets sociala bas. Det kitt som håller samman bygder och landskap. När man samlas utanför släkten i andra sammanslutninga fungerar ä...
docs.google.com