En väldigt ogenomtänkt tanke men tänkte jag slänger ut den och hoppas på kloka motfrågor .
Funderar över ett system där alla först i rundan slår tärningen dolt. Vem som helst får sen inleda med att säga vad de vill göra, ex attackera nån.
Om tärningen visar samma som ens FV får man göra den handlingen samt en till handling senare i rundan.
Exempel: Pelle har 5 i obeväpnad strid och 7 i tvåhandsvapen. Han slår 5, då kan han välja att ex sparka undan skölden på nån eller svinga sitt tvåhandsvärd. Om han väjer att sparka får han en till aktiv handling den rundan. Han kan ju också välja att svinga svärdet vilket (troligtvis) gör mer skada men ingen extra handling.
Personen som attackeras får sen reagera, ex undvika eller försöka hinna före med att attackera. Sen visar man tärningarna den som slår högst under FV lyckas/hinner först.
Om man vill får man dumpa sin tärning och istället slå om öppet, "chansa", nackdelen med att chansa är att det innebär att motståndet får en extra handling vid misslyckat.
Man får försvara sig hur många gånger som helst under en runda, dock är alla gånger utom den första chansningar dvs öppna slag.
När alla är klara startar en ny runda med dolda slag etc.
Tanken är att det ska skapa spännande val, möjligheter att finta(bluffa), mer dynamik vissa kommer få agera flera gånger under rundan. Vissa bara en gång. Ingen bestämd ordning som upprepas osv.
Så vad tror ni, finns det uppenbara bästa strategier etc?
Funderar över ett system där alla först i rundan slår tärningen dolt. Vem som helst får sen inleda med att säga vad de vill göra, ex attackera nån.
Om tärningen visar samma som ens FV får man göra den handlingen samt en till handling senare i rundan.
Exempel: Pelle har 5 i obeväpnad strid och 7 i tvåhandsvapen. Han slår 5, då kan han välja att ex sparka undan skölden på nån eller svinga sitt tvåhandsvärd. Om han väjer att sparka får han en till aktiv handling den rundan. Han kan ju också välja att svinga svärdet vilket (troligtvis) gör mer skada men ingen extra handling.
Personen som attackeras får sen reagera, ex undvika eller försöka hinna före med att attackera. Sen visar man tärningarna den som slår högst under FV lyckas/hinner först.
Om man vill får man dumpa sin tärning och istället slå om öppet, "chansa", nackdelen med att chansa är att det innebär att motståndet får en extra handling vid misslyckat.
Man får försvara sig hur många gånger som helst under en runda, dock är alla gånger utom den första chansningar dvs öppna slag.
När alla är klara startar en ny runda med dolda slag etc.
Tanken är att det ska skapa spännande val, möjligheter att finta(bluffa), mer dynamik vissa kommer få agera flera gånger under rundan. Vissa bara en gång. Ingen bestämd ordning som upprepas osv.
Så vad tror ni, finns det uppenbara bästa strategier etc?