Rollpelsakademien – en tanke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
En inte oviktig detalj är att åtminstone ha en klubbregel om att man inte får sno andra medlemmars idéer. Och en formulering eller två om vad det faktiskt innebär att ha en idé. Jag vet, det här kan tyckas självklart. Men jag har också sett idéstölder i olika sammanhang som har varit förbluffande brutala.
Varför skulle jag vilja visa mitt spel för folk, och be dem uttrycka åsikter om det, om jag inte får stjäla deras idéer?
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Jag anar att du inte vill berätta, men frågar ändå (för att jag blir så himla nyfiken): vad är det för brutala idéstölder som har skett?
Som jag skrev ovan, så talar jag om brutala idéstölder i olika sammanhang. Det jag tänkte på var exempelvis i akademisk forskning. Där har jag själv sett sanslösa stöldförsök (folk som handgripligen försöker sno resultat och material från opublicerade undersökningar). Men stölder förekommer ju också inom design. Där är det dessutom fråga om pengar. Exempelvis Ikea befinner sig ofta på gränsen.

När det gäller rollspel känner jag inte till något fall som är plagiat i juridisk mening. Däremot tycker jag, som sagt, att det härmas väl friskt emellanåt. Mitt intryck är att bra indiespel ofta blir plundrade på idéer eftersom idéer är så svåra att skydda. Om man bara gör något som är ganska likt så blir det inte plagiat - även om själva greppet egentligen är detsamma.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Varför skulle jag vilja visa mitt spel för folk, och be dem uttrycka åsikter om det, om jag inte får stjäla deras idéer?
Menar du att konstruktiv kritik skulle vara stöld av idéer? Det tycker inte jag. Vad jag menar är istället att någon visar sitt verk och så plockar andra russinen ur kakan och gör en helt annan produkt av det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Menar du att konstruktiv kritik skulle vara stöld av idéer? Det tycker inte jag. Vad jag menar är istället att någon visar sitt verk och så plockar andra russinen ur kakan.
Jag menar att folk kommer att föreslå ändringar. Deras förslag är idéer. Om jag använder deras idéer antar jag att jag har "stulit" dem.

Men du kanske skulle kunna ge ett exempel på vad du menar, så att vi förstår vad det är du pratar om? Vad är en idé i det här sammanhanget?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag håller med om att utförandet är viktigt. Ibland är goda idéer dåligt förpackade och därför svårare att tydligt se om man inte letar. Men det finns också, i exempelvis rollspel, idéer som är unikt bra och därför värda pengar. Det kan exempelvis handla om termer eller grepp som i grunden påverkar hur texten utformas. Oerhört betydelsefullt för en texts värde. Jag skulle aldrig dela sådant opublicerat material med personer jag inte har förtroende för.
Jag är fortsatt mycket skeptisk, framför allt givet hur svårt och ovanligt det är att några märkbara pengar är inblandade i vår hobby.

Men vi kan väl säga såhär då: Om du är orolig över att någon ska sno din idé, så tänker jag att man kan göra det som del i instruktionerna för just det verket, på samma sätt som man gör med PDF:er som inte är gratis enligt ovan: "Kontakta X för att få en kopia av texten, och hen kommer bara att vilja göra det i utbyte mot löfte om att du inte snor hens idéer".
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Menar du att konstruktiv kritik skulle vara stöld av idéer? Det tycker inte jag. Vad jag menar är istället att någon visar sitt verk och så plockar andra russinen ur kakan och gör en helt annan produkt av det.
Jag är mycket skeptisk till att en sådan grej i rollspelssammahang leder till betydande bortfall av inkomst.

Det är ju annars som sagt exakt så all kultur funkar. Så snart verket funnits på marknaden en enda dag så är katten ute ur säcken och det är helt OK att "stjäla" idéerna. Allt du köper dig genom att krångla med hemlighetsmakeri är en dags försprång, i princip.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Jag menar att folk kommer att föreslå ändringar. Deras förslag är idéer. Om jag använder deras idéer antar jag att jag har "stulit" dem.

Men du kanske skulle kunna ge ett exempel på vad du menar, så att vi förstår vad det är du pratar om? Vad är en idé i det här sammanhanget?
Att ta till sig av konstruktiv har jag oerhört svårt att se som stöld. Andra har ju framfört kritik för att ett verk ska bli bättre. Det är snarare en pedagogisk situation där den som är konstruktiv uttryckligen delar med sig.

En idé i det här sammanhanget kan exempelvis vara ett nytt sätt att utforma scenarion eller äventyrsplatser (en viss disposition, ett par oväntade komponenter, kanske en särskild typ av kartor). Delarna i detta kan vara mer eller mindre välbekanta men helheten ny. Oerhört svårt att skydda upphovsrättsligt, men potentiellt kommersiellt viktigt att vara först (eller åtminstone tidig) med.

Motsvarande kan även göras med en mängd andra komponenter i rollspel - kampanjbyggen, metaplotter, persongallerier, bestiarier, rollformulär, relationskartor etc. Allt sådant kan tyckas självklart och välbekant, men jag är övertygad om att det går att ta sig an alla dessa (och andra) komponenter på kreativa och oväntade sätt. I mina ögon är innovationer helt centrala i spelskapande.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Jag är mycket skeptisk till att en sådan grej i rollspelssammahang leder till betydande bortfall av inkomst.

Det är ju annars som sagt exakt så all kultur funkar. Så snart verket funnits på marknaden en enda dag så är katten ute ur säcken och det är helt OK att "stjäla" idéerna. Allt du köper dig genom att krångla med hemlighetsmakeri är en dags försprång, i princip.
Det handlar ju inte bara om pengar, utan också om att få erkännande för sina idéer. Men visst, nya idéer kan förstås också vara goda försäljningsargument. Det funkar i alla fall på mig. Jag köper i regel inte rollspel om jag inte tror att de innehåller något väsentligen nytt. Gammal skåpmat har jag ju redan.

Finns det exempelvis inte flera indiekoncept i senare versioner av Dungeons & Dragons? Där finns det ju också en väsentlig ekonomisk aspekt.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Det handlar ju inte bara om pengar, utan också om att få erkännande för sina idéer.
Det var du som pratade om att idéerna var "värda pengar", så det var därför jag använde det argumentet.

Finns det exempelvis inte flera indiekoncept i senare versioner av Dungeons & Dragons? Där finns det ju också en väsentlig ekonomisk aspekt.
På vilket sätt påverkar det indiespelen, eller de som skapat dem, negativt?

Och indiespelen ifråga är väl dessutom redan utgivna? Så på vilket sätt skulle en sådan regel som du vill få in i det här sammanhanget hindrat det?


Men jaja. Om du är orolig så är jag som sagt öppen för att du ska kunna lugna din oro genom att sätta upp en egen regel för tillgång till just ditt material. Jag tror fortfarande att det är en ganska onödig oro, men jag är inte den som är den.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Det var du som pratade om att idéerna var "värda pengar", så det var därför jag använde det argumentet.



På vilket sätt påverkar det indiespelen, eller de som skapat dem, negativt?

Och indiespelen ifråga är väl dessutom redan utgivna? Så på vilket sätt skulle en sådan regel som du vill få in i det här sammanhanget hindrat det?


Men jaja. Om du är orolig så är jag som sagt öppen för att du ska kunna lugna din oro genom att sätta upp en egen regel för tillgång till just ditt material. Jag tror fortfarande att det är en ganska onödig oro, men jag är inte den som är den.
Jag tror inte att de indieskapare som har fått sina idéer snodda i Dungeons & Dragons är särskilt nöjda. Tror du det? Det torde inte vara särskilt djärvt att påstå att det är idéer som har genererat pengar. Jag är inte insatt i detaljerna, men jag antar att det hade kunnat hanteras snyggare (åtminstone ett omnämnande bland inspirationskällorna).

Självklart finns det ett omfattande utbyte av idéer i rollspelsbranschen - liksom i de flesta andra branscher. Det har jag inga problem med. Frågan är snarare HUR det görs. Många (särskilt indieskapare) är bra på att berätta varifrån de har hämtat sina idéer, men inte alla. Mitt intryck är att de som drar in mycket pengar är särskilt dåliga på detta, förmodligen för att de vill skydda sina intäkter.

Man kan också formulera det hela som en fråga: är rollspelsbranschen innovationsdriven? Mitt svar: ja, i allra högsta grad.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag tror inte att de indieskapare som har fått sina idéer snodda i Dungeons & Dragons är särskilt nöjda. Tror du det? Det torde inte vara särskilt djärvt att påstå att det är idéer som har genererat pengar. Jag är inte insatt i detaljerna, men jag antar att det hade kunnat hanteras snyggare (åtminstone ett omnämnande bland inspirationskällorna).
Jag försöker igen, då:

Och indiespelen ifråga är väl dessutom redan utgivna? Så på vilket sätt skulle en sådan regel som du vill få in i det här sammanhanget hindrat det?
För det är ju det vi diskuterar här. Inte huruvida det förekommer att Hasbros spelmakare inspireras av indiespel. Det är, på sin höjd, ett sidospår du gärna får starta en tråd om ifall det intresserar dig.

Men nu har du använt "idéstöld" specifikt som anledning till att vilja ha det som en regel i det sammanhang som den här tråde handlar om – Rollspelsakademien.

Så, igen: På vilket sätt skulle en regel i det här sammanhanget hindra en form av idéstöld som faktiskt inträffat?

För som jag också skrev tidigare:

Det är ju annars som sagt exakt så all kultur funkar. Så snart verket funnits på marknaden en enda dag så är katten ute ur säcken och det är helt OK att "stjäla" idéerna. Allt du köper dig genom att krångla med hemlighetsmakeri är en dags försprång, i princip.

Jag förstår att du inte gillar att Hasbros designers inspirerats av indieskapare utan att credda. Och att du vill diskutera det. Men det här är inte en tråd om det.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Jag försöker igen, då:



För det är ju det vi diskuterar här. Inte huruvida det förekommer att Hasbros spelmakare inspireras av indiespel. Det är, på sin höjd, ett sidospår du gärna får starta en tråd om ifall det intresserar dig.

Men nu har du använt "idéstöld" specifikt som anledning till att vilja ha det som en regel i det sammanhang som den här tråde handlar om – Rollspelsakademien.

Så, igen: På vilket sätt skulle en regel i det här sammanhanget hindra en form av idéstöld som faktiskt inträffat?

För som jag också skrev tidigare:




Jag förstår att du inte gillar att Hasbros designers inspirerats av indieskapare utan att credda. Och att du vill diskutera det. Men det här är inte en tråd om det.
Det är väldigt svårt att hindra den som vill sno idéer. Men att åtminstone uttryckligen kännas vid att risken finns tycker jag är relevant. Och kanske att skriva något om vad en idé är i det här sammanhanget - exempelvis ett specifikt upplägg för äventyr, kampanjer eller monster. Se mitt inlägg ovan.

Ytterligare ett konkret exempel är Life Board till Fallen Reich. Det ser jag som en innovation. Jag hade inte delat med mig av något sådant opublicerat i vilket sammanhang som helst. Det tror jag inte att spelets skapare gjorde heller.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Superfin idé! Jag skulle tyvärr själv inte ha möjlighet på grund av tidsbrist.

Om jag var orolig för att någon skulle sno mina idéer på ett sätt som invaliderade mina egna spel skulle jag inte vara med under några omständigheter. Om någon bryter mot löftet/avtalet som säger att man inte får stjäla andras idéer, vad ska jag göra – dra dem inför rätta? Orka.

Men det är jag förstås inte orolig för, av anledningar som redan lyfts här i tråden.

Om någon annan i gruppen hade den oron skulle jag inte vilja ha den personen med. Inspiration är svårförutsägbart, och jag skulle inte orka bråka med hen när jag om fem år råkar skapa något som vagt påminner om den personens verk.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Superfin idé! Jag skulle tyvärr själv inte ha möjlighet på grund av tidsbrist.

Om jag var orolig för att någon skulle sno mina idéer på ett sätt som invaliderade mina egna spel skulle jag inte vara med under några omständigheter. Om någon bryter mot löftet/avtalet som säger att man inte får stjäla andras idéer, vad ska jag göra – dra dem inför rätta? Orka.

Men det är jag förstås inte orolig för, av anledningar som redan lyfts här i tråden.

Om någon annan i gruppen hade den oron skulle jag inte vilja ha den personen med. Inspiration är svårförutsägbart, och jag skulle inte orka bråka med hen när jag om fem år råkar skapa något som vagt påminner om den personens verk.
Instämmer! Har man den oron är det nog bättre att hålla sig på sin egen kant. Enkel lösning!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Det är väldigt svårt att hindra den som vill sno idéer. Men att åtminstone uttryckligen kännas vid att risken finns tycker jag är relevant. Och kanske att skriva något om vad en idé är i det här sammanhanget - exempelvis ett specifikt upplägg för äventyr, kampanjer eller monster. Se mitt inlägg ovan.

Ytterligare ett konkret exempel är Life Board till Fallen Reich. Det ser jag som en innovation. Jag hade inte delat med mig av något sådant opublicerat i vilket sammanhang som helst. Det tror jag inte att spelets skapare gjorde heller.
Jag kommer inte att ha med någon sådan skrivelse i det övergripande upplägget, just eftersom jag inte ser det som en speciellt överhängande risk – och som @ceruleanfive är inne på så är det knappast något folk ens skulle behöva bry sig om nämnvärt.

Om det inte räcker för dig att du kan ange dina egna villkor när du skickar in dina verk för påseende, så får du helt enkelt låta bli att skicka in dem. Eller starta dina egna trådar.

Jag vill ha ett minimum av hemlighetsmakeri och har lagt de senaste 10+ åren på att försöka arbeta för en kreativ rollspelsmiljö där man delar med sig fritt av idéer istället för att sitta och tjuvhålla på dem. Där det är något BRA att vi "stjäl" varandras idéer. Om det betyder att vissa verk inte analyseras i gruppen så är jag helt OK med det.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Jag kommer inte att ha med någon sådan skrivelse i det övergripande upplägget, just eftersom jag inte ser det som en speciellt överhängande risk – och som @ceruleanfive är inne på så är det knappast något folk ens skulle behöva bry sig om nämnvärt.

Om det inte räcker för dig att du kan ange dina egna villkor när du skickar in dina verk för påseende, så får du helt enkelt låta bli att skicka in dem. Eller starta dina egna trådar.

Jag vill ha ett minimum av hemlighetsmakeri och har lagt de senaste 10+ åren på att försöka arbeta för en kreativ rollspelsmiljö där man delar med sig fritt av idéer istället för att sitta och tjuvhålla på dem. Där det är något BRA att vi "stjäl" varandras idéer. Om det betyder att vissa verk inte analyseras i gruppen så är jag helt OK med det.
Jag uppfattade inte den här tråden som en tråd för intresseanmälan. Var det avsikten? Jag har inte haft någon ambition att vara med i en grupp, utan uppfattade tråden som en generell diskussion om hur man kan hantera en grupp, klubb eller akademi (en konstellation människor som ger varandra mer direkt feedback). Startinlägget i tråden var ju ganska associativt skrivet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag uppfattade inte den här tråden som en tråd för intresseanmälan. Var det avsikten? Jag har inte haft någon ambition att vara med i en grupp, utan uppfattade tråden som en generell diskussion om hur man kan hantera en grupp, klubb eller akademi (en konstellation människor som ger varandra mer direkt feedback). Startinlägget i tråden var ju ganska associativt skrivet.
"Du" var naturligtvis bara ett sätt att säga "du eller andra som delar åsikten". Det är inte dig personligen jag rekommenderar att antingen skriva egna kriterier för tillgång till texter eller låta bli att delta.

Det här är inte en generell diskussion om hur man kan hantera en grupp som ger varandra mer direkt feedback, utan en diskussion om hur den här specifika gruppen ska anordnas på bästa sätt.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Jag tror inte att de indieskapare som har fått sina idéer snodda i Dungeons & Dragons är särskilt nöjda. Tror du det? Det torde inte vara särskilt djärvt att påstå att det är idéer som har genererat pengar. Jag är inte insatt i detaljerna, men jag antar att det hade kunnat hanteras snyggare (åtminstone ett omnämnande bland inspirationskällorna).
.
Min erfarenhet av att pratat och spelat med många indieskapare är att de bara är glada om deras ideer influerar andra rollspel. De flesta skapar spel för de älskar hobbyn och tycker deras ideer är bra.
De blir bara glada om deras bra ideer får spridning och förbättrar hobbyn på fler ställen

Exempelvis Jag var med när @Genesis fick veta att en av de nya vampireböckerna av paradox rekomenderade att man gjorde en tankekarta på ett vis som påminde extremt mycket om hans indiespel om vampyrer svart av kva vit av lust.
Han tyckte bara det var kul. (Eller det var så jag uppfattade hans respons, han får gärna rätta mig om jag uppfattade det fel)


Du är såklart fri att ogilla att andra använder dina ideer, men min uppfattning är att det du är rädd för här inte är så vanligt bland andra skapare som du verkar tro.
 
Top