[Promotion] Tadonro vol III – äventyrssamling till Vindsjäl

Joined
8 Sep 2020
Messages
897
Location
Fruängen

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Jag tycker att det är awesome att det kommer så mycket äventyr till Vindsjäl. Ett spel som väl måste sägas vara en rätt udda fågel.
Ja, jag är oerhört hedrad att folk på eget initiativ knåpar ihop äventyr till spelet och att vi får möjligheten att trycka böcker med dem också!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Ja, jag är oerhört hedrad att folk på eget initiativ knåpar ihop äventyr till spelet och att vi får möjligheten att trycka böcker med dem också!
Om du har gjort någon analys kring hur du fått sådan uppslutning runt spelet tror jag att du skulle ha en trollbunden publik för hur det gick till. :-D
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Om du har gjort någon analys kring hur du fått sådan uppslutning runt spelet tror jag att du skulle ha en trollbunden publik för hur det gick till. :-D
Det är ju egentligen författarna själva som sitter på förstahandsinformationen där. Men jag hade gissat på att följande saker har spelat in:
  • De officiella äventyren har satt en väldigt simpel standard – kortfattade, huvudsakligen punktlistor, ett ganska tydligt upplägg som är lätt att följa, och så. Det gör nog att det kan kännas enklare att skriva ihop något eget som går att publicera, jämfört med omfattande brödtextäventyr.
  • Spelvärlden är lite udda, men har därigenom ganska mycket karaktär – och den är skriven med ett antal tydliga uppslag för äventyr. De äventyr som skickats in är hyfsat specifikt vindsjäliga, vilket talar för att spelvärldens inspirationsfrön har slagit rot hos folk.
  • Vi har varit flitiga med att plocka upp externt skrivna äventyr och publicera dem officiellt, vilket kan ha fått fler att känna att det vore kul att själva att försöka skriva något som blir publicerat. Därtill har vi har stått för redaktion, korrektur, layout, och illustrationer, vilket har sänkt tröskeln för att få det att kännas som att det kan bli en ”riktig” produkt.
TL;DR: Vi har typ bara härmat Mörk Borg och det verkar funka hyfsat för oss också.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
884
Det är ju egentligen författarna själva som sitter på förstahandsinformationen där. Men jag hade gissat på att följande saker har spelat in:
  • De officiella äventyren har satt en väldigt simpel standard – kortfattade, huvudsakligen punktlistor, ett ganska tydligt upplägg som är lätt att följa, och så. Det gör nog att det kan kännas enklare att skriva ihop något eget som går att publicera, jämfört med omfattande brödtextäventyr.
  • Spelvärlden är lite udda, men har därigenom ganska mycket karaktär – och den är skriven med ett antal tydliga uppslag för äventyr. De äventyr som skickats in är hyfsat specifikt vindsjäliga, vilket talar för att spelvärldens inspirationsfrön har slagit rot hos folk.
  • Vi har varit flitiga med att plocka upp externt skrivna äventyr och publicera dem officiellt, vilket kan ha fått fler att känna att det vore kul att själva att försöka skriva något som blir publicerat. Därtill har vi har stått för redaktion, korrektur, layout, och illustrationer, vilket har sänkt tröskeln för att få det att kännas som att det kan bli en ”riktig” produkt.
TL;DR: Vi har typ bara härmat Mörk Borg och det verkar funka hyfsat för oss också.
Som en av de som författat många Vindsjälsäventyr så håller jag med i förklaringen.
Dels finns det en väldigt lockande spelvärld med låga trösklar, och även ett mycket lätttillgängligt regelsystem vilket gör att man lätt vågar sig på att skriva alster. 1-bladskonceptet på scenariona är en bra standard. Det känns inte överväldigande men samtidigt behöver man vara lite kreativ för att få plats med allt som behövs. En USP är också att spelvärlden känns unik och förmedlar en känsla som uppmuntrar till icke-våldsamma scenarion, vilket är kul!

Sen så är @ceruleanfive också fantastisk på att både ge positiv feedback och hjälpa till med layout, korrläsning och inte minst underbara illustrationer.
När jag skrev mitt första Vindsjälscenario för 1-bladstävlingen här på WRNU så hörde jag av mig med en fråga om passande typsnitt, men det slutade med att han spontant slängde ihop en superfin liten bild till scenariot. Sånt gör att man blir väldigt pepp!
 
Top