Jag ser en fantasyversion av Indiana Jones framför mig!Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Jag ser en fantasyversion av Indiana Jones framför mig!Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Jag tänker också så, och om jag skriver ett yrke och använder alla byggstenar som redan finns i spelet så blir det hyfsat rätt.Så jag tycker att om man skapar innehåll till DoD i en så "officiell" form som Fenix, så tycket jag det är ansvarsfullt att tänka på att ett nytt yrke ska vara balancerat mot befintliga yrken ...
Det är här jag tror att man kan trampa lite snett och vara särskilt uppmärksam.... och om man inför nya hjälteförmågor/yrkesförmågor ...
Jag håller både med dig, och inte.Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?
Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Jag tycker diskussionen om balanserade yrken är jätteintressant, men jag tänker att vi kan skapa en ny tråd om det så slipper vi kapa dennaJag tycker det är en märklig inställning. Men låt oss säga att man kan ha olika uppfattning i frågan och att inget är mer rätt eller fel.
Om själva spelet då är balancerat så är det inga problem för dig/er som tycker det är onödigt, att göra er kampanj hur obalancerad ni vill.
Om själva spelet däremot är obalancerat, så fungerar det inte alls för oss som vill ha ett balancerat spel.
Fördelen med artiklar i Fenix tycker jag är att de kan tänka lite mer på gränserna. Jag förstår inte hur man underminerar FL genom att skapa ett yrke i Fenix som kanske inte skulle passat bland de vanliga yrkena men som är såpass fantasieggande och inspirerande att det kan funka som extramaterial.Så jag tycker att om man skapar innehåll till DoD i en så "officiell" form som Fenix, så tycket jag det är ansvarsfullt att tänka på att ett nytt yrke ska vara balancerat mot befintliga yrken, och om man inför nya hjälteförmågor/yrkesförmågor, att man också gör det på ett försiktigt och ansvarsfullt sätt. Annars underminerar man Fria Ligans DoD innan spelet ens finns på hyllorna. Det ligger varken i Fria Ligans, Fenix eller svenska rollspelares intresse.
Ärligt talat tycker jag att man kan göra varianter av existerande yrken, eftersom DoD-yrken är så generiska. Jag ser inte varför man bara gör en krigare och kallar den för "monsterjägare" och har en viss typ av bakgrund. Just nu spelar jag en "ranger" i D&D5 men kallar henne för "prisjägare".Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?
Ja, jo ... i mina tankar finns det lite diffusa tankar men du har rätt, jag ska plita ner ett förslag så ser vi vad ni tycker sen! Men jag får mycket inspiration här!Det känns lite som en svår grej att namnge när det inte finns någon värld bakom, som hjälper till att förklara varför något finns.
Jag tycker det börjar kännas som en Bellmanhistoria;Men i så fall skulle väl även ”krigare” vara ett dåligt yrke? Strid är väl ännu mer centralt än specifikt monsterjagande och skattletande?
Jag tycker för övrigt att skattletare var ett skitbra namn på ett yrke, synd att de tog bort det!
Eftersom det finns en moderator som trådstartare, och eftersom du ställer en fråga (utan frågetecken) så tar jag det här, så får någon annan fundera på om detta borde vara i en annan tråd.Jag tycker diskussionen om balanserade yrken är jätteintressant, men jag tänker att vi kan skapa en ny tråd om det så slipper vi kapa denna
[...]
Fördelen med artiklar i Fenix tycker jag är att de kan tänka lite mer på gränserna. Jag förstår inte hur man underminerar FL genom att skapa ett yrke i Fenix som kanske inte skulle passat bland de vanliga yrkena men som är såpass fantasieggande och inspirerande att det kan funka som extramaterial.
Det låter faktiskt också som en mer intressant vinkel. Och det innebär ju att den "mallen" man etablerar kan användas för andra typer av grupper, såsom "Skattletarna" eller "Monsterjägarna" eller nått sånt.Om det blir för obalanserat med monsterjägare som yrke behöver du ju inte skapa den som nytt yrke. Du kan ju beskriva vad en monsterjägare är, hur deras organisation fungerar, hur de ses av allmänheten etc. Sen kan du komma med tips på hur man omvandlar befintliga yrken så att de kan tillhöra organisationen Monsterjägare
Ja, det här känns klokt. Och Monsterjägare kan sedan vara en (eller flera!) HjälteförmågorDet låter faktiskt också som en mer intressant vinkel. Och det innebär ju att den "mallen" man etablerar kan användas för andra typer av grupper, såsom "Skattletarna" eller "Monsterjägarna" eller nått sånt.
Mycket att tänka på här!
Jamen dåså! Det där är ju helt briljant!"Högst på en krokig klippa i Dimmiga dalens utkant ligger det svårtillgängliga Hexeborg. Svarta torn och tinnar sträcker sig mot himlen över branta bastioner. Borgen hålls av en hemlighetsfull orden, Väktarna, som svurit att försvara Dimmiga dalens invånare mot monster, svartkonstnärer och odöda. I sin kamp tar de hjälp av magiska tekniker som lärs ut i borgen innersta kamrar." och så har man en Hjälteförmåga som heter Väktare och som ger tillgång till någon magisk effekt eller besvärjelse, som man kan lära sig från start, eller under spel, om man är en medlem i orden.
Skapa en organisation av "väktare" som @Leon föreslår.Jamen dåså! Det där är ju helt briljant!
Även om jag har svårt att släppa "monsterjägare" ...
De har ju bildat mot-organisationen JärnringenSkapa en organisation av "väktare" som @Leon föreslår.
Låt monsterjägare vara personer som hoppat av väktarorganisationen.
Varför har de hoppat av?
Är oganisationen för brutal som dödar allt som inte är människor och monsterjägarna vill ha lite mer gråskala?
Eller är det tvärtom, monsterjägarna är de som tycker att Väktarna är mjäkiga och vill ha hårdare tag?
Det känns som man kan bygga en mindre kampanj på det där.
Jag tror vi talar förbi varandra lite. ”Obslanserat” behöver för mig nödvändigtvis inte vara power creep. Det kan röra sig om att det finns för många yrken av en inriktning, att vissa yrken är väldigt generella medan andra är mer specialiserade etc. Sorry, borde varit mer tydlig angående detta.Om man bara skapar power-creep innan spelet kommer ut (för att man tycker balans är överskattat) så underminerar man Fria Ligans arbete och saboterar spelet. Och jag säger inte att Monsterjägare gör det. Men att risken finns, speciellt om man inte har avsikten att göra det balancerat och i linje med spelets design.
Kanske ska förtydliga, utan att på minsta vis förringa arbetet här, att detta, liksom allt Fenix-material till nya DoD så här långt, är tredjepartsmaterial, inte officiellt. Men med det sagt, kör hårt!Om man bara skapar power-creep innan spelet kommer ut (för att man tycker balans är överskattat) så underminerar man Fria Ligans arbete och saboterar spelet. Och jag säger inte att Monsterjägare gör det. Men att risken finns, speciellt om man inte har avsikten att göra det balancerat och i linje med spelets design.
I någon av Hydra-tidningarna så fanns det ett monstersamlare(?)-yrke, som använde monstrens kadaver för alkemi.Det var så jag tänkte.
Jag lyssnade på senaste avsnittet av Historiepodden (om just pälsjakt) där de lämpligt nog pratade om detta. Termen var ursprungligen fransk (eftersom fransmännen var de första att jaga pälsdjur i Nordamerika (ja, efter ursprungsbefolkningen naturligvis) och kallades Coureur des bois. Svenska översättningen var/är skogslöpare.Trapper (vad heter det på svenska)?