luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,842
Efter tips från ett par olika håll har jag köpt och läst Warlock från Fire Ruby Designs, alltså det här spelet som beskrivs på följande sätt:
"Warlock is a rules-light roleplaying game that aims to emulate the feeling of old-school British tabletop games of wondrous and fantastical adventure. Warlock looks to reproduce the play style of its illustrious predecessors but in a light, quick and simple manner, with a consistent rules set that is easily hackable and adaptable as desired."
Det är en träffande beskrivning. Warlock känns nämligen i stor utsträckning som ett regellätt Warhammer Fantasy med en egen, men inte olik, spelvärld. För att knyta an till designdiskussionen kan jag även inflika att Warlock! är i bästa fall fulsnyggt, men väldigt inspirerande. Som exempel:
Jag har även införskaffat supplementen Kingdom och Dark Reflections. Det förstnämnda är en världsbok och det sistnämnda en kampanjbok av sandlådemodell. Världsboken upplever jag som lika inspirerande som grundboken, medan kampanjboken är svagare. Inte så att den är dålig men grundkonceptet faller mig inte riktigt i smaken. Dessutom saknar den direkt spelbara äventyrsplatser (den innehåller äventyrsplatser, men tyvärr inte så utförligt beskrivna att de går att spelleda direkt ur boken).
Jag har föreslagit Warlock för min lokala spelgrupp och ingen protesterade så nu går jag i tankar på testspel och, om det faller väl ut, en kampanj. Detta leder mig fram till det egentliga syftet med den här posten, nämligen frågor:
- Någon som läst/spelar Warlock och upptäckt några konstigheter i reglerna?
- Någon som har tips på bra tillbehör/äventyr till spelet?
- Någon som har tips på lämplig stämningsmusik till ett WFRP-aktigt rollspel?
"Warlock is a rules-light roleplaying game that aims to emulate the feeling of old-school British tabletop games of wondrous and fantastical adventure. Warlock looks to reproduce the play style of its illustrious predecessors but in a light, quick and simple manner, with a consistent rules set that is easily hackable and adaptable as desired."
Det är en träffande beskrivning. Warlock känns nämligen i stor utsträckning som ett regellätt Warhammer Fantasy med en egen, men inte olik, spelvärld. För att knyta an till designdiskussionen kan jag även inflika att Warlock! är i bästa fall fulsnyggt, men väldigt inspirerande. Som exempel:
Jag har även införskaffat supplementen Kingdom och Dark Reflections. Det förstnämnda är en världsbok och det sistnämnda en kampanjbok av sandlådemodell. Världsboken upplever jag som lika inspirerande som grundboken, medan kampanjboken är svagare. Inte så att den är dålig men grundkonceptet faller mig inte riktigt i smaken. Dessutom saknar den direkt spelbara äventyrsplatser (den innehåller äventyrsplatser, men tyvärr inte så utförligt beskrivna att de går att spelleda direkt ur boken).
Jag har föreslagit Warlock för min lokala spelgrupp och ingen protesterade så nu går jag i tankar på testspel och, om det faller väl ut, en kampanj. Detta leder mig fram till det egentliga syftet med den här posten, nämligen frågor:
- Någon som läst/spelar Warlock och upptäckt några konstigheter i reglerna?
- Någon som har tips på bra tillbehör/äventyr till spelet?
- Någon som har tips på lämplig stämningsmusik till ett WFRP-aktigt rollspel?
Last edited: