Tja, var ska man börja. De uppenbara speldesignproblemen lämnar jag åt mer kompetenta att lösa. Men ungefär så här var mitt visionsdokument:
- Temat var en idé som skulle göra att folk smulade på olika kreativa sätt med varandra. Jag föreställde mig att ni skulle prata om vinsorter, brieost och Eiffeltorn. Balansen föreställde jag mig skulle uppstå genom att byborna inte skulle våga outa för mycket, men å andra sidan vinna på att kunna dra
någorlunda riktiga slutsatser om varandra.
- Lingot var mitt sätt att få er att tramsa om det där nyordsspråket jag förknippar med verklighetens Framgångståg. Sedan skrev jag det där om Språkvetenskap för att göra det osäkert för byborna om hur mycket ulvarna visste.
Slutligen var BIKUPAN lite väl mycket experiment, men i min vision såg jag hur den skulle kunna addera mer osäkerhet till spelet. Men också en möjlighet till ledtrådar. Jag tänkte att det kunde vara kul om det blev något i stil med:
Bybo 1: hey, jag tycker att X är misstänksam och nu ska VI vara i bikupan, vad borde vi diskutera där?
Bybo 2: jamen, hur ska vi kunna lita på dig och din bikupekompis? Förresten avslöja inget i onödan!
Bybo 1: jamen tänk om jag kan pressa en eventuell ulv i kupan?
Bybo 3: ja det kan ju faktiskt vara en god idé! Fråga om vilket vin dom passar in på temat!
Bybo 4: men är du knäpp? Nu ger du ju ulvarna ledtrådar...
Tja, som ni säkert ser ville jag skapa ett
osäkert spel som betonade kreativitet och
tolkning. Jag gillar de varulvsspel vi spelar här och som i min mening ofta bygger på vad som är mest rationellt. Ni vet, vi pratar ju mycket om Ockhams rakkniv och det är ju bra, men kan också bli lite tråkigt och förutsägbart. Ungefär som när man spelar co-op-spel och så slutar det med att den smartaste spelaren fattar alla beslut åt de andra ändå.
"Tänk om man kunde skapa ett spel där kreativa lösningar var lika vägvinnande som rationella - och där tolkningsförmågan betalade sig lika mycket som en slug deduktiv logik?" var min utgångspunkt.
Jag lyckades väl sådär även om SpringSmash blev ett roligt spel med många berömvärda insatser. Jag hoppas därför att andra tar sig an utmaningen att göra ett sånt här spel, men bättre!