Något som jag just kom på är att när det kommer till en massa av de äldre äventyren där man går ner i grottsystem eller liknande som är fyllda med monster och fällor (som de moderna "old school" äventyren med överdödlighet lutar sig emot) så tycks det ingå i världen i flera av dem (för DnD i alla fall) att RP:na efter att de dör vaknar upp återupplivade hos det lokala templet. En nivå svagare och med skuld till templet, men vid liv och övrig erfarenhet kvar.
Åtminstone i äldre versioner av DnD är återupplivning hos det lokala templet inget som händer automatiskt, utan det är de andra rollpersonerna som måste släpa dit kroppen och betala för en
Raise Dead eller
Resurrection. Lågnivå rollpersoner har sällan råd att betala för sådant.
Att återuppliva döda RP är dock fullt möjligt och en del av spelet.
"Again, if you have available ample means of raising characters from
the dead, even death is not too severe; remember, however, the constitu-
tion-based limit to resurrections. Yet one die roll that you should NEVER
tamper with is the SYSTEM SHOCK ROLL to be raised from the dead. If a
character fails that roll, which he or she should make him or herself, he or
she is FOREVER DEAD. There MUST be some final death or immortality will
take over and again the game will become boring because the player
characters will have 9+ lives each!"
-- AD&D 1e Dungeon Masters Guide, s110