FlamingoFred
Gammal och god
Hej alla! Första posten här för mig. Tänkte fråga om någon prövat Root RPG? Jag gillar verkligen brädspelet och den söt-dödliga värld de byggt upp. Har någon testa och har några åsikter?
Jag gillar också brädspelet och har varit nyfiken på Root rollspelet då jag aldrig spelat ett pbta-spel och tänkte att detta möjligen kunde vara en kul ingång.Hej alla! Första posten här för mig. Tänkte fråga om någon prövat Root RPG? Jag gillar verkligen brädspelet och den söt-dödliga värld de byggt upp. Har någon testa och har några åsikter?
Jag har inte heller haft bekantskap med PbtA-spel tidigare (eller rollspel över huvudtaget de senaste åren ) men det låter ju som ett intressant och väldigt öppet system. Lite kan ju Root RPG kännas som en fantasy-variant av Mutant. Konstigt tanke kanske.Jag gillar också brädspelet och har varit nyfiken på Root rollspelet då jag aldrig spelat ett pbta-spel och tänkte att detta möjligen kunde vara en kul ingång.
Edit: men jag har alltså varken läst eller spelat det.
Brädspelet är en fantasy-variant av Vietnamkriget.Lite kan ju Root RPG kännas som en fantasy-variant av Mutant.
Ja, det är sant.Brädspelet är en fantasy-variant av Vietnamkriget.
Intressant att höra! Tack för den inputen, jag hade inte riktigt förståt att det hade den alla-är-onda-vinkeln men när du säger det så förstår jag för det är ju verkligen så som brädspelet är. Det skulle ju säkert kunna hanteras av en driven GM. Säg att du jobbar för Wooland Alliance i något slags Star Wars-liknande upplägg. Det skulle ju kunna ädra dynamiken.Om det skulle komma en mer generisk version som kan passa in i andra fantasyvärldar hade jag rekommenderat den på stan tills jag blivit hes.
Ehm, Root är väl extremt olika beroende på vilka fraktioner som är inblandade. Så att peka på det som att det är en konflikt det tar avstamp i känns skevt. Däremot tar det ju ett väldigt ytligt avsamp i COIN-spelen som i sin tur rör uppror och motuppror (och där finns Fire in the Lake tex, som behandlar Vietnam). Vad det däremot är är ju en intressant popstudie/take av Michel Foucaults tankar om biopolitik som det skrivs endel om i designdagboken om spelet.Brädspelet är en fantasy-variant av Vietnamkriget.
Ja vi jobbade mest för WA för vår spelledare har mest sympati för de små gröna. Kände fortfarande att allt var tvunget att cirkulera kring krig var begränsande. Det jag kände var väl att om man ska ta en så sida, så kraftigt, varför spelar man ens vagabonder? Då borde man ju spela woodland alliance istället. Att spelet är så "fokuserat" på vagabonder skulle jag inte säga är till dess fördel.Intressant att höra! Tack för den inputen, jag hade inte riktigt förståt att det hade den alla-är-onda-vinkeln men när du säger det så förstår jag för det är ju verkligen så som brädspelet är. Det skulle ju säkert kunna hanteras av en driven GM. Säg att du jobbar för Wooland Alliance i något slags Star Wars-liknande upplägg. Det skulle ju kunna ädra dynamiken.
Fattar. Käns kanske lite som ett spel som lämpar sig till "one shots" eller kortare kampanjer.Kände fortfarande att allt var tvunget att cirkulera kring krig var begränsande.