Så har vi gjort i Fantasy World. Jag som SL vet inte mer om spelvärlden än vad spelarna vet, eftersom vi skapat den tillsammans. Spelvärlden består dessutom bara av staden Nya Born och byn Björklinge, några dagsmarscher från staden. Mer har vi inte behövt än. Min sambo har visserligen gjort en jättetjusig karta med fler platser utmärkta, men de platserna är tomma skal till dess att vi behöver dem.
Mest om någon läser om Burning Empires så: BE fungerar inte riktigt så. Dels har vi hela världen som planeten finns i som redan existerar, The Iron Empires. Sen skapas planeten som vi kommer spela på gemensamt, utifrån det skapas sen karaktärer som är viktiga, vissa som blir SLPs andra som blir rollpersoner. Men sen är SL rätt klassisk* spelledare bara. SL spelar SLPs, är världen osv. Men det finns regler för att luckra upp det endel men inte alls så att en SL måste avvakta på att vi ska ha något nytt gruppskapande av en plats ingen varit på, tvärtom uppmuntras SL att ta världen och jobba med den.
Ex. från vårt spel vi körde: I planetgenereringen sades det att vi hade enorm brist på vatten på planeten, och att en viss släkt ägde monopolet av detta, inget sades om det var lagstadgat monopol eller bara utkonkurerat alla andra familjer, men den familjen var de som ägde vattnet på planeten. Utifrån det skapade jag själv som SL bilden av gigantiska pumpstationer, dammar och reservoarer med vattnet som familjen kontrollerade, dels utifrån andra aspekter av planeten, dels utifrån det estetiskt tilltalande med detta, dels utifrån att det var ett fint sätt att låta en av dessa reservoarer bli en bassäng för vaylenmaskar som kunde förökas och spridas med den som bas. Hade någon spelare haft insyn i vattenpumpningen och logistiken kring detta hade de helt klart kunnat få tillgång till mer information eller kanske rent av placerat in saker själva så som en årlig utomplanetär inspektion av resorvoarerna? Men det finns i BE regler för hur det sker, via specifika färdigheter eller via kopplingar till olika grupperingar, och utan sådant är det SLs grejer.
En sådan sak som hände, rörde juridiken på planeten. Familjen som kontrollerade vattnet ville placera sig själva som styrande på planeten och ta över det "demokratiska" forum som existerade, en spelade ville inför en debatt hitta prejudikat för att detta inte var möjligt i lag att göra, gjorde efterforskningar och försökte hitta stoff kring det, och om slaget hade lyckats hade detta inneburit bevismaterial som kunnat presenteras för forumet och förvårat övertagagandet. (I själva verket misslyckades det och istället hittades paragrafer som i princip sa motsatsen, i tider av kris och oro har familjen x rätt att ta över styret för planeten Guantas bästa)....
Sen är kanske den viktigaste grejen här att planetbränningen, som det kallas när man skapar sin planet, inte har att göra med att vi ska veta saker inför kommande äventyr, inga äventyr finns, det är inte grejen i spel. Istället är den viktig för att vi ska veta hur vi kan förändra saker på planeten, vilket styre har vi och varför? Kan det ändras till spelarnas eller SLs fördel? Kan vi ha det som ett mål att nå? Upphäva karantänen? Förstärka den? Vilka vägar finns att gå osv.
*klassisk sl som i att sl har befogenheter över världen, över SLPs osv. SL har inget "äventyr" utan spelar bara sina SLPs, pushar för deras agendor och driver dem i sina försök att nå dem. Spelare spelar sina rollpersoner och har inte rätt att introducera stoff hur somhelst som inte kommer genom karaktärerna i sig.