Häromdagen skapade jag en tråd om att jag idag inte upplever att jag har något behov av en spelvärld när jag spelar rollspel. Idag vill jag istället ta reda på hur ni tycker att man ska göra för att skapa en så användbar spelvärld som möjligt. Vad ska man beskriva? Vad ska man inte beskriva? Vad vill ni ha mer av, eller mindre av?
(Ja, det är just användbarheten jag är intresserad av. Det är möjligt att beskriva en otroligt fantasifull, originell, spännande och rolig värld, som trots det är helt värdelös att spela rollspel i, och det går även att beskriva en oinspirerande och klichéfylld värld som ändå ger upphov till fantastiskt spel, för att det beskrivna innehållet är mer användbart för spelledaren och spelarna. Och själv tycker jag att det mesta i världsbeskrivningarna inte är speciellt användbart, och vill veta vad andra tycker.)
För att spelvärlden ska bli så användbar som möjligt så behöver man definiera vad den ska användas till. Du nämner i ett senare inlägg exempelvis en ny värld till D&D. D&D har ju kommit med en bunt världar och anpassat sig till vad världen är tänkt för. Ravenloft har med skräckregler, Dark Sun har med regler för livsåskådningar i desperata situationer, Birthright om magiskt ätteblod, styra länder och sånt. Och ur ren användarsynpunkt är det väl just sådant man vill ha. Extra regler och riktlinjer som anpassar rollspelet till spelvärlden. Hur mycket som beskrivs av världens samhällen, historia, natur, folkslag, varelser, sägner, äventyrsplatser och sånt beror också på vad man tänker sig världen ska användas till. Något fullständigt generiskt kräver nåt av allt, medan något mer fokuserat kan ägna mer sidor till det som spelar roll för den.
Jag postade lite frågor inför egen världslansering och för min hemsida och nedan är mer konkreta saker som jag tänkt på, har läst nånstans, eller fått som förslag, eller upptäckt under spelande.
-Namnlistor: Att användas av spelare och spelledare. Kan visa på kultur och språk, och hjälpa dem som tycker sig ha svårt att hitta på egna namn, och användas under pågående spel när man snabbt behöver ett namn.
-Konkreta uppgifter: En del vill veta ett åtminstone ungefärligt antal, istället för allmänna begrepp som många, ha konkret hur mycket ett visst yrke tjänar istället för ett ord som lågbetalt.
-Kartor: Både på världen och vanliga typer av miljöer i den. För världar och städer kan kartorna vara replikor av kartor från världen för spelarna, och ha korrekta för spelledaren, beroende på typ av värld och stämning man har.
-Bilder: Bilder på sånt som är vanligt förekommande i världen, speciellt sånt som inte finns eller är sällsynt i vår egen.
-Bra index och eller innehållsförteckning: Korrekta sidor, utförliga så att man inte måste leta länge.
-Unika regler eller riktlinjer ifall världen har en viss stämning eller unika element.
Vad som inte vart användbart för mig:
-Långa listor med nya ord att lära sig och svänga sig med. Populärt i World of Darkness-spelen och i D&D:s Planescape. Tio ord räcker, jag kommer inte använda alla hundra.
-Nya klasser, arter, skepp etc i varje supplement bara för att. Föredrar sånt mer samlat, och tycker att det brukar räcka med bara grundregel/spelboken för nästan alla spel. (Köper dock gärna mer till såna jag gillar, men föredrar mer värld framför mer valmöjligheter.)
-De flesta långa sektionerna med världshistoria. I världar med tidsresor, kör hårt. I världar utan begränsa till det som är viktigt för det som kommer upplevas i världen.
-Värden på allt. Räcker med de värden som är sannolika att de används, där det är sannolikt att de används.
Sen finns ett ständigt problem, användbart för vem? Culture gaming-personen och skalla-monster-i-grottor-personen och deras spelledare behöver olika saker. Jag vill kunna klämma in med vilken typ av vin det är på värdshuset och vad det dricks ur för typ av bägare i den här landsdelen, medan andra vill veta hur full man blir om man drar i sig en kagge odefinierat vin.