anth
Vetefan
Jag vill ha tips och förslag på metaregler.
Även om denna tråd är postad i DnD/OSR-forumet vill jag ha tips/regler från ALLA spel.
Jag är väldigt liberal med tolkningen meta, i princip allt som bryter mot de vanliga reglerna räknas som meta här.
Det kan även betyda att man tar en helt vanlig regel från ett rollspel och trycker in den i ett annat rollspel där den inte riktigt passar in, men skapar häftig synergi.
Här kommer några exempel:
Shields shall be broken
Sköldar ger normalt en bonus till ens försvar.
Man kan även välja att om man träffas så splittras/förstörs ens sköld, men träffen blir en miss.
Att skriva krönika ger en xp-bonus
De spelare som skriver en krönika om kampanjen får t.ex. +10 % xp, vilket motiverar spelarna att göra saker utanför spelsessionerna.
Att beskriva saker ger en bonus
Ni vet hur en lång utdragen strid, eller flera meningslösa strider efter varandra, kan dra ner stämningen. Det blir tråkigt:
- Nisse, det är din tur.
- OK, jag slår "to hit", *rull*, miss.
- Olle, din tur...
Om alla istället får +1 på attackslaget om de beskriver det väl - blir det mycket roligare och bättre stämning vid bordet.
Spelledaren kan fördröja dåliga tärningsslag
Vi talar dels när en motståndar-SLP gör slår riktigt bra, eller spelare slår riktigt dåligt.
SL kan säga: "vi ändrar effekten för det här slaget så det går bra för rollpersonerna - man jag kan nu ändra ett framtida slag så det går dåligt för er".
Detta handlar om att SL kan förhindra en katastrof nu - men kan sätta käppar i hjulen för rollpersonerna i en framtida situation.
Facklor brinner IRL-tid
"Äventyrarna går in i den mörka grottan samtidigt som de tänder sina facklor..."
...som sedan brinner i 30 minuter i spelvärlden.
Vad händer om vi ändrar detta till att facklorna brinner i en timme vid spelbordet, alltså "riktig tid"?
Man kan t.o.m. göra det så häftigt att man tänder ett litet ljus på spelbordet och när ljuset slocknar så slocknar facklorna för rollpersonerna.
Även om denna tråd är postad i DnD/OSR-forumet vill jag ha tips/regler från ALLA spel.
Jag är väldigt liberal med tolkningen meta, i princip allt som bryter mot de vanliga reglerna räknas som meta här.
Det kan även betyda att man tar en helt vanlig regel från ett rollspel och trycker in den i ett annat rollspel där den inte riktigt passar in, men skapar häftig synergi.
Här kommer några exempel:
Shields shall be broken
Sköldar ger normalt en bonus till ens försvar.
Man kan även välja att om man träffas så splittras/förstörs ens sköld, men träffen blir en miss.
Att skriva krönika ger en xp-bonus
De spelare som skriver en krönika om kampanjen får t.ex. +10 % xp, vilket motiverar spelarna att göra saker utanför spelsessionerna.
Att beskriva saker ger en bonus
Ni vet hur en lång utdragen strid, eller flera meningslösa strider efter varandra, kan dra ner stämningen. Det blir tråkigt:
- Nisse, det är din tur.
- OK, jag slår "to hit", *rull*, miss.
- Olle, din tur...
Om alla istället får +1 på attackslaget om de beskriver det väl - blir det mycket roligare och bättre stämning vid bordet.
Spelledaren kan fördröja dåliga tärningsslag
Vi talar dels när en motståndar-SLP gör slår riktigt bra, eller spelare slår riktigt dåligt.
SL kan säga: "vi ändrar effekten för det här slaget så det går bra för rollpersonerna - man jag kan nu ändra ett framtida slag så det går dåligt för er".
Detta handlar om att SL kan förhindra en katastrof nu - men kan sätta käppar i hjulen för rollpersonerna i en framtida situation.
Facklor brinner IRL-tid
"Äventyrarna går in i den mörka grottan samtidigt som de tänder sina facklor..."
...som sedan brinner i 30 minuter i spelvärlden.
Vad händer om vi ändrar detta till att facklorna brinner i en timme vid spelbordet, alltså "riktig tid"?
Man kan t.o.m. göra det så häftigt att man tänder ett litet ljus på spelbordet och när ljuset slocknar så slocknar facklorna för rollpersonerna.