Froste
Veteran
- Joined
- 17 Oct 2019
- Messages
- 168
Jag har ett problem som jag suttit med väldigt länge och har bara skjutit upp att hantera det ordentligt, men nyligen såg jag att @zonk postade samma grej, så jag är tydligen inte ensam:
Detta är väl nog den enkla biten, det som jag har svårt att få ihop är nästa steg:
Låt oss säga att de lyckas låsa fast ett monster i en runda, då kan man 'slåss som vanligt' i den rundan så jag antar att fienden får försvara sig och även attackera tillbaka i sin runda (om jag inte misförstått och det är bara för spelarna att gå lös utan någon retaliation under de rundor det är fastlåst?), men hur kan jag berättiga att den överhuvudtaget kan göra något tillbaka om den till exempel får ett nät över sig som hålls fast, eller får en stenbumling över sig, min fantasi räcker inte till och jag börjar spåra ur, och istället för att tänka ut hur saker funkar så kan jag bara tänka ut hur saker inte alls kan funka, och så sågar jag hela biten.
Sist så spelade vi 'orm på krok' och jag var lite rädd för att de skulle hamna i fight med en sjöorm som är stor, och jag kunde fan inte alls komma på hur de skulle låsa fast en sjöorm som simmar runt dom och attackerar. Nu blev det aldrig någon fight med den så jag lyckades springa iväg från den konfrontationen. Men jag vill gärna lösa det för jag tror mina spelare skulle haft mycket roligare med den mekaniken i spelet.
Så svara gärna på frågorna, men framförallt det jag jättegärna skulle vilja ha är en play-by-play återberättelse av så många personer som möjligt som har kört fighter mot stora+, hur ni har gått genom fighterna, hur ni förklarat utmanings-färdigheterna och vilka handlingar som gjorts som berättigar färdighetens användande, hur ni använt environment runt omkring för att hjälpa till osv, ju fler personer som kan inväga och ju mer detaljerade fighter ju större chans att det klickar för mig, tack som fan i förväg!
Jag har heller aldrig använt Stor/Större som egenskap, men jag älskar verkligen konceptet och hade supergärna velat använda det. Mitt problem är att jag har svårt att utforma hur jag ska använda det, är det tänkt att jag (SL) ska sätta ihop utmaningen och klura ut hur alla moment är knytna till färdigheterna och sedan presentera utmaningen för spelarna, eller är det spelarna själva som ska klura ut vilka färdigheter de vill använda och hur de knyter dem till handlingen som utförs?(för gripen är ju Stor, så man kan bara attackera om den är Fastlåst). Jag ska erkänna att jag aldrig kört med den regeln, för jag tyckte det verkade segt i spel.
Detta är väl nog den enkla biten, det som jag har svårt att få ihop är nästa steg:
Låt oss säga att de lyckas låsa fast ett monster i en runda, då kan man 'slåss som vanligt' i den rundan så jag antar att fienden får försvara sig och även attackera tillbaka i sin runda (om jag inte misförstått och det är bara för spelarna att gå lös utan någon retaliation under de rundor det är fastlåst?), men hur kan jag berättiga att den överhuvudtaget kan göra något tillbaka om den till exempel får ett nät över sig som hålls fast, eller får en stenbumling över sig, min fantasi räcker inte till och jag börjar spåra ur, och istället för att tänka ut hur saker funkar så kan jag bara tänka ut hur saker inte alls kan funka, och så sågar jag hela biten.
Sist så spelade vi 'orm på krok' och jag var lite rädd för att de skulle hamna i fight med en sjöorm som är stor, och jag kunde fan inte alls komma på hur de skulle låsa fast en sjöorm som simmar runt dom och attackerar. Nu blev det aldrig någon fight med den så jag lyckades springa iväg från den konfrontationen. Men jag vill gärna lösa det för jag tror mina spelare skulle haft mycket roligare med den mekaniken i spelet.
Så svara gärna på frågorna, men framförallt det jag jättegärna skulle vilja ha är en play-by-play återberättelse av så många personer som möjligt som har kört fighter mot stora+, hur ni har gått genom fighterna, hur ni förklarat utmanings-färdigheterna och vilka handlingar som gjorts som berättigar färdighetens användande, hur ni använt environment runt omkring för att hjälpa till osv, ju fler personer som kan inväga och ju mer detaljerade fighter ju större chans att det klickar för mig, tack som fan i förväg!