Varulv [ABDitC] Runda 2

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Hade kunnat rösta på Vimes eller Basse som det ser ut nu.
Vimes då jag har mitt case sen förra rundan och Basse då denne inte bidragit eller stuckit ut särkilt men nu röstar på mig helt plötsligt.

Motivering tack! Egentligen borde en motivering också gjorts innan då det ur mina ögon känns som att Basse bara plockat någon och kanske bestämmer varför nu i efterhand.

Tycker även Anthrox spelade fladdrigt i slutet av förra rundan. Gjorde en plan som kaosade till det rejält i slutet. Istället för att kolla vad alla sagt och bestämt tidigare behövde vi typ börja om och flera stod på samma uppgift även fast det tidigare diskuterats. Jag tror Anthrox som är aktiv och noggran kunde ha gjort det smidigare. Till exempel hamnade jag och Andersson på samma uppgift trots att jag aviserat att göra den långt tidigare. Nu löstes väl det iallafall men kunde ha gått smidigare.
Problemet var att ALLA sprang iväg och gjorde egna saker, så jag hade ingen som helst koll på vem som gjorde vad. Det plus att jag inte fick gehör för mina tankar och idéer gjorde att jag stängde av lite och lät er försöka reda ut det själva, men när jag loggade in igen såg allt helt rörigt ut och alla vara och klättrade på väggarna. Så för att få ihop lite struktur gjorde jag som jag gjorde. Fram för allt så tiltade jag av att Rasmus vägrade lyssna och skulle prompt gå sin egna väg.

Sen tycker jag, då som nu, att ganska många underskattar värdet i brädspelet. Som Vimes har sagt så har vi ju samma mål som ulvarna, men det betyder ju inte att det inte går att utläsa signaler. Exv tolkade jag Rasmus vill ha eldkastare som en förberdelse för senare rundor när det skulle bli svårt att ta tillbaka plattformen. Folk vi litar på ska vi sätta i kritiska positioner, för det gör dem mindre sårbara från nattmord. Och om någon vill göra något specifikt med brädspelet så behövs det analyseras VARFÖR personen ville det. Som att Basse ville gå och laga sentry, trots att jag redan då påtalat flera gånger att vi kanske ska avvakta med sentry (nu hade ju jag förvisso fel om det, men det var ju för en miss i reglerna snarare än att jag missat dess funktion).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Som Vimes nämnde så var det rätt slappa röster på Impe i R1, som endast bröts under sista timmen trots att Impe claimat väktare. Alla som röstade på Impe är misstänkta ulvar, för att det skulle vara vägen med minst motstånd för ulvarna i R1.

Utöver det hade vi ett tillfälle då LegoIvar hamnade under strålkastaren och såg ut som att få paniken från ovanan att bli utsatt. Var dock aldrig drevad, så det var ju onekligen en väldigt stark reaktion för egentligen inget alls.

@Vimes, vad hade du på Sidd I R1 som gjorde att du röstade där?

@Octagonal, du röstade på Vimes multipla gånger. Vad hade du där?

Sen bytte folk i slutet till Rasmus pga mina misstankar (som förvisso delades av de som bytte, men det var ändå jag som satte igång det)
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Okej, jag tycker byn gjorde dåligt ifrån sig förra rundan (bara Anthrox som får godkänt), men nu får vi blicka framåt.

Några ramar för min dag:
- jag sitter på möten hela förmiddagen och kan möjligtvis få in en sur och sarkastisk kommentar, men inte så mycket mer
- efter lunch borde jag ha tid att skriva något mer sammanhållet, då hade jag tänkt att försöka göra något vettigt av röstmönstret från förra rundan
- från 15:00 någon gång ska jag iväg på sommarmiddag med jobbet, jag tänker inte utlova någon aktivitet alls i och med detta

Så, vad har vi för utgångspunkter denna runda?

För det första: jag håller med Anthrox om att vi inte ska pusha skytteln mer nu. Är det så att vi hänger en bybo även denna runda bör vi se till att ulvarna måste ifrågasätta huruvida de verkligen har råd att nattmörda. Jag tänker stå kvar i förrådet, och jag tycker att Anthrox (som jag litar mest på) borde göra det också.

För det andra: vi vet nu att Rasmus och Impetigo var bybor. Vi vet också att ulvarna visste detta hela förra rundan. Alla som röstade på Impetigo och Rasmus (framför allt Rasmus!) behöver förklara hur de tänkte.

För det tredje: Octagonal spelar ulvigt tycker jag. Snömosigt och med märkligt underbyggda röster. Han får gärna resonera om sin förra runda och hur hans tankar gick lite extra.

För det fjärde: Sidd misstänker jag inte alls lika mycket längre, samtidigt som Basenanji verkligen har en del... utvecklingspotential i den här rundan.

För det femte: Sånt här behöver vi bli bättre på: jag tror våra ulvar är Octa och någon av Andersson eller Basse. Det är synd att den här typen av ställningstaganden var så få i förra rundan, för grejen är inte att är så viktiga som analyser, utan snarare att de utgör ett meningsfullt analysmaterial för andra spelare.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
@Andersson vem hade du velat rösta på i R1 om det inte hade blivit drevat mot Rasmus i slutet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Ledsen att tjata men som sagt den här speldesignen gör mig passiv:

- jag fattar inte work placement-grejen. Dels suger jag på brädspel, dels verkar det inte gå att lösa? Vi kommer alla bli uppätna av Aliens? Hatar Fjodor oss?

- det finns ju inget att analysera? Är det ulvigt att vilja gå till ett visst rum? Eller att hellre vilja laga parabolen än att bygga en eldkastare? I så fall fattar ni saker jag inte fattar.

Men okej, sluta deppa, börja steppa! Jag ska i den här rundan försöka spela lite mer som vanligt.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Basse! Släpp brädspelet och fokusera på varulvsspelet. Det har jag gjort och det fungerar utmärkt att spela vanligt varulvsspel bara. Första halvan av R1 är tämligen ointressant ur analysperspektiv eftersom den bara handlar om brädspelet, men därefter tror jag det finns en del helt vanliga varulvsspelsgrejer att kolla på.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Ledsen att tjata men som sagt den här speldesignen gör mig passiv:

- jag fattar inte work placement-grejen. Dels suger jag på brädspel, dels verkar det inte gå att lösa? Vi kommer alla bli uppätna av Aliens? Hatar Fjodor oss?

- det finns ju inget att analysera? Är det ulvigt att vilja gå till ett visst rum? Eller att hellre vilja laga parabolen än att bygga en eldkastare? I så fall fattar ni saker jag inte fattar.

Men okej, sluta deppa, börja steppa! Jag ska i den här rundan försöka spela lite mer som vanligt.
Ja Fjodde SKA hata oss!
De som leder Alien-spel gör det bra om de får oss kaxiga Badass Marines att storma in och åka på däng utan att fatta vad som ens verkar hända så @fjodorsenuba ska för tredje gången i rad med samma tema ha en stor eloge vad gäller speldesign👍

Jag håller med dig om att det var mycket att ta in i startpost och svårt att fatta vad som vore bäst för byn.
Jag famlar ju som vanligt vilt MEN du verkade ju inte ens försöka i R1 -> ligga lågt = Varulv!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Ledsen att tjata men som sagt den här speldesignen gör mig passiv:

- jag fattar inte work placement-grejen. Dels suger jag på brädspel, dels verkar det inte gå att lösa? Vi kommer alla bli uppätna av Aliens? Hatar Fjodor oss?

- det finns ju inget att analysera? Är det ulvigt att vilja gå till ett visst rum? Eller att hellre vilja laga parabolen än att bygga en eldkastare? I så fall fattar ni saker jag inte fattar.

Men okej, sluta deppa, börja steppa! Jag ska i den här rundan försöka spela lite mer som vanligt.
Låt mig navigera brädspelet (om jag inte blir nattmördad nu dvs), så ser jag till att vi inte ger ulvarna för mycket, inte försätter oss i en situation där vi kan riskera att massdö och alltid har möjligheten att avsluta spelet när det behövs.
Det var typ bara i första rundan vi på riktigt behövde tänka igenom det för att inte råka stå på fel ställe och bli knallade av spelet, så nu kan vi alla fokusera på det vi ska göra.

Det finns lite att analysera ändå. Exv vilka som tyckte det var enkelt att ligga på Impe och varför, vilka som enkelt hoppade på Rasmus-drevet och vad folk hade utöver det som motiverade vissa röster.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Min ulvanalys bygger på att ta bort alla jag uppfattar som gröna:

Anthrox har ju spottat ur sig tankar och engagemang. Jag kan inte bedöma hur bra det har varit i sak, men nä en ulv lär inte bete sig så.

Vimes är också grön i mina ögon, eller har äntligen fått rätt på sitt fallerande ulvspel. Hursomhelst har han spelat vettigt och bybofokuserat.

Själv är jag ju grön.

Då återstår

Andersson
Har spelat ganska försiktigt, det lilla jag sett.

Sidd
Lite märkliga utfall och herrejösses vad det är tröttsamt att Sidd alltid i alla spel auto-röstar på mig. Om du är bybo och vi förlorar på det här Sidd hoppas jag att du får dig en minnesbeta!

Jag tycjer nig ha hittat en liten pyttegrej som geönar Sidd, men det kan vara fluff. Så länge den detaljen inte blir mer utredd kommer jagtersom jag vill att nya avvakta med röst på Sidd.

LegoIvar
Eftersom jag vill att nya spelare ska känna sig välkomna vill jag inte rösta ut dem direkt i R1 (Kalla mig blödig). LegoIvars spel är försiktigt och lite konstigt, här kan det gömma sig en stressad nybörjarulv..

Octagonal
Till sist vår senaste superstjärna i ulvlagens historia. Octa är smart, slipad och superbadass när han är ulv. Tycker också här att han legat lågt, kommit in i spel med lama ursäkter och lågflugit på precis det sättet jag tänker mig att ulv-Octa gör. Ska titta mer noga på Octas poster men hittills känns han som det nästa valet i R2.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
En grej jag också petar in i analysmaskinen:

Ulvarna valde att nattmörda väktaren!

Antingen enorma ballar av stål eller nybörjarmiss?

Jag tror på det senare ich tycker att det får ulv-LegoIvar eller ulv-Sidd att kännas mer rimlig. Men skulle en ulv-Vimes chansa på att ta ut en claimad väktare? Nej, det verkar skumt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Kommer idag fokusera på de fyra jag har listat som mest misstänkta och läsa mer noga vad som skrivits.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
En grej jag också petar in i analysmaskinen:

Ulvarna valde att nattmörda väktaren!

Antingen enorma ballar av stål eller nybörjarmiss?

Jag tror på det senare ich tycker att det får ulv-LegoIvar eller ulv-Sidd att kännas mer rimlig. Men skulle en ulv-Vimes chansa på att ta ut en claimad väktare? Nej, det verkar skumt.
Det här är sant! Jag tänkte fan på det innan, men det gick förlorat när mitt fokus gick på annat håll.
Det är jättemärkligt ulvspel att rikta sig in på en outad väktare i R1 (som ju rimligtvis BORDE ha väktata sig själv). Vilket gör att jag tänker att det antingen var ett stressat beslut, eller ogenomtänkt, eller oerfaret.

På den oerfarna sidan har vi mig och LegoIvar, inga andra va?

Stressat kan ha varit Vimes (inaktiv i slutet) och Andersson (påtalade inaktivitet, som tekniskt sett inte infriades eftersom han ändå var medverkande i tråden). Var det någon annan som inte var superaktiv från Impes outning till slutet? Sidd?

Ogenomtänkt är jag inte rätt person att bedöma, vet för lite om hur ni spelar för det egentligen. Skulle nog dock inte förpassa Vimes och Octa i den kategorin, även om jag som sagt misstänker att Vimes hade brytit ihop av att vara ulv tredje gången i rad. Jag menar, Sidd är flamsig som fan, men jag är rätt säker på att han kan tänka igenom saker ändå.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Ja Basse att jag röstade på dig pga Tavelhistorien i R1 var inte mycket att hänga på väggen, dock så har du efter R1 gjort dig förtjänt av den rösten nu.
Att jag röstade på Impetigo var också lurigt men jag redogjorde i ett par poster när det skedde om varför: Impes tajming att dyka upp och slappa Väktarclaimet, vidare att denne inte lyckades med sin Väktning i R1 hjälpte ju inte upp Impes spel så summa sumarum med en så bybo i R1 så är det ju uppförsbacke för oss andra.
Min röst på Rasmus var usel men jag skyller på att jag satt i bilen och Anthrox var ju först i det drevet så det var ju liksom bara bäst att hänga på: men visst här har vi förstås en ulv i detta stress-drev! Hade jag varit mera sansad den sista timmen framför Ipaden så hade jag gått tillbaka med röst på Basse (var dock orolig för att det skulle bli lika också).

Vi hade ju tokfel vad gäller Rasmus och Impetigo så det ska vi typ alla stå till svars för (förutom Vimes då som verkar sett det här med nyktra ögon).

Jag tror Basse är Ulv och lassar här över misstankar på Octa vilket gör att Legovar skulle vara den andra Varulven.
Visst Basse skulle lätt kunna jaga sin Ulvkompis men i detta läge tror jag faktiskt inte så är fallet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
För det andra: vi vet nu att Rasmus och Impetigo var bybor. Vi vet också att ulvarna visste detta hela förra rundan. Alla som röstade på Impetigo och Rasmus (framför allt Rasmus!) behöver förklara hur de tänkte
Det här är en bra grej!
När ulvarna väljer alternativ till Impetigo vill de ju ha ut en stark spelare och det var ju Rasmus. Det här tyder på att vi borde göra en analys av röstlängden, efter att Impetigo claimat väktare.

Mitt motiv för att rösta på Rasmus var att rädda Impetigo. Får se vilka andra som drog igång drevet mor Radmus.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Det här är en bra grej!
När ulvarna väljer alternativ till Impetigo vill de ju ha ut en stark spelare och det var ju Rasmus. Det här tyder på att vi borde göra en analys av röstlängden, efter att Impetigo claimat väktare.

Mitt motiv för att rösta på Rasmus var att rädda Impetigo. Får se vilka andra som drog igång drevet mor Radmus.
Problemet var ju att det var en stressad röstning, strax innan rundans slut, utan några egentliga alternativ. Jag hade jättegärna sett att någon hade motiverat någon annan att rösta på igårkväll än just Rasmus. Det är svårt att analysera beteenden när de enda riktiga dreven vi hade R1 var först på inaktiv Impe och panikbyta röster till det enda alternativet i sista timmen. Rösterna på Rasmus kan ju lika enkelt förklaras som stress.
 

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
205
För tillfället tror jag att @Octagonal är ulv. Han har flera gånger velat skynda på parabolfixet så att han och hans ulvkompis(ar?) kan fly snabbt när resten av oss ör döda. Han sa även direkt att vi skulle flytta fokus från ulvjakt till xenomorfer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Problemet var ju att det var en stressad röstning, strax innan rundans slut, utan några egentliga alternativ. Jag hade jättegärna sett att någon hade motiverat någon annan att rösta på igårkväll än just Rasmus. Det är svårt att analysera beteenden när de enda riktiga dreven vi hade R1 var först på inaktiv Impe och panikbyta röster till det enda alternativet i sista timmen. Rösterna på Rasmus kan ju lika enkelt förklaras som stress.
Nja, viss stress, men det som händer i korta drag är att LegoIvar, Andersson jag och Sidd röstar på Rasmus. Ingen har en bra motivering.

@LegoIvar kan du säga något om dina misstankar mot Rasmus i r1? Vad gjorde honom så misstänkt i dina ögon?
 
Top