Så jag håller ju på med mitt magnum opus Plommonkrönikan. Det är en kampanj som sträcker sig över 200 år i södra Kinas moderna historia, från strax innan första Opiumkriget till protesterna i Hongkong 2020. En stor del av projektet är ju såklart historien, men en viktig del är också kulturspelandet, att spela människor i en annan tid och en annan kultur. Tanken här är att jag ska ha ett par inledande texter (en för varje del i kampanjen) som presenterar den allmäna information man behöver ha koll på, och sedan kommer varje scenario att ha ett antal specifika texter om några saker som är relevanta för just det scenariot (typ opium när vi spelar opiumkriget). Dessa specifika texter vävs in i rollpersonsskapandeprocessen, men de allmäna texterna är tanken att alla ska läsa innan spelet börjar, för att skapa sig en allmän bild. Jag har jobbat lite på den första, för den del av kampanjen som utspelar sig under Qing-dynastin.
Kampanjen är spelledarlös och det är play to lose som gäller, så det finns inga problem för spelare att helt enkelt hitta på vad de vill under spel, och är det inte korrekt i alla detaljer gör det såklart inget. Men det är ju fortfarande en ambition att man ska gestalta kantoneser under kejsartiden, och utforska deras liv under den här perioden, så det är ju bra att få lite grund-koll. Tanken är inte att det ska vara en hel lärobok, utan bara ge det spelarna behöver för att kunna ge sig in i det här spelet med lite på fötterna.
Så, min fråga till forumet: Vilken information skulle ni vilja finns i en sådan inledningstext? Vad vill ni veta för att kunna hoppa in i och spela i en främmande kultur, i en tidsperiod ni kanske inte har stenkoll på?
Kampanjen är spelledarlös och det är play to lose som gäller, så det finns inga problem för spelare att helt enkelt hitta på vad de vill under spel, och är det inte korrekt i alla detaljer gör det såklart inget. Men det är ju fortfarande en ambition att man ska gestalta kantoneser under kejsartiden, och utforska deras liv under den här perioden, så det är ju bra att få lite grund-koll. Tanken är inte att det ska vara en hel lärobok, utan bara ge det spelarna behöver för att kunna ge sig in i det här spelet med lite på fötterna.
Så, min fråga till forumet: Vilken information skulle ni vilja finns i en sådan inledningstext? Vad vill ni veta för att kunna hoppa in i och spela i en främmande kultur, i en tidsperiod ni kanske inte har stenkoll på?