Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
OBS! Spelet startar imorgon fredag 08:00. Roller skickas ut under torsdagskvällen. Fram till rollerna kommit ut är det tillåtet att ställa regelfrågor här i tråden.
---
Efter århundraden av tyranni, oförnuft, svält, vidskepelse och orättvisor har äntligen förnuftet och folket rest sig! En ny tidsålder randas! Men revolutionen och nationen hotas både av yttre och inre fiender. Konspiratörer, brittiska lakejer, påvens agenter och kontrarevolutionärer gömmer sig i varje hörn. Till giljotinen med dem!
---
Regler
I korthet - hur avviker det här från ett vanligt spel?
Grundregler
Bybornas PM
Kommentar om temat
Det här spelet utspelar sig inte något speciellt år eller i anslutning till några speciella händelser under revolutionen. Det utspelar sig i en fiktiv fransk revolution: faktiska företeelser och faktiska personer från perioden har så att säga lagts i en stor hög, och sedan har jag plockat ut lite vad jag vill ut det - utan krav på historisk korrekthet - för att få till en spelmekaniskt intressant varulvsspelsdesign.
---
Efter århundraden av tyranni, oförnuft, svält, vidskepelse och orättvisor har äntligen förnuftet och folket rest sig! En ny tidsålder randas! Men revolutionen och nationen hotas både av yttre och inre fiender. Konspiratörer, brittiska lakejer, påvens agenter och kontrarevolutionärer gömmer sig i varje hörn. Till giljotinen med dem!
---
Regler
I korthet - hur avviker det här från ett vanligt spel?
- 3 varulvar, som inte känner till varandra. Varulvarna får initiera PM-konversationer fritt med andra spelare.
- Förmågor slumpas varje runda.
- Förmågeanvändning kan ändra utröstningen efter deadline.
- Om det blir lika i utröstningen blir ingen utröstad
Grundregler
- Spelet består av två lag: revolutionärer (bybor) och kontrarevolutionärer (varulvar).
- Revolutionärerna vinner när alla kontrarevolutionärer är utröstade
- Kontrarevolutionärerna vinner när revolutionärerna inte kan vinna
- I scenariot att det blir 1-1 vinner kontrarevolutionärerna
- Varje runda kan en utröstning ske.
- Varje spelare har en röst.
- Röster ska skrivas med @-tagg och vara synliga i Martin3:s rösträkningsverktyg för att vara giltiga.
- Man får rösta hur många gånger man vill under en runda, endast senaste rösten räknas.
- Blir det oavgjort blir ingen utröstad.
- Utröstade och nattmördade spelares fraktionstillhörighet och roll avslöjas.
- Ställ in din visningsstatus på WRNU till “osynlig”!
- Det är inte tillåtet att prata om spelet med andra spelare utanför speltråden (undantag finns, se nedan om varulvsfraktionen)
- Förmågor används under “nattfasen” (d.v.s. mellan två rundor). Hur de ska användas måste skickas in innan rundans slut.
- Alla förmågor (inklusive nattmord) slumpas ut till de kvarvarande spelarna varje runda. Detta sker helt slumpmässigt (med hjälp av random.org) utan hänsyn till fraktion, tidigare förmågeinnehav och liknande. Det är alltså teoretiskt möjligt (men osannolikt) att en spelare får alla förmågor alla rundor.
- Eftersom förmågorna inte är personliga spelar det alltså ingen roll om t.ex. “siaren” blir utröstad eller nattmördad, eftersom siarförmågan kommer slumpas ut igen nästa runda.
- Efter varje nattfas får du besked om du har slumpats att ha några förmågor nästa runda.
- Följande förmågor finns i spel:
- KONTROLL ÖVER NATIONALGARDET - Du kan gripa en spelare. Denne kan varken använda förmågor eller bli utsatt för förmågor. Hens röst blir dessutom ogiltig. Skicka spelarnamn till mig innan deadline. Det är möjligt att gripa dig själv. (typ väktare)
- NATTLIG DEBATT I JAKOBINKLUBBEN - Du kan undersöka vilken roll (d.v.s. namn) en spelare har. Skicka spelarnamn till mig innan deadline. (sia namn)
- PRÖVNING I REVOLUTIONSTRIBUNALEN - Du kan undersöka en spelares fraktionstillhörighet. Skicka spelarnamn till mig innan deadline. (siare)
- SMÄDAD I L'AMI DU PEUPLE - Om du prövas i revolutionstribunalen kommer du framstå som kontrarevolutionär, oavsett fraktionstillhörighet. (miller - sias alltid röd)
- LYNCHNING PÅ PARIS GATOR - Du kan välja en spelare som blir ihjälslagen av Paris sans-culotter under natten. Skicka spelarnamn till mig innan deadline. (nattmord)
- Kontrarevolutionärerna (varulvarna) är 3.
- När spelet startar känner de inte till varandra.
- De känner däremot till vilka roller (namn på historiska personer) deras kollegor har.
- Kontrarevolutionärerna får initiera PM-samtal om spelet med andra spelare.
- Om du som revolutionär blir kontaktad innebär det alltså att den som kontaktat dig är kontrarevolutionär. Du får svara, och ljuga förstås, i den PM-konversationen, men inte själv starta PM-trådar med andra spelare.
- Förmågor används
- Utröstningen verkställs
- Förmågor slumpas ut
Bybornas PM
---Fraktion: Revolutionär - du vinner när alla kontrarevolutionärer är ute ur spel
Din roll: [en historisk figur kopplad till Franska revolutionen]
Kommentar om temat
Det här spelet utspelar sig inte något speciellt år eller i anslutning till några speciella händelser under revolutionen. Det utspelar sig i en fiktiv fransk revolution: faktiska företeelser och faktiska personer från perioden har så att säga lagts i en stor hög, och sedan har jag plockat ut lite vad jag vill ut det - utan krav på historisk korrekthet - för att få till en spelmekaniskt intressant varulvsspelsdesign.
Last edited: