Jag inser att jag inte är målgruppen för den här tråden riktigt, men jag tänker bidra ändå:
Hur man skriver en bra teaser för ett regelverk, för rollspelsregler. Vad behöver du veta för att du ska vilja läsa mer om ett (rollspel) system? Alltså, inte värld utan regler. Minsta information för att du ska veta om det är nåt för dig … vad får dig att lockas läsa mer … måste det jämföras med något annat system eller räcker några nyckelord? Hur lång borde texten vara? Vilka är bra och dåliga exempel?
Det är ju viss skillnad på pitch för ett rollspel och pitch för rollspelsregler…
Men okej, jag ska svara på frågan: det är nästan omöjligt att få mig att lockas att läsa ett regelsystem, bli intresserad av ett regelsystem, eller se systemet som det som lockar mig med en rollspelsprodukt. Jag är van vid att köpa rollspel och knappt ens ögna igenom regelsystemet mer än för att konstatera att "ja, det här ser ju ut som en massa krånglig skit jag inte ens orkar börja ta till mig, precis som vanligt alltså".
Jag skulle nog kunna säga ett par specifika nyckelord som skulle kunna få mig intresserad av själva systemet. Men det är ju i sådana fall inte själva formen på pitchen som fungerar bra, utan det pitchen lovar. Men om en pitch inbegriper att beskriva regelsystemet som att det "får plats på ett A4" eller "enbart bygger på diegetiska val" så skulle jag säkert åtminstone
läsa systemet.
Formen… Tja, eftersom det är för regelsystem så är väl grunden att det behöver vara en ganska liten del av en större pitch; säg typ en rad eller en mening av en pitch på 6-7 meningar, där de andra meningarna beskriver sånt jag faktiskt bryr mig om och är intresserad av. Jag tycker inte om jämförelser med andra system; jag tycker för illa om de flesta av dem för att det ska kännas meningsfullt ändå och dessutom tycker jag det är mer intressant med saker som pitchas på sina egna premisser. Man kan ange rollspelsgenre för att sätta tonen (t.ex. nämna tradd eller samberättande) om målgruppen kan antas ha koll på begreppen.
Dåliga exempel för mig blir väl typ allt 90-talsskryt om regelsystem som är "realistiska" eller för den delen "universella"? Och pitchar som är för långa eller fokuserar för mycket på regelsystemet generellt.
Så, då var mitt förutsägbara anti-regelsystems-extremistiska inlägg avklarat, nu kan ni som faktiskt gillar regler fortsätta diskutera. Move along, nothing to see here…