DoD Lämpligt för Längre kampanj

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
177
Undrar hur bra nya DoD lämpar sig för längre kampanjer.

Rent spontant känns det som det inte lämpar sig för längre kampanjer utan är mer lämpligt till kortare kampanjer följt av nya kampanjer med nya karaktärer.
Anledningen till det är begränsningar på bland annat antalet färdigheter, färdighets värden, osv. Jag vet att sätter rollpersoner blir bättre gör att det kan ta tid innan man maxar ut en färdighet, men i teorin kan någon ha extrem tur och maxa ut sina färdigheter väldigt snabbt också.

Är det så att dom flesta är mer intresserade av att köra kortare kampanjer som tex den som kommer med boxen och därefter börja om med nya karaktärer än att köra längre kampanjer som spänner över års spelande och tar rollpersonerna från oerfaren hela vägen till legendarisk hjälte?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
707
Location
Nibiru
Undrar hur bra nya DoD lämpar sig för längre kampanjer.

Rent spontant känns det som det inte lämpar sig för längre kampanjer utan är mer lämpligt till kortare kampanjer följt av nya kampanjer med nya karaktärer.
Anledningen till det är begränsningar på bland annat antalet färdigheter, färdighets värden, osv. Jag vet att sätter rollpersoner blir bättre gör att det kan ta tid innan man maxar ut en färdighet, men i teorin kan någon ha extrem tur och maxa ut sina färdigheter väldigt snabbt också.

Är det så att dom flesta är mer intresserade av att köra kortare kampanjer som tex den som kommer med boxen och därefter börja om med nya karaktärer än att köra längre kampanjer som spänner över års spelande och tar rollpersonerna från oerfaren hela vägen till legendarisk hjälte?
Vi har räknat på det där och det tar i snitt dussintals spelmöten att gå från 14 till maximala 18 i en enda färdighet. Och till det kommer utveckling i form av hjälteförmågor. Så spelet håller absolut för långa kampanjer.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
177
Vi har räknat på det där och det tar i snitt dussintals spelmöten att gå från 14 till maximala 18 i en enda färdighet. Och till det kommer utveckling i form av hjälteförmågor. Så spelet håller absolut för långa kampanjer.
Det låter toppen, detta var en av dom saker jag kände mest tveksamhet till.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
Rollpersonerna är väl inte färdiga att pensioneras bara för att de nått maxvärdet i några färdigheter? Och skulle det vara så att spelarna tycker att det enda syftet med att spela är att se hur rollpersonerna blir bättre går det kanske att lösa det med ett locka med magiska föremål som belöning.
 
Last edited:

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
177
Rollpersonerna är väl inte färdiga att pensioneras bara för att de nått maxvärdet i några färdigheter? Och skulle det vara så att spelarna tycker att det enda syftet med att spela är att se hur rollpersonerna blir bättre går det kanske att lösa det med ett locka med magiska föremål som belöning.
Vet att vissa spelare känner frustration om deras karaktär inte kan bli bättre, samt att det är en del av motivationen för flera just att karaktären blir bättre och det var lite grunden till frågan.
Sen kan man alltid köra en längre kampanj även om rollpersonerna maxat ut allt där man fokuserar på andra aspekter lite (som intriger, makt spel. osv), men just denna frågeställning var mer riktad åt kampanjer där en del av poängen är att se hur rollpersonerna blir bättre.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
Det finns rent allmänt en balansgång mellan viljan att förbättra karaktärer och långa kampanjer. Nämligen att om det bara är lite för lätt att göra förbättringar eller kampanjen pågår lite för länge, blir karaktärerna så starka att det blir tråkigt.

BRP har en inbyggd spärr mot detta i form av sannolikhet. Förbättringar är inte linjära, utan ju bättre du redan är desto svårare ( = det tar i snitt längre tid) blir det att förbättra ytterligare. Så spelare som är vana vid konstanta dopamin-kickar blir snarast frustrerade av att "vafan den här färdigheten har stått och stampat på 16 i flera sessioner nu".
 
Top