Ulfgeir
Swashbuckler
Kanske även nämna de podcasts om rollspel som finns i sverige?
Ska vi enas om att det under något år eller två kom ut väldigt få rollspel på svenska och att det därför såg illa ut för rollspelsbranschen i det här landet? Det är ju lätt att kolla upp hur mycket som kom ut varje år.Ja, det fanns ju inte riktigt några säljkanaler. Men att gå därifrån till en utslocknad bransch är lite drastiskt. Det handlar nog mer om att retail, oavsett produkt/bransch, har genomgått en rejäl omstöpning.
Men det känns mer som ett sånt där deterministiskt argument som man kan dra till med i efterhand om man hittar något som stöder det.
Folk har alltid talat om "rollspelsdöden" men ännu har den inte inträffat.
Vilka låg bakom Svenil? Nån som vet?Tycker att Svenil borde få en liten notis i alla fall. Det var aldrig särskilt stort kanske, men den var en udda fågel, som också jobbade mycket med inhemska stereotyper, vilket gör det skapligt unikt.
Oavsett vilken av bilderna eller PDF:erna jag klickar på får jag "The Wayback Machine has not archived that URL." Fumlade jag? De hade varit intressant att ha.Roll for Fumbles eminenta tidsöversikt kan kanske vara till hjälp. Sidan verkar ligga nere nu men finns arkiverad:
En av dem heter Daniel Lenneer. Han skrev även en del i Fenix och har en egen hemsida: http://www.lenneer.se/Vilka låg bakom Svenil? Nån som vet?
Pratar man Old School Gaming i Sverige så bör man tänka BRP i första hand.Det slog mig just att BRP, i Sverige ett arv från Äventyrsspel, i sig är ett spår att följa.
Eftersom du frågar efter "rollspelshistoria" och inte efter ett specifikt företags historia (mycket lovvärt!) tycker jag det är viktigt att få med aspekter som spelkonvent och fanzien. De senare har ersatts med bloggar men hela traditionen av att folk skriver eget material och publicerar det via kanaler helt skilda ifrån förlagen tycker jag behöver uppmärksammas.Låt oss säga att jag skulle skriva en längre artikel om "modern" svensk rollspelshistoria, om allt som hänt efter att Äventyrsspel/Target lade ner, vilka saker MÅSTE vara med.
Tack! Det var just detta som jag kom ihåg att jag hade glömt.Vi höll i stort sett igång svenska rollspelsmarknaden runt 2010-2011 (är i alla fall vad vi har fått höra från bland annat Åsa Roos och Tove Gillbring) då väldigt lite annat gavs ut. Tror att det annars bara var Krank som gav ut ett spel 2010 (kan ha missat något, ber om ursäkt om så är fallet). Efter det började SagaGames, Fria Ligan och några andra bli mer aktiva (igen i vissa fall) och vi gav ut en hel del fram till runt 2015 (till En Garde!, Pirater!, Leviathan, Bortom: Lögnens slöja, Starchallenge, Förbannad, Skuggornas mästare 2) och mycket mer sporadiskt efter det på grund av svåra hälsoproblem.
Innan oss mellan 2006 och 2009 var det också lite skralt där det sakta gick utför, med Regnskugga förlag (Noir), Mindless Gaming (En Garde! 2, Bortom, Action!), Järnringen (Coriolis), SagaGames (Saga), Fallen Reich-killarna, Wilhelm Persson, Olof Lindqvist Games (Portal), Interaktiv Historia (Krutrök och sägner) och några till också gav ut spel i rätt liten skala, medan ett par av de tidigare större utgivarna kan ha fått ut ett och annat supplement till äldre spel. Och försäljningen dalade en del totalt från 2006 till 2009 till vad många kallade ennu en rollspelsdöd vid runt 2009-2011, om inte minnet sviker.
Du får kopiera länken i rutan och klistra in i ett adressfält. Då får du upp PNG:n.Oavsett vilken av bilderna eller PDF:erna jag klickar på får jag "The Wayback Machine has not archived that URL." Fumlade jag? De hade varit intressant att ha.
Rollspelsdöden är ett intressant ämne. Och känslan är rätt individuell, och svår att mäta. Alldeles uppenbarligen dog inte rollspel 2008-9. Fria Ligan var i någon slags uppstartsfas och släppte grejer till Coriolis, indiescenen var superhet och OSR-vågen hade pågått i nått år i USA.Ska vi enas om att det under något år eller två kom ut väldigt få rollspel på svenska och att det därför såg illa ut för rollspelsbranschen i det här landet? Det är ju lätt att kolla upp hur mycket som kom ut varje år.
Att det skulle lösa sig är ju lätt att konstatera med facit i hand ett årtionde senare. Men jag tror inte att det var många som kunde förutspå att fundraising skulle bli en grej två år innan det blev det. Typ ingen i Sverige.
Jag minns när fundraisingen till den första svenska utgåvan av Mutant År Noll drog igång. Det var oerhört att förutse hur det skulle gå. Eller att det skulle gå över huvud taget (delvis för att det var ett Mutant utan BRP, och delvis för att intresset för svenska rollspel verkade ha svalnat snabbt). I efterhand kan man konstatera att den insamlingen blev helt avgörande för mycket av det som kom senare. Att det skulle bli så var dock inte omedelbart uppenbart, vad jag kan minnas.
Edit: Det slog mig just att BRP, i Sverige ett arv från Äventyrsspel, i sig är ett spår att följa. Spelsystemet hade (har fortfarande) många fans, men också en del belackare. Lösningen blev att behålla men förnya systemet. Det tycker jag speglar mycket det som har hänt efter Äventyrsspels nerläggning.
Jag måste säga att det är riktigt roligt när man ser en massa folk som gjorde sitt första "publika" spel i de utmaningarna göra "stora" spel idag. Jag älskar att se vad min "hjärnbebisar" växer upp till, hur mina idéer växer till något större än vad jag skulle kunnat skapa på egen hand.Enbladsrollspelen och utmaningarna bör nog nämnas (och @Troberg ).