entomophobiac
Low Prep High Play
Har petat med ett "spioner i solsystemet"-rollspel i nästan två år har det visat sig. Nu råkar jag gilla projekt av det här slaget, som får vara långkok, för min erfarenhet är att många projekt tjänar på det (de som överlever).
Stellar är i alla fall tänkt att bli spelet vi spelar i nästa kampanj, och jag tänkte presentera settingens (för mig) mest intressanta drag. De är tänkt att vara en eskalering av modern tids trender, men med några extra nypor rymdscifi.
Tre nyckeltermer
Några tankar på det?
Stellar är i alla fall tänkt att bli spelet vi spelar i nästa kampanj, och jag tänkte presentera settingens (för mig) mest intressanta drag. De är tänkt att vara en eskalering av modern tids trender, men med några extra nypor rymdscifi.
Tre nyckeltermer
- Exoglobal: We have settled and begun exploiting the vastness of the Solar System.
- Postmedial: Media has been outplayed by the near-instant exglobal proliferation of memes and the growing importance of influencers.
- Cold War: Two economic power blocs that could each throw the Solar System into total war at any moment, and the clandestine landscape this creates.
- Downwell: Planeten Jorden och dess fem-sex allierade stormakter. Post-scarcity-samhälle som fungerar tack vare tillförsel av resurser från solsystemet. Hela ekonomin domineras av Jorden. Det är Downwellekonomin som styr och ställer, överallt, och som med ekonomiska medel betvingar alla.
- Upwell: Ovanför Jordens gravitationsbrunn hittar vi månen, alla planeters omloppsbanor, asteroidbältet, Kuiperbältet, med mera. En massiv och utspridd ekonomi med få gemensamma nämnare och en frihetsanda som ofta skär sig mot Downwells byråkrati men som ändå måste rätta sig i ledet (än så länge).
- Tianchuan är den stora staden på Månen, som representerar knutpunkten mellan Upwell och Downwell.
- Här tillses alla intressen, spioner lurar bland både företagskoncerner och politiker, och den som inte kan spela spelet går snabbt under.
- Inga rymdvarelser. Det här känns alltid som en billig plot device för att slippa förklara saker. Men vi vill ha konflikter som uppstår politiskt.
- Spioner. Antingen för någon av brunnarnas räkning (Upwell, Downwell) eller för pengarna. Det här kommer vara hemlig information när vi spelar, och i bästa Tinker Tailor Soldier Spy-anda tänker jag att dubbel- och trippelagenter blir enklare med bara två centrala sidor i konflikten.
- Bakgrunder. Ett experiment jag tyckte funkade skitbra i Grand Slam var att lägga ut världsinformation på rollpersonerna. Hackern Joule har exempelvis Minority (Un-Modded) för att markera att det är ovanligt och lite konstigt att folk inte har implantat. För att åstadkomma detta i ett spel där spelare skapar egna rollpersoner är det en kombination av slumpmässiga händelser och mer Burning Empires-aktiga World Burner/Character Burner-val som görs per rollperson. Detta är inte helt klart än, men känns spontant som det passar just spioneristilen.
- Kontakter. En svinviktig grej, som också kommer ur bakgrunderna, är att knyta rollpersonerna till världen. Att konkretisera kontakter. För ändamålet kommer det finnas lite tabeller och val även för detta, och varje kontakt skrivs sedan ut på en lapp. Systemet är skrivet så att det är relativt sannolikt att flera spelare har samma kontakter för vissa saker.
- Bekantskap. Finns inget som kräver att rollpersonerna känner varandra eller arbetar mot samma mål. Att ha en scen i Merkurius omloppsbana och sen en scen på Manhattan, där två olika rollpersoner gör sina saker, är del av planen. Men med en röd tråd av spioneri och kallt krig.
Några tankar på det?
Last edited: