Hur skapar man en känsla av att spelvärlden finns? Att tiden går och att saker händer när spelarna är borta? Att saker spelarna gör påverkar världen på längre sikt på ett större plan? Tänker på att i vissa gamla spel t ex 1970-tals-Runequest så passerar tid i spelet när spelarna inte är där. Eller som i 1970-tals-Traveller, att man kan dö under karaktärsskapandet, dvs karaktären lever redan innan vi som spelar får träffa hen.
Jag funderar på om en sorts grovkornig simulering skulle kunna vara ett sätt att ta sig an detta på. Typ som ett spel i spelet som hjälper till att hålla koll på världens olika aktörer, på olika politiska nivåer (från stater, större samhällen, till lokala ledare, stammar, familjer, osv) och att administrera tid och resurser. Jag tänker att det inte ska finnas några förskrivna äventyr, utan de som spelar tar själva ansvar för att göra saker, utforska världen, osv. Att det finns aktörer i världen som alla förhåller sig till varandra på olika sätt och har olika agendor kommer att göra att de dras in i "äventyr" ändå, men de kan också välja att typ hugga ved eller studera böcker eller flörta med den där gulliga personen i grannbyn.
Jag tänker inte nödvändigtvis på realism, utan snarare att man upprätthåller en sorts inre logik i världen. Om man kan följa logiken så kan man kan fatta beslut om vad som bör hända i spelet när tiden går, när maktskiften sker, när naturkatastrofer påverkar skörden, osv. Är det nån som har erfarenhet av det här? Finns det spel som gör det här bra? Vad finns det för andra sätt att skapa den här känslan?