Froste
Veteran
- Joined
- 17 Oct 2019
- Messages
- 168
Tjosan, du (Mogger) postade detta i en annan tråd:
Istället för att slå för skyddet, så drar man bara av tärningarna från skadeslaget istället
Så om någon slår och träffar, innan dom gör sin 5T6 skada, om skyddet är 1T6 så istället för att båda rullar tärning så slår bara skadan, men 4T6 istället.
Har inte provat det själv, men vad tror ni, hade det funkat? Funkat bättre eller sämmre?
och sen svarade Tomas med detta:Hög ABS är ett stort problem. Jag tycker som sagt att lösningen i HT är bra, med en tärningskombo, och kommer nog husregla det även till DoD23. Att göra rustning sämre är ju ett sådant där beslut som gör strider rent spelmässigt roligare och farligare, men där det samtidigt känns lite märkligt att en helrustning inte skyddar bättre. Realism vs spelighet. Jag lägger ingen värdering i detta. Realism är inte objektivt bättre att sikta mot men om man gör det så vill man (iaf jag) att rustningar ska funka som de gör IRL.
Som du så gillar jag att skyddet är tärningar i KH/HT, men som Tomas nämner så är det ett moment som kan dra ner på tempot att slå extra slag, göra extra beräkningar. Jag har nyligen gått i tankar om hur man streamlinear detta lite och eftersom de här posterna pratade om samma så tänkte jag ta tillfälligheten att se vad folk tror om denna lösningen:ABS var faktiskt en tärningskombo i en tidigare iteration av nya DoD-reglerna, men i speltest kände vi efter ett tag att det inte gav så mycket, det blev mest bara ett extra tärningsslag som drog ner tempot. Men absolut, det är en fungerande variant.
Istället för att slå för skyddet, så drar man bara av tärningarna från skadeslaget istället
Så om någon slår och träffar, innan dom gör sin 5T6 skada, om skyddet är 1T6 så istället för att båda rullar tärning så slår bara skadan, men 4T6 istället.
Har inte provat det själv, men vad tror ni, hade det funkat? Funkat bättre eller sämmre?