Quadrante
Grisbonde
Har ingen tydlig frågeställning, utan mer en begäran. Tänker att man kan lista och ge exempel på sätt som vi förenklat spel/regler/komplexitet/minneshantering under spel … så kanske det dyker upp något som i textmassan som kan vara till nytta för oss.
//(Den yttersta förenklingen är givetvis att ta bort regler, men det är inte vad vi pratar om den här gången).
Jag börjar med några självklara:
. Man rullar tärning och läser av siffran längst upp, vilken jämförs med något fördefinierat.
. Man rullar flera tärningar och läser av dem, behåller alla som är över eller under ett fördefinierat tal. Antalet som är kvar är antal av träff/lyckat/skada/..
. Man har en tärning som man använder som skala för något (resurs/hälsa/..) och vrider ner/upp värdet genom att vända tärningen.
. Man har en skala nedskriven på papper (resurs/hälsa/..) och använder något (ett gem) för att markera aktuell nivå.
. Man har rutor på papper som definierar en skala (resurs/hälsa/..) och kryssar bort dem när de använts/minskar.
…
//(Den yttersta förenklingen är givetvis att ta bort regler, men det är inte vad vi pratar om den här gången).
Jag börjar med några självklara:
. Man rullar tärning och läser av siffran längst upp, vilken jämförs med något fördefinierat.
. Man rullar flera tärningar och läser av dem, behåller alla som är över eller under ett fördefinierat tal. Antalet som är kvar är antal av träff/lyckat/skada/..
. Man har en tärning som man använder som skala för något (resurs/hälsa/..) och vrider ner/upp värdet genom att vända tärningen.
. Man har en skala nedskriven på papper (resurs/hälsa/..) och använder något (ett gem) för att markera aktuell nivå.
. Man har rutor på papper som definierar en skala (resurs/hälsa/..) och kryssar bort dem när de använts/minskar.
…