Alternativ till D&D:s levelsystem

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Färdigheter är binära. Vill du slå mot en färdighet slår du 1T20. En utmaning kräver normalt att du slår 4 eller under.

Slår du en 1:a sänker du tärningstypen: T20 ⇒ T12 ⇒ T10 ⇒ T8 ⇒ T6 ⇒ T4

Slår du en 1:a när du har T4 så har du klarat spelet och gått från halvgud till att faktiskt vara en gud.

---

Längre kampanj. 0-5 slag per spelomgång. Strider förekommer extremt sällan.

Kortare kampanj. 5+ slag per spelomgång. Strider förekommer minst vartannat spelmöte.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Färdigheter är binära. Vill du slå mot en färdighet slår du 1T20. En utmaning kräver normalt att du slår 4 eller under.

Slår du en 1:a sänker du tärningstypen: T20 ⇒ T12 ⇒ T10 ⇒ T8 ⇒ T6 ⇒ T4

Slår du en 1:a när du har T4 så har du klarat spelet och gått från halvgud till att faktiskt vara en gud.

---

Längre kampanj. 0-5 slag per spelomgång. Strider förekommer extremt sällan.

Kortare kampanj. 5+ slag per spelomgång. Strider förekommer minst vartannat spelmöte.
Det här skulle ju helt klart vara intressant att testa för att se hur det fungerar i praktiken.

Sätta upp en lista med färdigheter som matchar den premiss kampanjen har och se hur spelflödet blir.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,296
Location
Stockholm
En viktig del i D&D-level-känslan för mig är möjligheten att drömma om ”vad ska jag göra på nästa level”? Så om det finns två ”Feats” eller magiska krafter att välja på varje eller varannan level vore det toppen. I modern D&D får man ju coola förmågor även om spelledaren glömmer att dela ut dem diagetiskt.

Föreslår också att framgången är att rulla högt, för att kunna behålla ”natural 20”-t-tröjorna på.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Just fasiken, systemet byggde ju på att få mindre och mindre tärningar…
Ja och jag kan tycka att det är lite kul att slå 1 är en fullträff då det känns som en blinkning mot det spelssystem som varit dominerande i Sverige :gremsmile:
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,296
Location
Stockholm
Ja och jag kan tycka att det är lite kul att slå 1 är en fullträff då det känns som en blinkning mot det spelssystem som varit dominerande i Sverige :gremsmile:
Heh, synd bars att en D20 är en mycket roligare tärning att köpa och rulla än en D4. :p
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
En fundering, om vi utgår från premissen ovan.

Det skulle vara kul om spelet uppmuntrar till att när någon eller alla i gruppen slagit en 1:a på tärningen så avslutas spelmötet med att spelarna får beskriva vad som gör att deras rollpersoner växer inför nästa spelmöte. Vad är det som väckts till liv inom dem som gjort dem starkare? Det kan då bindas in i @Zeedox tanke att samtalet om vad som väckts i rollpersonerna formar någon typ av "feat" som inte påverkar tärningsslaget men säger något om vem rollpersonen är och vilken kraft som vaknat till liv inom denne.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
En fundering, om vi utgår från premissen ovan.

Det skulle vara kul om spelet uppmuntrar till att när någon eller alla i gruppen slagit en 1:a på tärningen så avslutas spelmötet med att spelarna får beskriva vad som gör att deras rollpersoner växer inför nästa spelmöte. Vad är det som väckts till liv inom dem som gjort dem starkare? Det kan då bindas in i @Zeedox tanke att samtalet om vad som väckts i rollpersonerna formar någon typ av "feat" som inte påverkar tärningsslaget men säger något om vem rollpersonen är och vilken kraft som vaknat till liv inom denne.
Kanske till och med att delmomenten i scenariot räknas ned utifrån att ett ark är avklarat när alla i gruppen växt i kraft, så att det blir som en klocka som tickar. När alla i gruppen upptäckt nästa steg i sina inneboende krafter så rundas den delen av kampanjen av och det blir ett mellanspel inför nästa del av kampanjen där motståndet och hoten blivit större på grund av de växande krafterna i rollpersonerna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Det här skulle ju helt klart vara intressant att testa för att se hur det fungerar i praktiken.
Kommer vara svårt om spelledaren vill planera en kampanj, utan spelet får nog mer fokusera på individuella rollpersoner och uppfylla deras mål, likt The Shadow of Yesterday.

Sedan är detta mest en lek med tanken, inget som jag seriöst föreslår, utan något som jag behövde få ur mitt huvud.

Man hade kunnat leka runt en hel del med stegen också. T20 ⇒ T12 ⇒ T12 ⇒ T8 ⇒ T8 ⇒ T8... etc.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Sedan är detta mest en lek med tanken, inget som jag seriöst föreslår, utan något som jag behövde få ur mitt huvud.
Ja, alltså det jag säger är mest en lek med möjligheter. Men som du säger, det beror ju helt på om det är tänkt att det ska vara en kampanj som drivs av SL eller en kampanj som drivs av spelgruppen och deras målsättningar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Det skulle vara kul om spelet uppmuntrar till att när någon eller alla i gruppen slagit en 1:a på tärningen så avslutas spelmötet med att spelarna får beskriva vad som gör att deras rollpersoner växer inför nästa spelmöte. Vad är det som väckts till liv inom dem som gjort dem starkare? Det kan då bindas in i @Zeedox tanke att samtalet om vad som väckts i rollpersonerna formar någon typ av "feat" som inte påverkar tärningsslaget men säger något om vem rollpersonen är och vilken kraft som vaknat till liv inom denne.
Ja, att fundera kring vad tärningstypsförändringen innebär för rollpersonen hade definitivt varit en bra "play between play"-grej. Kanske finns det förslag på vägval i spelet, där rollpersonen exempelvis skaffar sig en gård vid T10 och att gården sedan "levlar" med rollpersonen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
En kul sak med tråden och din tanke @Rickard är att den utmanar tanken om hur lite är tillräckligt för att skapa en viss form av rollspel eller känsla av att du spelar en viss typ av rollspel. Sådana tankar är alltid kul att utforska.
 
Top