Dimfrost
Special Circumstances
Själv nämnde jag dinosaurier bara för att det är en sådan där klassiskt pulpig grej att ha på Venus.
Vad i Mutant Chronicles är pulp annars?Själv nämnde jag dinosaurier bara för att det är en sådan där klassiskt pulpig grej att ha på Venus.
Film Noir är väl ofta lite pulp?För mig är Mutant Chronicles 1940-talets film noir och en sorts svulstig 80-talsestetik.
Ganska mycket Pulp. Många Film Noir var ju baserade på pulp-deckarromaner och flera av de mest kända Film Noir-filmerna var filmatiseringar av romaner av pulpförfattare som Dashiell Hammett (The Maltese Falcon) och Raymond Chandler (The Big Sleep).Film Noir är väl ofta lite pulp?
Film Noir är väl ofta lite pulp?
Med risk att detta spinner iväg och blir en tråd om pulp kontra noir...Ganska mycket Pulp. Många Film Noir var ju baserade på pulp-deckarromaner och flera av de mest kända Film Noir-filmerna var filmatiseringar av romaner av pulpförfattare som Dashiell Hammett (The Maltese Falcon) och Raymond Chandler (The Big Sleep).
Ja, det var därför jag ställde frågan "Vad är pulp i Mutant Chronicles", eftersom jag vet forumet är definitionsbesatt. Mission failed.Med risk att detta spinner iväg och blir en tråd om pulp kontra noir...
För mig är MC militär action i rymden.För mig är Mutant Chronicles 1940-talets film noir och en sorts svulstig 80-talsestetik.
Du missförstår. Jag skrev inte att MC var pulp, jag framhöll pulpighet som en tänkbar förklaring till Venusdjungler och annat.Vad i Mutant Chronicles är pulp annars?
För mig är Mutant Chronicles 1940-talets film noir och en sorts svulstig 80-talsestetik.
Pulp är rätt långt borta från hur jag ser på rollspelet. Venus djungler är mer 80-talsaction med muskelgubbar, typ Predator.
Det här är en fantatisk idé med stor potential, tror jag.Än mer flummig idé, och med förbehåll för att jag har dålig koll på MC:
Upptäckten av Nero försköt verkligheten på något vis. Från att mänskligheten strävsamt arbetat på i någon sorts hård science fiction där Venus bara är ett livsfientligt helvete, Mars bara ett kallt stenklot och existensen på Luna borde ge förtvinade muskler och benskörhet, så gav den Mörka symmetrin vingar åt den mänskliga fantasin – vilket gjorde solsystemet mer beboeligt. Ingen minns något annat, men viss plågas av någon sorts skav, vetskapen om att deras tillvaro egentligen är en omöjlighet. Och vad är kanske den starkaste och mest överhängande mänskliga fantasin? Jo, den om en metafysisk Ondska, om demoner och moralisk korruption så total att den förvrider kroppen. Ondskan och de venusianska djunglerna kommer så att säga av samma orsak, av mänsklighetens skifte in i en mytisk snarare än vetenskaplig tillvaro.
Dinosaurier? Nu får ni ta och samla er en smula. Klart att det inte finns Dinosaurier i MC.Själv nämnde jag dinosaurier bara för att det är en sådan där klassiskt pulpig grej att ha på Venus.
Låter väldigt knutet till mörka symetrin. Det var något jag ogillade i Modiphius version (det jag läste av den); jag tycker de lätt mörka symetrin får för mycket fotfäste i precis allt.De har Nekrosaurier
Ja! Jag vill ha en värld som är på väg någonstans, som utvecklas, förändras, faller sönder, skapar nya steady states osv osv. Alla som skriver en värld som inte gör det tycker jag missar något verkligen stort.Å andra sidan är jag ju otroligt svag för liksom höglevel-lore och att skriva äventyr och kampanjer som anknyter till dessa. Så om man med metaplot menar kampanjer som knyter an till de liksom Stora Grejerna… ja, jo, då finns det nog viss risk.
Jag vet egentligen inte… Är metaplot något folk skulle vilja ha? Vilken sort isf? Kanske föremål för en annan tråd…
"Bute stirrade ut genom fönstret till sitt trånga kontor. Därute skymdes Luna City's mörka skytinnar av ett ihållande skyfall. Regndropparna fräste mot den korrugerade fönsterbrädan. Svavelvregn igen. En siluett avtecknade sig i den halvöppna dörren, som glidit upp med en ljudlös suck. Något tryckte sig fram. Pulserande kött välde in som en flodvåg av styggelse och hädelse. Med ett vrål stormade raziden in i det illa upplysta kontoret med mord i syn förvridna blick. Bute suckade, tände en cigarett och osäkrade sin Deathlockdrum med tummen. Han hatade tisdagar!"För mig är MC långa mörka rockar, kostymer i dämpande färger, svarta eller grå filt hattar, höga mörka skyskrapor där det är upplyst i en handfull fönster, regn, paraplyer, privatdeckare som tänder cigarretter utan filter i gathörn under en fladdrande gaslykta, och i slutscenen plockar hjälten fram en deathlockdrum som har haft i skuffen på sin bil hela äventyret
Får väl skapa tråd om saken…Ja! Jag vill ha en värld som är på väg någonstans, som utvecklas, förändras, faller sönder, skapar nya steady states osv osv. Alla som skriver en värld som inte gör det tycker jag missar något verkligen stort.
Mörk satir i stil med filmen Starship Troopers hade ju varit ballt här! Tror jag nämnde det på DanCon, men det hade ju varit effektivt om alla administrativa tillkortakommanden på Luna skylldes på kriget.Jag hade nog beskrivit världen utanför Luna via propagandaskrifter, reklamafficher, ögonvittneskildringar (som kan vara färgade av lite vad som helst), predikningar och tidningsartiklar. Sådana grejer. Givetvis polisrapporter med. Mycket av detta kan såklart beskriva Luna också. Sedan hade jag bara beskrivit Luna City i den mån som krävs. Och så hade gjort några tabeller där man kunde slumpa saker i samma anda som "vi har alltid varit i krig mot Oceanien" odyl.
Alltså, ja och nej. Venus är på många sätt värst, men egentligen mindre körd än t.ex. Merkurius. Venus har en massa som ligger rimligt nära Jordens och ligger i The Goldilocks Zone och hade bara otur med atmosfären. Det är väldigt mycket man måste göra åt Venus, men potentialen efter det är helt OK (om vi undantar alla de övriga praktiska problemen, då). Det är förstås helt orealistiskt att det faktiskt skulle ha hänt, men det är inte direkt hård SF vi pratar om här. Om man säger "Venus är terraformerad" blir mitt svar "någon måste ha jobbat väldigt, väldigt, väldigt mycket på det". Säger man "Merkurius är terraformerad" svarar jag "lol nej".Bara för att sätta saker i lite perspektiv, alltså. Det är verkligen typ den planet i solsystemet som det skulle behövas allra mest avancerad tech för att göra om till en tropisk, livaktig djungel. Och det är därmed den planet vars terraformning skulle innebära att man måste höja människans pre-Fall techlevel allra mest. Jag har nog helt enkelt svårt att föreställa mig ens hur ett sånt samhälle ser ut, när man nått så avancerad technivå. Framför allt om man ska falla därifrån till rörpost.