En av de saker jag börjat inse mer och mer när jag läser de gamla MC-böckerna är hur mycket det egentligen ligger i spelets tagline techno-fantasy rollspel. Jag har till exempel inte tänkt på det tidigare, men det verkar så vitt jag sett inte finnas några hänvisningar alls till vår moderna värld. Blinkningar? Ja. Väldigt mycket är raka plankningar och tydliga pastisher. Men USA nämns aldrig. Eller Japan. Eller moderna filmer. Det skapar en märklig disconnect, som såklart förstärks av inkonsekvent teknologi (rörpost och inget internet, men det finns mechas och mechasuits).
I den första grundboken beskrivs aldrig Luna Citys storlek, och det finns ingen karta. Jagh tror att det var ett misstag att kartsätta Luna i andra utgåvan, för det fanns något speciellt där i att det liksom bara var Staden. Utan siffror och kvadratkilometer skapas en nästan drömlik känsla, eller kanske mardrömslik. Det blir lite Metropolis, fast cyberpunk (utan cyber) och "på riktigt".
En annan sak som ger en ganska stark disconnect är det här med terraformning. Mars, okej, det känns ändå dugligt rimligt att Mars kan terraformas. Luna? Äääh… Venus? Fuck no. Den (icke-gasjätte) planet i solsystemet som är allra mest helvetisk och minst sannolik att någonsin ens kunna utforskas ordentligt är Venus. De venusianska djunglerna är i mina ögon settingens allra största men det här funkar faktiskt inte. Åtminstone inte om vi har någon ambition att tänka oss att Mutant Chronicles faktiskt utspelar sig i vår framtid, i det här solsystemet.
Och varför väger man inte olika mycket på Luna jämfört med Mars?
Så: Techno-Fantasy-rollspel. Venusianska djungler har ju i likhet med marsianska kanaler en lång historia i pulpig och äldre scifi, och för den delen i vad folk faktiskt trott.
Nu utspelar sig Luna City Blues huvudsakligen på månen, i Luna City, men jag tänker att det ändå finns en poäng i att som allra minst bestämma sig: finns det djungler på Venus? Kan man nämna dem i förbigående? MCB har ju ett lite med "realistiskt, jordnära" avslag – mindre techno-fantasy, mer dieselpunk-Kult-noir-Christie.
Jag har funderat på lite olika lösningar och ingångar, som får olika konsekvenser för settingen i allmänhet. Så jag tänkte helt enkelt dra igenom dem och se vad ni tycker:
Jag fattar att det kanske inte är så många som bryr sig om den här delen av worldbuildingen i Chronicles, men jag har funderat på sånt här sen jag var typ 16 nu och i och med Luna City Blues har jag en möjlighet att faktiskt testa lite grejer – och starta såna här trådar =)
I den första grundboken beskrivs aldrig Luna Citys storlek, och det finns ingen karta. Jagh tror att det var ett misstag att kartsätta Luna i andra utgåvan, för det fanns något speciellt där i att det liksom bara var Staden. Utan siffror och kvadratkilometer skapas en nästan drömlik känsla, eller kanske mardrömslik. Det blir lite Metropolis, fast cyberpunk (utan cyber) och "på riktigt".
En annan sak som ger en ganska stark disconnect är det här med terraformning. Mars, okej, det känns ändå dugligt rimligt att Mars kan terraformas. Luna? Äääh… Venus? Fuck no. Den (icke-gasjätte) planet i solsystemet som är allra mest helvetisk och minst sannolik att någonsin ens kunna utforskas ordentligt är Venus. De venusianska djunglerna är i mina ögon settingens allra största men det här funkar faktiskt inte. Åtminstone inte om vi har någon ambition att tänka oss att Mutant Chronicles faktiskt utspelar sig i vår framtid, i det här solsystemet.
Och varför väger man inte olika mycket på Luna jämfört med Mars?
Så: Techno-Fantasy-rollspel. Venusianska djungler har ju i likhet med marsianska kanaler en lång historia i pulpig och äldre scifi, och för den delen i vad folk faktiskt trott.
Nu utspelar sig Luna City Blues huvudsakligen på månen, i Luna City, men jag tänker att det ändå finns en poäng i att som allra minst bestämma sig: finns det djungler på Venus? Kan man nämna dem i förbigående? MCB har ju ett lite med "realistiskt, jordnära" avslag – mindre techno-fantasy, mer dieselpunk-Kult-noir-Christie.
Jag har funderat på lite olika lösningar och ingångar, som får olika konsekvenser för settingen i allmänhet. Så jag tänkte helt enkelt dra igenom dem och se vad ni tycker:
- Techno-fantasy. Allt får vara som det är, helt oförklarat. Det finns venusianska djungler, what about it? Bygg egna teorier om du behöver dem.
- Humans did it. Nutiden var verkligen jättelänge sedan, och innan Fallet hade människan inte bara tänkande maskiner utan hade också rentav gudalika terraformningsteknologier. Någon av megakorporationerna var terraformningsexperter och fixade det helt enkelt. Det här är den variant Modiphius valde – man behåller de venusianska djunglerna i princip helt intakta, och förklarar utan att egentligen lägga till något som påverkar nutiden i MC. Det är ungefär vad de gjorde generellt med hela spelvärlden; MC 3rd ed är verkligen 2nd edition plus plus.
- Inga djungler. Vi kör betydligt hårdare på realismen. Ingen terraformning av Venus; istället får Venus bli en planet med flytande Cloud City-städer i atmosfären, vilket är coolt. Vill man ha djungler får man väl åka till Jorden, tänker jag.
- Aliens did it. Det finns antydningar genom olika böcker om ett slags ancient aliens. Tydligast är de i de svarta stenmonoliterna på Mars, som Modiphius expanderade lite och gjorde självreparerande. Jag tror åtminstone inte den grejen var med i originalet. Hur som helst var det ju också någon som stängde in Legionen bakom sigillet en gång i tiden – och det var nog inte människor. Ancient Aliens är med andra ord vad man skulle kunna kalla "antydd halvkanon".
De skulle också kunna ha lämnat efter sig terraformningsmaskiner och gravitationsgeneratorer. Som man då kan tänka sig att mänskligheten hittade och fick igång med hjälp av de tänkande maskinerna. Men som man egentigen inte förstår sig på. Då skulle man också kunna göra så att Brödraskapet förutom att vara de som hittade metoder för att besegra de tänkande maskinerna när de gick bärsärk, också generellt hittade sätt att byta ut tänkande maskiner mot människor – det känns inte helt o-MC med brödraskapare som kollas in i stora maskiner, tycker jag. Om inte annat om man betänker dess 40k-inspiration…
Så… Ett kluster av obsidiansvarta terraformningstorn på månen, några på mars, och en shitload på Venus. Och så har Brödraskapet i praktiken monopol, men det funkar inte riktigt lika bra som när maskinerna styrde dem och de måste verkligen funka kontinuerligt. Och kanske kan Cybertronic ha tagit över ett av tornen, och lyckats få det att funka?
Jag fattar att det kanske inte är så många som bryr sig om den här delen av worldbuildingen i Chronicles, men jag har funderat på sånt här sen jag var typ 16 nu och i och med Luna City Blues har jag en möjlighet att faktiskt testa lite grejer – och starta såna här trådar =)