[Luna City Blues] Realism och de venusianska djunglerna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
En av de saker jag börjat inse mer och mer när jag läser de gamla MC-böckerna är hur mycket det egentligen ligger i spelets tagline techno-fantasy rollspel. Jag har till exempel inte tänkt på det tidigare, men det verkar så vitt jag sett inte finnas några hänvisningar alls till vår moderna värld. Blinkningar? Ja. Väldigt mycket är raka plankningar och tydliga pastisher. Men USA nämns aldrig. Eller Japan. Eller moderna filmer. Det skapar en märklig disconnect, som såklart förstärks av inkonsekvent teknologi (rörpost och inget internet, men det finns mechas och mechasuits).

I den första grundboken beskrivs aldrig Luna Citys storlek, och det finns ingen karta. Jagh tror att det var ett misstag att kartsätta Luna i andra utgåvan, för det fanns något speciellt där i att det liksom bara var Staden. Utan siffror och kvadratkilometer skapas en nästan drömlik känsla, eller kanske mardrömslik. Det blir lite Metropolis, fast cyberpunk (utan cyber) och "på riktigt".

En annan sak som ger en ganska stark disconnect är det här med terraformning. Mars, okej, det känns ändå dugligt rimligt att Mars kan terraformas. Luna? Äääh… Venus? Fuck no. Den (icke-gasjätte) planet i solsystemet som är allra mest helvetisk och minst sannolik att någonsin ens kunna utforskas ordentligt är Venus. De venusianska djunglerna är i mina ögon settingens allra största men det här funkar faktiskt inte. Åtminstone inte om vi har någon ambition att tänka oss att Mutant Chronicles faktiskt utspelar sig i vår framtid, i det här solsystemet.

Och varför väger man inte olika mycket på Luna jämfört med Mars?

Så: Techno-Fantasy-rollspel. Venusianska djungler har ju i likhet med marsianska kanaler en lång historia i pulpig och äldre scifi, och för den delen i vad folk faktiskt trott.

Nu utspelar sig Luna City Blues huvudsakligen på månen, i Luna City, men jag tänker att det ändå finns en poäng i att som allra minst bestämma sig: finns det djungler på Venus? Kan man nämna dem i förbigående? MCB har ju ett lite med "realistiskt, jordnära" avslag – mindre techno-fantasy, mer dieselpunk-Kult-noir-Christie.

Jag har funderat på lite olika lösningar och ingångar, som får olika konsekvenser för settingen i allmänhet. Så jag tänkte helt enkelt dra igenom dem och se vad ni tycker:
  • Techno-fantasy. Allt får vara som det är, helt oförklarat. Det finns venusianska djungler, what about it? Bygg egna teorier om du behöver dem.
  • Humans did it. Nutiden var verkligen jättelänge sedan, och innan Fallet hade människan inte bara tänkande maskiner utan hade också rentav gudalika terraformningsteknologier. Någon av megakorporationerna var terraformningsexperter och fixade det helt enkelt. Det här är den variant Modiphius valde – man behåller de venusianska djunglerna i princip helt intakta, och förklarar utan att egentligen lägga till något som påverkar nutiden i MC. Det är ungefär vad de gjorde generellt med hela spelvärlden; MC 3rd ed är verkligen 2nd edition plus plus.
  • Inga djungler. Vi kör betydligt hårdare på realismen. Ingen terraformning av Venus; istället får Venus bli en planet med flytande Cloud City-städer i atmosfären, vilket är coolt. Vill man ha djungler får man väl åka till Jorden, tänker jag.
  • Aliens did it. Det finns antydningar genom olika böcker om ett slags ancient aliens. Tydligast är de i de svarta stenmonoliterna på Mars, som Modiphius expanderade lite och gjorde självreparerande. Jag tror åtminstone inte den grejen var med i originalet. Hur som helst var det ju också någon som stängde in Legionen bakom sigillet en gång i tiden – och det var nog inte människor. Ancient Aliens är med andra ord vad man skulle kunna kalla "antydd halvkanon".
De skulle också kunna ha lämnat efter sig terraformningsmaskiner och gravitationsgeneratorer. Som man då kan tänka sig att mänskligheten hittade och fick igång med hjälp av de tänkande maskinerna. Men som man egentigen inte förstår sig på. Då skulle man också kunna göra så att Brödraskapet förutom att vara de som hittade metoder för att besegra de tänkande maskinerna när de gick bärsärk, också generellt hittade sätt att byta ut tänkande maskiner mot människor – det känns inte helt o-MC med brödraskapare som kollas in i stora maskiner, tycker jag. Om inte annat om man betänker dess 40k-inspiration…​
Så… Ett kluster av obsidiansvarta terraformningstorn på månen, några på mars, och en shitload på Venus. Och så har Brödraskapet i praktiken monopol, men det funkar inte riktigt lika bra som när maskinerna styrde dem och de måste verkligen funka kontinuerligt. Och kanske kan Cybertronic ha tagit över ett av tornen, och lyckats få det att funka?​

Jag fattar att det kanske inte är så många som bryr sig om den här delen av worldbuildingen i Chronicles, men jag har funderat på sånt här sen jag var typ 16 nu och i och med Luna City Blues har jag en möjlighet att faktiskt testa lite grejer – och starta såna här trådar =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Och ja, jag har nu i… nästan ett år väntat på att LCB ska avslöjas så att jag kan skapa såna här trådar och få er hjälp att tänka kring allting. Jag skapar ju alltid mina bästa grejer i samtal med er här på forumet! Utan er vore jag intet. Eller ja, jag vore en betydligt sämre kreatör iaf.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Då skulle man också kunna göra så att Brödraskapet förutom att vara de som hittade metoder för att besegra de tänkande maskinerna när de gick bärsärk, också generellt hittade sätt att byta ut tänkande maskiner mot människor – det känns inte helt o-MC med brödraskapare som kollas in i stora maskiner, tycker jag. Om inte annat om man betänker dess 40k-inspiration…
Betyder det här också att jag rent generellt vill sno från kärleksfullt referera till Dune och ha brödraskaps-navigatörer? Kanske även mentater?

Maaaaybe…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
som såklart förstärks av inkonsekvent teknologi (rörpost och inget internet, men det finns mechas och mechasuits).
Det var skitmärkligt i de där böckerna (alltså romanerna) som kom också. Där fanns det Virtual Reality och definifivt någon form av internetmotsvarighet. Jag gillade verkligen idéen med att mörka symetrin kunde påverka avancerade nätverk och ställa till problem så att folk var tvugna att köra mer analogt eller lowtech. En enskild dator kan kanske funka, men det finns en gräns när man kopplat ihop för många när saker blir... märkliga.

  • Humans did it. Nutiden var verkligen jättelänge sedan, och innan Fallet hade människan inte bara tänkande maskiner utan hade också rentav gudalika terraformningsteknologier. Någon av megakorporationerna var terraformningsexperter och fixade det helt enkelt. Det här är den variant Modiphius valde – man behåller de venusianska djunglerna i princip helt intakta, och förklarar utan att egentligen lägga till något som påverkar nutiden i MC. Det är ungefär vad de gjorde generellt med hela spelvärlden; MC 3rd ed är verkligen 2nd edition plus plus
Lite så jag alltid tänkt mig det. Tekniken hade gjort rätt rejäla avancemang och terraformningen var i fullgång när människan nådde Nero och bröt sigillet. Sen om det nödvändigtvis var "jättelänge sedan" eller typ mer "30 år sen" som nutiden låg vet jag inte. Men typ en gigantisk planetomspännande sköld på venus tycker jag är rätt coolt. Sen gick den planerade utvecklingen av terraformingen ut helskotta när sigillet bröts, så nu är där en helvetesdjungel hemsökt av dinosaurier istället för det planerade paradiset.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
riktigt".

Så: Techno-Fantasy-rollspel. Venusianska djungler har ju i likhet med marsianska kanaler en lång historia i pulpig och äldre scifi, och för den delen i vad folk faktiskt trott.

Så jag tänkte helt enkelt dra igenom dem och se vad ni tycker:
  • Techno-fantasy. Allt får vara som det är, helt oförklarat. Det finns venusianska djungler, what about it? Bygg egna teorier om du behöver dem.
Ha kvar, med Techno-Fantasy-Pulp-Tradition som basis. Ev ngn metaplot om varför de finns där (tänker på Protomolekylen i Expanse, som väl också råkade hamna på Venus…)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
I den första grundboken beskrivs aldrig Luna Citys storlek, och det finns ingen karta. Jagh tror att det var ett misstag att kartsätta Luna i andra utgåvan, för det fanns något speciellt där i att det liksom bara var Staden. Utan siffror och kvadratkilometer skapas en nästan drömlik känsla, eller kanske mardrömslik. Det blir lite Metropolis, fast cyberpunk (utan cyber) och "på riktigt".
Ja, jag föredrar kartor som ser ut så här och istället visar företeelser i staden snarare än upplägget.

city_map.png
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Det var skitmärkligt i de där böckerna (alltså romanerna) som kom också. Där fanns det Virtual Reality och definifivt någon form av internetmotsvarighet. Jag gillade verkligen idéen med att mörka symetrin kunde påverka avancerade nätverk och ställa till problem så att folk var tvugna att köra mer analogt eller lowtech. En enskild dator kan kanske funka, men det finns en gräns när man kopplat ihop för många när saker blir... märkliga.
Jag har ännu inte fått tag på de där böckerna, men det låter rätt märkligt ja. OK att Cybertronic har något slags lokala nätverk, men allmänt tillgängligt? Nä, not for me thanks. Jag ska inte säga att det inte kommer finnas scifi-tech i min vision, men jag ska försöka hålla AI och internet borta så gott jag kan.

286:or med grönflimrande text är typ vad jag kan tänka mig =)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Jag har ännu inte fått tag på de där böckerna, men det låter rätt märkligt ja. OK att Cybertronic har något slags lokala nätverk, men allmänt tillgängligt? Nä, not for me thanks. Jag ska inte säga att det inte kommer finnas scifi-tech i min vision, men jag ska försöka hålla AI och internet borta så gott jag kan.
Finns fiber? Det är en fråga jag aldrig ställt mig, eftersom det är ett spel från 80-talet.

Jag menar, det finns inte datorer som kan tolka signalerna men jag skulle kunna tänka mig implantat i cybertronics-folk. Som en tyst viskning som skickas mellan dem. Alternativt radiosignaler: alla i cybertronics kan höra dessa - för att förstärka temat med hive mind-beteendet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Jag älskar tanken på venusianska djungler, av någon anledning. Jag hade helt klart kört på: Humans did it. Kanske ett terraformningsexperiment som helt ballat ur, eller något sånt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,112
Klart det skall finna djungler på Venus! Sedan får du förklara det hur du vill – om det ens behöver förklaras. Jag har inget behov av det alls, blir tvärtom lite irriterad över att ämnet ens kommer upp känner jag. Lite som att jag nästan alltid blir lite irriterad när ett spel försöker skapa realistiska regler / simulera verkligheten. Det är ett SPEL – det skall vara KUL, inte propsa på naturvetenskaplig realism (däremot vill jag gärna ha en trovärdig psykologi i spelet!).

Lite off topic: En av de mest irriterande saker jag läst i en rollspelsbok var när Operation: Fallen Reich ville förklara Ondskan. Det blev bara platt. Jag klarade inte att spela spelet – eller ens att läsa vidare. Så snälla Krank, förklara inte för mycket!
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
1. Det finns djungel på Venus.
2. Du förklarar inte ett skit.
3. Sen finns det en illustration över Venus med ett stort jävla moln av solsegelsatelliter på L1 lagrange-punkten mellan Venus och Solen. Men ingen säger något eller tycker något om det, för det är helt enkelt hur saker är och alltid har varit och ingen tänker på det längre, för de är mer uråldriga för Mutant Chronicles folk än pyramiderna är för oss, i en värld som är full av sådana forntida teknologiska under.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag älskar tanken på venusianska djungler, av någon anledning. Jag hade helt klart kört på: Humans did it. Kanske ett terraformningsexperiment som helt ballat ur, eller något sånt.
Ballat ur och ballat ur… Planeten har isf ändå gått från den mest helvetiska plats man kan hitta i solsystemet typ, till att det växer frodig djungel och man kan andas luften.

Det är 93 bars tryck vid Venus yta. Det motsvarar 900 meter under havsytan. Det finns militära ubåtar som kan gå så långt ner utan att krossas som tomburkar, men det är inte vanligt. Det är 467°C, vilket alltså är typ 30 grader varmare än Merkurius. Det regnar svavelsyra.

Bara för att sätta saker i lite perspektiv, alltså. Det är verkligen typ den planet i solsystemet som det skulle behövas allra mest avancerad tech för att göra om till en tropisk, livaktig djungel. Och det är därmed den planet vars terraformning skulle innebära att man måste höja människans pre-Fall techlevel allra mest. Jag har nog helt enkelt svårt att föreställa mig ens hur ett sånt samhälle ser ut, när man nått så avancerad technivå. Framför allt om man ska falla därifrån till rörpost.

Men jag vet också att jag är mycket mer känslig för sånt här än andra och har svårare för handwaving =) Jag har helt enkelt spenderat för många år(tionden) med att läsa scifi och vara intresserad av rymden och så…
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
3. Sen finns det en illustration över Venus med ett stort jävla moln av solsegelsatelliter på L1 lagrange-punkten mellan Venus och Solen. Men ingen säger något eller tycker något om det, för det är helt enkelt hur saker är och alltid har varit och ingen tänker på det längre, för de är mer uråldriga för Mutant Chronicles folk än pyramiderna är för oss, i en värld som är full av sådana forntida teknologiska under.
Fast det bygger ju också på det beslutet – att man vill lägga Luna City Blues' nutid enormt långt in i framtiden jämfört med oss.

Jag vet inte riktigt om jag vill det, om jag ska vara ärlig. Om inte annat känns den lite gjord; både Target och Modiphius körde ju på den varianten. Och de gjorde det bra, det är inte det. Men jag är nog sugen på att göra lite starkare anknytning till vår nutid och så, än vad MC traditionellt haft.

(Det är väl förresten inte solsegelsatelliter som behövs, utan att man i princip tjongar ner en dammsugare och suger upp hela den venusianska atmosfären…)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Ballat ur och ballat ur… Planeten har isf ändå gått från den mest helvetiska plats man kan hitta i solsystemet typ, till att det växer frodig djungel och man kan andas luften.

Det är 93 bars tryck vid Venus yta. Det motsvarar 900 meter under havsytan. Det finns militära ubåtar som kan gå så långt ner utan att krossas som tomburkar, men det är inte vanligt. Det är 467°C, vilket alltså är typ 30 grader varmare än Merkurius. Det regnar svavelsyra.

Bara för att sätta saker i lite perspektiv, alltså. Det är verkligen typ den planet i solsystemet som det skulle behövas allra mest avancerad tech för att göra om till en tropisk, livaktig djungel. Och det är därmed den planet vars terraformning skulle innebära att man måste höja människans pre-Fall techlevel allra mest. Jag har nog helt enkelt svårt att föreställa mig ens hur ett sånt samhälle ser ut, när man nått så avancerad technivå. Framför allt om man ska falla därifrån till rörpost.

Men jag vet också att jag är mycket mer känslig för sånt här än andra och har svårare för handwaving =) Jag har helt enkelt spenderat för många år(tionden) med att läsa scifi och vara intresserad av rymden och så…
Jag har alltid tänkt att MC liksom är sitt eget universum/techno-fantasysetting som inte alls härstammar från ’vår’ värld. Dvs ingen form av realistisk hard SF behövs alls som förklaring. KBK!
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Fast det bygger ju också på det beslutet – att man vill lägga Luna City Blues' nutid enormt långt in i framtiden jämfört med oss.

Jag vet inte riktigt om jag vill det, om jag ska vara ärlig. Om inte annat känns den lite gjord; både Target och Modiphius körde ju på den varianten. Och de gjorde det bra, det är inte det. Men jag är nog sugen på att göra lite starkare anknytning till vår nutid och så, än vad MC traditionellt haft.

(Det är väl förresten inte solsegelsatelliter som behövs, utan att man i princip tjongar ner en dammsugare och suger upp hela den venusianska atmosfären…)
Solsegel är nödvändiga för att sänka temperaturen till den grad som krävs så att man kan börja konvertera koldioxid till olika typer av solida karbonater. Att binda koldioxid till solida karbonater gör att det atmosfäriska trycket sjunker och bidrar till att eliminera problemet med syraregn.

P.S: Det minskar också problemet med "Så vi är utsatta för radioaktiva solvindar dubbelt så starka som på jorden och vi har ingen magnetosfär".
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag har alltid tänkt att MC liksom är sitt eget universum/techno-fantasysetting som inte alls härstammar från ’vår’ värld. Dvs ingen form av realistiskt hard SF behövs alls som förklaring. KBK!
Det här är lite kul eftersom det verkligen verkar som att olika spelgrupper dragit olika slutsatser. För min originalspelgrupp tror jag att det var liksom "självklart" att det här var vår framtid. Men det finns ju som sagt inget i själva texten som säger det rätt ut, så tolkningsmöjligheten finns ju, åtminstone i 1e och 2e. Modiphius tror jag är lite mer explicita, men jag måste dubbelkolla med grundboken för att vara säker.

(Och även om jag bestämmer mig för att LCB är i "vårt universum" så är ju en modifikation som ändrar på det typ det lättaste man kan tänka sig…)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Det är 93 bars tryck vid Venus yta. Det motsvarar 900 meter under havsytan. Det finns militära ubåtar som kan gå så långt ner utan att krossas som tomburkar, men det är inte vanligt. Det är 467°C, vilket alltså är typ 30 grader varmare än Merkurius. Det regnar svavelsyra.

Bara för att sätta saker i lite perspektiv, alltså. Det är verkligen typ den planet i solsystemet som det skulle behövas allra mest avancerad tech för att göra om till en tropisk, livaktig djungel.
Vart tog "fantasy" vägen från "techno-fantasy"? :D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
  • Techno-fantasy.
  • Humans did it.
  • Inga djungler.
  • Aliens did it.
Jag är ju inget MC-fan i grunden, men tycker det vore synd att plocka bort en såpass etablerad sak som djungler på Venus. Hur de uppstod vet jag inte om du behöver förklara. Det var så längesen att ingen egentligen längre riktigt vet. Rykten säger alla fyra (ja, det finns även de som tror att djunglerna är ett påhitt). Djungelförnekare? :)

Som SL vill jag såklart veta. Kanske en kombination där människorna tror att de gjorde det, men de vet inte riktigt hur (eftersom Alien tech också hade ett finger med i spelet) ?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Vart tog "fantasy" vägen från "techno-fantasy"? :D
Well, det var ju lite av min poäng i startinlägget, att jag nog för LCB tänkt mig mindre techno-fantasy och mer dieselcyberpunk-noir/kult… Jag har en idé om att det kanske händer intressanta saker om man knyter närmare till vår värld. Om inte annat finns det mer att upptäcka, utforska och avslöja tänker jag… =)
 
Top