Ja, det blir ännu en MC-tråd. So sue me.
Jag vill ju ha ett roligt system för att skapa rollpersoner till Luna City Blues, och då tänker jag att en del i det är att åtminstone förstå, och få en känsla för, ursprunget. Det där som fångade in mig och gjorde att jag började spela rollspel. Hur är det egentligen, såhär 30 år senare? Vad funkar fortfarande, vad vill jag ha med mig? Så jag har bestämt mig för att skapa lite rollpersoner. Om man vill vara med, kör på! För mig tog det ungefär en timme att skapa min första rollperson nu idag. Jag gjorde det RAW utifrån enbart första utgåvan av Mutant Chronicles på svenska, alltså lösbladsutgåvan. Jag upptäckte i samband med det att min samling lösblad faktiskt saknar rollformuläret längst bak, men jag hittade ett jag tydligen gjorde för några år sedan…
Jag började med att slå fram grundegenskaper. 16, 13, 12, 11, 11, 9, 8, 5 och så strök jag de två lägsta och placerade ut resten. Jag satte 16 på SMI, för jag hade nåt minne av att typ alla färdigheter byggde på Smidighet. Det skulle jag kanske inte ha gjort… Socialnivå 7, så ganska välmående
Sedan var det dags för uppväxt. Jag gjorde mina uppväxttillval; fokus på kommunikation tänkte jag. Jag tänkte mig en snackig, lite strulig person med trasslig uppväxt som sen kanske… blev typ journalist, eller nåt? Mer avancerade planer än så hade jag inte. Bakgrundshändelser! 22. Hållhake på arbetsgivaren. Okej, jag får välja en bakgrund yrkesbana där jag inte behöver lyckas med åter/anställningsslag. Nice! Jag valde bakgrunden Media, för då visste jag att rollpersonen skulle kunna bli journalist. 15. Affärsfamilj. Okej, trots den höga socialnivån hade jag av nån anledning fortfarande kvar tanken på en rollperson som hängde på gatan rätt mycket, men tydligen inte. Hen hade tydligen gått på Handels. Alright. 9. Dåligt sällskap. …okej, den kom lite out of left field. Sänkt socialnivå, mer styrka… Men det viktigaste känns ändå som att det är själva händelsen. Att hen alltså visserligen gått på handels, men lockats i trubbel… Alright. Räknade ut lite baschanser etc från grundegenskaperna, och gjorde mig redo för den stora karusellen…
Period 1: OK, vi är 18, har just gått ut handelshögskolan, vad gör vi? Vi kan visserligen gå in och jobba inom media direkt, men om vi går en vända på journalisthögskolan kan vi bli journalister och inte bara frilansare. Journalister får betydligt fler tillval. Vi testar… Nä, vi misslyckas med PER/INT-slaget (man måste slå under BÅDE int och per) och blir arbetslös. -2 i PER, vafan? Jesus… Och -2 i socialnivå, rimligt, det är cyberpunk, inget vidare socialt skyddsnät. Jag gör mina 4 fria val. Bakgrundshändelser: 10. Intensivutbildning. Dra av 2 på ålder. Öh, okej. 22. Viljestark. Okej, +1 på PSY är väl najs men hjälper mig inte så mycket.
Period 2: Det känns som att vi inte kan riskera mer PER-förlust, så vi glider in som frilansande Media-person. Vi gör lite tillval och får höja socialnivån ett steg. Nice. Bakgrundshändelser: 17. Administrativ specialkurs. Man, de här listorna har en del resultat som inte är så spännande. 25. Bra immunförsvar. Är det här en "händelse"? Jaja, vi blir inte så förkylda I guess.
Period 3: Så att jobba inom media påverkar inte ens PER alls, alltså. Vad är PER ens? "Skönhet, charm, personlig utstrålning, ledarförmåga". För sånt tränas ju inte när man jobbar inom media. Vilka bakgrunder ger + på PER egentligen? Militär/polis, Säkerhet/detektiv, Brottsling. That's it. Vetenskapsmän och studenter för minus, resten får ±0. Ooookej. Men jag vill gärna få upp min PER lite, kan vi kanske testa att jobba som detektiv en period? Nähä, misslyckas med INT/PER-slaget så vi får ytterligare -2 på PER och socialnivå. Jesus, det är verkligen lätt att man a i en PER-spiral här – bli arbetslös, få sämre PER, sämre chans att få anställning, fortsätt vara arbetslös. OK, fyra fria val, bakgrundshändelser: 12. Skicklig förhandlare. Det vete fan om jag är alltså, borde jag inte kunnat skaffa jobb då? Men det passar åtminstone konceptet med en karaktär som kan snacka, och jag HAR lagt en hel del på sociala färdigheter. 19. Kvällskurser. Ooookej. Mest ospännande hittills.
Period 4: Skam den som ger sig. Jag försöker bli detektiv igen. NEJ, jag misslyckas IGEN. Så… Arbetslös. Bakgrundshändelser: 5. Allvarligt brott. Rollpersonen döms, skyldig eller ej, för ett allvarligt brott. 5 års fängelse, åka STY, FYS och PER men socialnivån är nu 1 och jag måste börja äventyra omedelbart, och finns i brottsregistret.
Så det här gick ju inte så bra. För Jenny då, som jag döper rollpersonen till.
Jag räknar ut KP och stridsvärden och sådant. Inser att jag glömt hur dumt systemet för stridsfärdigheter är – "Pistol" är alltså enhandsvapen+enkelskott medan gevär är tvåhandsvapen+enkelskott. Och för att skjuta automatvapen slår man alltså först Pistol och sedan Lätta automatvapen för en K-pist, eller först Gevär och sedan Lätta eller Tunga automatvapen för något man håller med två händer.
Så… i strid måste man slå två färdighetsslag per anfall om man skjuter automateld. Right.
Men, jag hade satsat 100% på "lätta automatvapen". Det här är den enda ändring jag gör, den enda gången jag "fuskar": Jag flyttar mina tillval från Lätta automatvapen till Pistol. Sådär, nu är hon klar.
Rollformuläret finns här
Så… okej, det här var ju faktiskt rätt kul. Det gick såklart helt åt helvete för Jenny, men det blev ändå en fullt fungerande story. Under förutsättning att hon skulle hamna i en spelgrupp av andra rollpersoner av samma kaliber och kompetens skulle jag inte tveka att spela henne. Men det är just det – systemet är ju ganska swingy; det finns lite balanserande faktorer i och med att man även som arbetslös får göra fria tillval och sådär men jag kan absolut se att det skulle kunna gå MYCKET sämre eller MYCKET bättre än såhär. Jenny känns väldigt mycket som en middle-of-the-road-karaktär, något slags medel. Och det funkar väl. Hon har ändå några färdigheter där hon har viss kompetens, åtminstone med Äventyrsspels mått mätt. 14 i pistol, 12 i förhörsteknik och bluffa. Dugliga 10 i Undvika.
Jag blir lite spelsugen, det blir jag.
Jag vill ju ha ett roligt system för att skapa rollpersoner till Luna City Blues, och då tänker jag att en del i det är att åtminstone förstå, och få en känsla för, ursprunget. Det där som fångade in mig och gjorde att jag började spela rollspel. Hur är det egentligen, såhär 30 år senare? Vad funkar fortfarande, vad vill jag ha med mig? Så jag har bestämt mig för att skapa lite rollpersoner. Om man vill vara med, kör på! För mig tog det ungefär en timme att skapa min första rollperson nu idag. Jag gjorde det RAW utifrån enbart första utgåvan av Mutant Chronicles på svenska, alltså lösbladsutgåvan. Jag upptäckte i samband med det att min samling lösblad faktiskt saknar rollformuläret längst bak, men jag hittade ett jag tydligen gjorde för några år sedan…
Jag började med att slå fram grundegenskaper. 16, 13, 12, 11, 11, 9, 8, 5 och så strök jag de två lägsta och placerade ut resten. Jag satte 16 på SMI, för jag hade nåt minne av att typ alla färdigheter byggde på Smidighet. Det skulle jag kanske inte ha gjort… Socialnivå 7, så ganska välmående
Sedan var det dags för uppväxt. Jag gjorde mina uppväxttillval; fokus på kommunikation tänkte jag. Jag tänkte mig en snackig, lite strulig person med trasslig uppväxt som sen kanske… blev typ journalist, eller nåt? Mer avancerade planer än så hade jag inte. Bakgrundshändelser! 22. Hållhake på arbetsgivaren. Okej, jag får välja en bakgrund yrkesbana där jag inte behöver lyckas med åter/anställningsslag. Nice! Jag valde bakgrunden Media, för då visste jag att rollpersonen skulle kunna bli journalist. 15. Affärsfamilj. Okej, trots den höga socialnivån hade jag av nån anledning fortfarande kvar tanken på en rollperson som hängde på gatan rätt mycket, men tydligen inte. Hen hade tydligen gått på Handels. Alright. 9. Dåligt sällskap. …okej, den kom lite out of left field. Sänkt socialnivå, mer styrka… Men det viktigaste känns ändå som att det är själva händelsen. Att hen alltså visserligen gått på handels, men lockats i trubbel… Alright. Räknade ut lite baschanser etc från grundegenskaperna, och gjorde mig redo för den stora karusellen…
Period 1: OK, vi är 18, har just gått ut handelshögskolan, vad gör vi? Vi kan visserligen gå in och jobba inom media direkt, men om vi går en vända på journalisthögskolan kan vi bli journalister och inte bara frilansare. Journalister får betydligt fler tillval. Vi testar… Nä, vi misslyckas med PER/INT-slaget (man måste slå under BÅDE int och per) och blir arbetslös. -2 i PER, vafan? Jesus… Och -2 i socialnivå, rimligt, det är cyberpunk, inget vidare socialt skyddsnät. Jag gör mina 4 fria val. Bakgrundshändelser: 10. Intensivutbildning. Dra av 2 på ålder. Öh, okej. 22. Viljestark. Okej, +1 på PSY är väl najs men hjälper mig inte så mycket.
Period 2: Det känns som att vi inte kan riskera mer PER-förlust, så vi glider in som frilansande Media-person. Vi gör lite tillval och får höja socialnivån ett steg. Nice. Bakgrundshändelser: 17. Administrativ specialkurs. Man, de här listorna har en del resultat som inte är så spännande. 25. Bra immunförsvar. Är det här en "händelse"? Jaja, vi blir inte så förkylda I guess.
Period 3: Så att jobba inom media påverkar inte ens PER alls, alltså. Vad är PER ens? "Skönhet, charm, personlig utstrålning, ledarförmåga". För sånt tränas ju inte när man jobbar inom media. Vilka bakgrunder ger + på PER egentligen? Militär/polis, Säkerhet/detektiv, Brottsling. That's it. Vetenskapsmän och studenter för minus, resten får ±0. Ooookej. Men jag vill gärna få upp min PER lite, kan vi kanske testa att jobba som detektiv en period? Nähä, misslyckas med INT/PER-slaget så vi får ytterligare -2 på PER och socialnivå. Jesus, det är verkligen lätt att man a i en PER-spiral här – bli arbetslös, få sämre PER, sämre chans att få anställning, fortsätt vara arbetslös. OK, fyra fria val, bakgrundshändelser: 12. Skicklig förhandlare. Det vete fan om jag är alltså, borde jag inte kunnat skaffa jobb då? Men det passar åtminstone konceptet med en karaktär som kan snacka, och jag HAR lagt en hel del på sociala färdigheter. 19. Kvällskurser. Ooookej. Mest ospännande hittills.
Period 4: Skam den som ger sig. Jag försöker bli detektiv igen. NEJ, jag misslyckas IGEN. Så… Arbetslös. Bakgrundshändelser: 5. Allvarligt brott. Rollpersonen döms, skyldig eller ej, för ett allvarligt brott. 5 års fängelse, åka STY, FYS och PER men socialnivån är nu 1 och jag måste börja äventyra omedelbart, och finns i brottsregistret.
Så det här gick ju inte så bra. För Jenny då, som jag döper rollpersonen till.
Jag räknar ut KP och stridsvärden och sådant. Inser att jag glömt hur dumt systemet för stridsfärdigheter är – "Pistol" är alltså enhandsvapen+enkelskott medan gevär är tvåhandsvapen+enkelskott. Och för att skjuta automatvapen slår man alltså först Pistol och sedan Lätta automatvapen för en K-pist, eller först Gevär och sedan Lätta eller Tunga automatvapen för något man håller med två händer.
Så… i strid måste man slå två färdighetsslag per anfall om man skjuter automateld. Right.
Men, jag hade satsat 100% på "lätta automatvapen". Det här är den enda ändring jag gör, den enda gången jag "fuskar": Jag flyttar mina tillval från Lätta automatvapen till Pistol. Sådär, nu är hon klar.
Jenny Hearth började alltså livet någonstans kring den övre medelklassen, i en ganska välbärgad familj där både mamma och pappa var framgångsrika affärsmän. Kanske äger de något tillsammans. Jenny stretade emot föräldrarna, som såg till att dra i trådar för att skicka henne till handelshögskola i hopp om att hon där skulle hitta rätt väg och skärpa till sig. Börja uppskatta sina privilegier. Men under tiden på handels skaffade hon sig istället skumma kompisar, som hjälpte henne att skaffa en hållhake hos en av Lunas tidningsmoguler.
Hon ville inte bli affärsman (eller affärskvinna) – hon ville ut och göra spännande grejer! Rapportera om korruption och gräva i oegentligheter, avslöja viktiga hemligheter som Folket Behöver Veta, rapportera från fronten. Mer för spänningen och "action" än för några egentligen nobla syften, men ändå. Sitta i ett kontor resten av livet? Hellre döden. Tyvärr gick det inte så bra när hon tänkte utbilda sig vidare för att bli riktig journalist, så hon drev mest runt ett par år. Hon hade egentligen tänkt skaffa det där journalistjobbet på "det riktiga sättet" för att visa mamma och pappa att hon kunde, men efter ett par år av billiga nudlar och couchsurfing kontaktade hon mogulen och fick honom att fixa ett frilanskneg åt henne.
Det höll i två år, sedan blev hon rastlös – hon ville ha mer spänning! Tyvärr gick det åt fanders med hennes försök att starta privatdeckarfirma. Och sedan kom hennes skumma kompisar från studietiden och ville att hon skulle hjälpa dem med en grej. Hon var ju skyldig dem en tjänst så… Tyvärr slutade det med att gänget åkte fast, men trots att Jenny knappt var inblandad i själva stöten så var det henne de gav det tyngsta straffet. De andra slapp mer eller mindre fria tack vare duktiga advokater och att de redan på förhand sett till så att eventuella bevis pekade mot henne istället.
Så nu sitter hon här. 2000 kardinalskronor på fickan, inget hem, plump i brottsregistret. 2000 räcker precis för att köpa sig en Sherman Bolter – billigaste skjutvapnet på Luna. Men nu har hon åtminstone ett sätt att tjäna lite kosing – som frilansare.
Rollformuläret finns här
Så… okej, det här var ju faktiskt rätt kul. Det gick såklart helt åt helvete för Jenny, men det blev ändå en fullt fungerande story. Under förutsättning att hon skulle hamna i en spelgrupp av andra rollpersoner av samma kaliber och kompetens skulle jag inte tveka att spela henne. Men det är just det – systemet är ju ganska swingy; det finns lite balanserande faktorer i och med att man även som arbetslös får göra fria tillval och sådär men jag kan absolut se att det skulle kunna gå MYCKET sämre eller MYCKET bättre än såhär. Jenny känns väldigt mycket som en middle-of-the-road-karaktär, något slags medel. Och det funkar väl. Hon har ändå några färdigheter där hon har viss kompetens, åtminstone med Äventyrsspels mått mätt. 14 i pistol, 12 i förhörsteknik och bluffa. Dugliga 10 i Undvika.
Jag blir lite spelsugen, det blir jag.