Jag har ännu inte helt satt mig in i FW men min uppfattning är att world reaction oftast ökar pressen eller ställer till det för RP.
De flesta world reactions är absolut negativa. Men det är ändå upp till World (SL) att välja. Så här läser jag:
"
Success is always an effective way to move things forward in interesting and meaningful ways. When in doubt, grant success and then focus on
what happens next, on the consequences and ramifications. But success is not always available or, if you want to
Rock the boat, not always desirable.
World Reactions are an effective way to change the situation and set the stage for future action.
It is important to notice, though, that Reactions are
not meant to always be problematic or challenging. They are
not a way for the World to “punish” an unlucky roll or a poor decision."
Jag ser inte att Pay the Price i Ironsworn har den flexibiliteten.
Jag ser det som en ännu större skillnad att success ger spelarna större möjlighet att forma världen i Ironsworn än i Fantasy World (men jag kanske har fel).
Fler exempel på skillnader (tror det var trådens ämne) är att i Ironsworn är Quests centrala, och en Quest består av (ungefär) ett förutbestämt antal moves (inte typ av moves, antal moves). Så varje move är alltid signifikant och leder framåt (om det inte blir Pay the Price).
Exempel. Spelarna vandrar runt i en stad och kommer fram till ett torg och gör "Look Around / Gather information", och lyckas.
Fantasy World: ifall World (SL) inte har någon speciell idé (prep rentav) så hittar World (SL) på något, som spelarna kan välja att agera på.
Ironsworn: Rollpersonerna kommer att samla in någon meningsfull information som för Questen fram på ett märkbart sätt, och spelarna kan själva avgöra vad det är de hittar och varför det är meningsfullt.
Har jag fel?