chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Jag kan absolut ha tagit fel här!
Jag fick för mig att t.ex. Whitehack och Cy_borg gör så.
MB/Whitehack/CB är inte klassiska OSR-spel, dvs sådana som är kloner/husreglade/uppdaterade varianter av O/A/BX-D&D. Det är oftast sådana spel man menar när man slentrianpratar om OSR, medan de andra som på olika sätt är inspirerade av OSR som spelstil ibland kallas NuOSR eller liknande.När jag spelade Mörk Borg fick vi slå för att se om grundegenskaperna blev bättre. Har för mig att de kunde bli sämre också om man hade otur . antar att Cy_borg är likadant.
Det här är dock en fotnot. Tanken med grundegenskaperna i de flesta av de här fallen är densamma, dvs att grundegenskapernas primära förmåga är att påverka dina chanser att lyckas med vissa handlingar. Det är inte nödvändigtvis så att en person med bottenvärden i Charisma är ful och motbjudande, att den med högst INT är den som kan allt och måste komma med bra idéer.
Grundegenskaperna är primärt grunden till regelverket. Så en INT 18 rollperson kommer typ kunna motstå magi bättre än någon med INT 3. *om* reglerna/gruppen ibland använder INT-slag för att avgöra om man typ är bra på juridik (och långt ifrån alla regler/grupper skulle göra detta) så betyder det i de flesta fallen att någon med hög INT kommer ha större chans att lista ut den relevanta juridiska detaljen än en med låg.
Karaktärsgestaltningsmässigt har du dock fortfarande möjlighet att spela en jurist med INT 3.
vad nu juristen gör i en farlig grotta, på en desperat jakt efter guld… men hen kanske inte var en särskilt bra jurist iofs.