Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Inte jag heller. Jag har kört rätt lite OSR. På femton spelmöten har noll rollfigurer dött. Då har de överlag spelat smart och försiktigt, och min känsla är att de har haft lite flyt med överraskningar och inititativ. [Hedersomnämnande: den onda hoben Belzedude med 6 HP som tog 3d6 i skada i en strid och överlevde].Jag vettefan.
Fakta i målet tycker jag är en viss Mailers trådar på rpg.net, "B/X misadventures" och "B/X Misadventures: Fellowship of the Bling". Han landade i att rollpersoner med 1 eller 2 HP dog som flugor, så han husreglade så att RPs fick slå om 1or och 2or (om jag nu minns rätt), vilket delvis löste problemet.
Men det handlar nog också delvis om hur SL kör och hur spelarna agerar?
Fast det där är väl en modern regel? Eller finns det någonstans i gammel-DnD? Har inte sett den i BECKör man sen med HP-reglerna som säger att du varje level slår om alla dina HD så jämnar snart HP-kurvan ut sig (baserat på klass/tärning då) så de som hade otur och rullade 1 på level 1 plötsligt sitter med 10 på level 2. Och nu har folk tillräckligt med HP för att överleva en träff från en goblin eller bandit, men bara med tur överleva två.
Hm, jag är också en mes, och vill gärna dra ned dödligheten lite. Men lite räcker, tänker jag.Så IMO behövs det inte skitmycket göras här. Och då är jag en sån där mes som tycker att OSR-dödligheten är grymt överskattad och att Save or Die nästan alltid är sämre än något annat alternativ.