Bifurs spelkönika 2023

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #59
2023-09-07, fysiskt möte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP, ca 2 timmar, SL Markus
Slaget vid Badon Hills vinns och saxarna är besegrade för evigt! (Eller?) Till vår RPs stora glädje. Min RP får även jaga ner till kusten och tvinga fram Lady Ariana, en nemesis från första passet år 500, som giftmördat vår lord och sin far, dödat min RPs fru. Till sist dräper han henne i en okonventionell envig. Passande och ganska mörkt. Lagom att runda av här men också lite lockande någon gång hoppa 20 år framåt att spela våra barn.

Blade Runner, Electric Dreams, SL jag
Vi hann detta pass även dra igång Case file 1. Kom inte så långt men det är verkligen ett nöje att SLa detta välstrukturerade äventyr, komplett med alla snygga handouts. Ska bli riktigt kul att ge sig i kast med det på allvar och gräva i de tre väldigt intressanta RP som spelarna skapat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #60
2023-09-12, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3 timmar, SL jag
Härjat Hemland rullar vidare. RPna rotar runt i Steneke kastell, efter att det intagits, i tron att drottningen kanske fortfarande gömmer sig där. De tar sig sedan fram genom Belgaros kullar, hittar tempelöns viloplats, driver bort de vandöda bevakarna och nedkallar tempelön till marken med den magiska melodin.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #61
2023-09-17, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3 timmar, SL @Rymdhamster
Ernst slank undan vårt grepp, trots att vi tyckte vi var luriga och hittade ett sätt att hinna före honom längs vägen söderut. I slutändan tvingades vi inse att vi inte hade medlen att jaga ikapp honom. Bara att kryssa tillbaka uppför Reik mot Wittgendorf, dit vi trots allt har goda skäl att tro att han är på väg. Vi når byn en styv vecka senare - en förfallen sorglig plats full med utblottade trashankar. En något mer välbeställd värdshusvärd (hur någon nu kan överleva på att driva ett värdshus i denna håla) kan bekräfta att Ernst passerat där tre dagar tidigare och nu befinner sig uppe hos herrskapet i Wittgenstein Castle som tronar över byn. Illavarslande nyheter, kan han ha varit i maskopi med resterna av släkten von Wittgenstein redan från början? Vi får även höra att byns Sigmar-präst omkommit i en underlig olycka för ett halvår sedan. Också oroväckande och eftersom vi känner att vi behöver veta mer innan vi stövlar upp till slottet, bestämmer vi oss för att undersöka det förfallna Sigmar-templet i jakt på information om vad som egentligen föregår på platsen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #62
2023-09-21, fysiskt möte, Blade Runnet, Electric Dreams, ca 3,5 timmar, SL jag
Utredningen fortsätter och RPna börjar på allvar nysta i spåren efter Leah. Kul att vara igång på allvar. Ser fram emot downtime nästa gång (hanns inte riktigt med denna så vi klippte precis före).

Stor eloge till Fria Ligan och @TomasFriaLigan för det kanske bäst strukturerade äventyr jag läst och spellett på länge. Tatters of The King del 1 är nog det som kommer närmast som jag minns. Alla bitar är verkligen på plats, informationen översiktligt presenterad och lätt att extrapolera från när spelarna kommer med egna idéer. Plus att tematiken är där och så klart alla välgjorda handlöst som förhöjer upplevelsen. Och att spelets struktur med skift etc. ger precis rätt press framåt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #63
2023-09-24, onlinemöte, Alien, Heat of Darkness ca 3,5 timmar, SL jag
Fortsättning på detta cinematic. RPna fortsätter röja runt på stationen, möter De perfekta och allt blir snabbt väldigt utflippat. Funderar på om de ens har en chans att nå i mål men det gör nog detsamma egentligen 😆.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Spelpass #63
2023-09-24, onlinemöte, Alien, Heat of Darkness ca 3,5 timmar, SL jag
Fortsättning på detta cinematic. RPna fortsätter röja runt på stationen, möter De perfekta och allt blir snabbt väldigt utflippat. Funderar på om de ens har en chans att nå i mål men det gör nog detsamma egentligen 😆.
Jämfört med tidigare filmiska Alien-äventyr verkar Heart of Darkness mycket svårare att överleva. Dessutom känns det som att tärningar och regler i viss mån fått äventyret att kantra. Det är som att vi är fångade i ett brinnande hus men istället för att försöka ta oss ut eller släcka branden grillar vi korv och kivas om vem som borde ha tagit med senap.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Jämfört med tidigare filmiska Alien-äventyr verkar Heart of Darkness mycket svårare att överleva.
Inte alls egentligen. Det är nog mest otur.

Dessutom känns det som att tärningar och regler i viss mån fått äventyret att kantra. Det är som att vi är fångade i ett brinnande hus men istället för att försöka ta oss ut eller släcka branden grillar vi korv och kivas om vem som borde ha tagit med senap.
Jo men lite. Jag tror det är lite en kombination av vilka RP som dött, effekter i spelet och kanske lite brist på fokus hos spelarna ;).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
... kanske lite brist på fokus hos spelarna ;).
Ja, så är det nog. Mitt fokus har då inte varit det bästa alltid. Eventuellt kan rollpersonernas sammansättning och egna agendor också bidra till förvirringen. Besättningen i del ett och truppen med soldater i del två kändes åtminstone för mig mer enade än den brokiga skaran i del tre.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #64
2023-10-03, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3 timmar, SL @Rymdhamster
Spelpasset ägnades åt att undersöka Sigmar-templet i Wittgendorf. Hittade en del information om utvecklingen i byn som verkar oroväckande, men uppgifter om vad som hänt prästen. Två RP verkar ha fått en välsignelse av Sigmar och hittat ett underligt svärd vägledda av sina visioner... Min RP är försiktigt skeptisk, men kan inte förneka känslan av gudomlig närvaro. I templet gömde sig också ett gäng fanns utsvultna kannibaler som nog först inte verkade så farliga men sedan anföll då. De nedkämpades till slut utan större svårigheter (men med våra husregler* från 4an är döden alltid bara en olycklig crit bort, vilket gör alla strider väldigt spännande).

* Vi har moddat stridssystemet i 2nd till att dels köra Pendragon-slag för att avgöra anfall/parad, dels att man critar vid en träff som visar dubbelt, 11, 22 etc. och om man går ner under 0, och lånat in crittabellerna från 4th, som inte är lika binära som 2nds original. Det blir fler critar i spel, vilket är kul, men varje enskild träff är mindre farlig, särskilt jämfört med gradera critens allvarlighet utifrån hur många Wounds förbi 0 träffen går som i 2nd RAW.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #65
2023-10-07, fysiskt möte, Drakar och Demoner, Det sjunkande tornet, ca 3 , SL (tappar bort namnet, nu...Ulf?)
Tävlingspass på Fria Ligans Spelkongress. Kul äventyr, bra SLat och utmärkt för formatet och för att få prova på spelet (mitt första riktiga pass, bara testat prototypen på Medeltidsveckan förra året tidigare). Gav helt gav mersmak för DoD.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #66
2023-10-10, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3 timmar, SL jag
RPna undersöker Tempelön och gör flera upptäckter som verkligen breddar deras förståelse av metaploten och får många pusselbitar att falla på plats. Alltid roligt när sådant sker, och blir ju extra givande i kampanjer som har så lång uppbyggnad som Törnetronen. Slutar med att de hittar och tar hand om den kvarlämnade Esmerelda.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
707
Location
Nibiru
Spelpass #62
2023-09-21, fysiskt möte, Blade Runnet, Electric Dreams, ca 3,5 timmar, SL jag
Utredningen fortsätter och RPna börjar på allvar nysta i spåren efter Leah. Kul att vara igång på allvar. Ser fram emot downtime nästa gång (hanns inte riktigt med denna så vi klippte precis före).

Stor eloge till Fria Ligan och @TomasFriaLigan för det kanske bäst strukturerade äventyr jag läst och spellett på länge. Tatters of The King del 1 är nog det som kommer närmast som jag minns. Alla bitar är verkligen på plats, informationen översiktligt presenterad och lätt att extrapolera från när spelarna kommer med egna idéer. Plus att tematiken är där och så klart alla välgjorda handlöst som förhöjer upplevelsen. Och att spelets struktur med skift etc. ger precis rätt press framåt.
Kul att höra!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #67
2023-10-15, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3 timmar, SL @Rymdhamster
Fortsatt undersökningar och interaktioner med den ena konstiga bybon efter den andra. Något underligt är i görningen men rollpersonerna har svårt att klura ut vad och hur (eller - att Kaos är i görningen är uppenbart men det är desto svårare att förstå vilka som är inblandade och på vilket sätt). Ernst, kultist som de följde efter hit är en joker som därtill gör att de inte vågar sondera terrängen med von Wittgensteins i borgen. Såfter några turer bestämmer sig dock gruppen för att låtsas lämna byn och seglar söderut för att sedan återvända i skydd av mörkret. Vandringen genom skogen avbryts dock snart av underliga ljud - beastmen!!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #68
2023-10-23, onlinemöte, Alien, Heat of Darkness ca 3,5 timmar, SL jag
Scenariot rullar, jag har kul och jag hoppas spelarna har det med, men det är tidvis lite ostyrigt (där mycket beror på i vilken ordning man besöker olika platser - där olika val som för spelarna nog är rätt slumpmässiga kan ge varierande dynamik). Nu har i alla fall allt mer av intrigen klarnat och nästa gång lär saker ställas på sin spets...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #69
2023-10-24, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3 timmar, SL jag
Gruppen rör sig med Esmerelda genom ett Ambria på gränsen till krig mot Prios pass. Där korsar de Veloma och anträder färden över Titanerna. Möter de utdrivna svartkapporna utanför Skymningsklostret och beslutar sig för att ge sina gamla allierade Argaton ett handtag i att driva ut styggelserna som nu härjar klostret. Kul pass även om det egentligen hände ganska lite. Bra cligghanger inför nästa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #70
2023-10-28, fysiskt möte, Chock -Åter från graven, något ur Beredskapstid, ca 4 timmar, SL Marco
Årets Halloween-spel har det väl marknadsfört som. Mysig stämning på Gotland 1945där konstig saker (så klart) händer kring en hemvärnspostering på östkusten, dit flyktingar/desertörer från den tyska Kurlandsfickan har börjat anlända, på flykt från Röda armén. Väldigt roliga RP (helt SLs förtjänst). Tänkte som en enkvälls men vi gick inte i mål. Hoppas vi kan runda av det inom kort.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #71
2023-11-01, fysiskt möte, Blade Runner, Electric Dreams, ca 4 timmar, SL jag
Äntligen Blade Runner efter mer än en månads paus pga schemaläggningsstrul. Utredningen rullar vidare och RPna börjar närma sig dess kärna. Fortsatt mycket lätt att SLa och skapa intressanta scener kring de olika situationerna. Nu fick vi även pröva downtime vilket fungerade utmärkt. Gissar att vi har två pass kvar, möjligen ett om allt går i rasande tempo nästa gång.

(Angående downtime: Prompten från tabellen kunde ibland varit lite spetsigare tror jag. Nu blev det bra ändå eftersom spelarna skrivit väldigt spännande grejer, och där tabellerna för att skapa minne och relation ger bra stöd, men själva situationen för mig som SL kändes ibland lite vag. Nåja. En annan reflektion är att några av mina spelare ser en slags resolution på sin relation framför sig - inte så konstigt eftersom utfallet lätt kan dra åt en konflikt. Däremot funderar jag på var det hör hemma i spelet, för jag känner inte riktigt att downtime ska vara i centrum för handlingen på det viset. kanske passar det bäst mellan fall?)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #72
2023-11-06, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3,5 timmar, SL jag
Utrensning av styggelser från Skymningsklostret upptar större delen av spelpasset, vilket blir dramatiskt när RPnas gamla allierade dör. Några överlevande räddas och sedan tar gruppen farväl och anträder redan över Titanerna. Kul pass med mycket action, även om ganska lite egentligen hände kring intrigen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #73
2023-11-11, fysiskt möte, Chock - Åter från graven, något ur Beredskapstid, ca 3,5 timmar, SL Marco
Enkvälls som blev ett tvåkvälls som blev ett trekvälls 😉. Småmysigt äventyr. Intrigen dras åt när RPna på allvar kommer igång att undersöka vad som hänt och börjar snudda vid det övernaturliga när vi rundar av. Kanske någon tråd för mycket för sitt format (men möjligen att Beredskapstid är tänkt som en kampanj?).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Spelpass #74
2023-11-12, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Gruppen kämpar med en vildsint kaosbest - och denna är inte som vilken mutant som helst utan en vars blod fräter eller brinner och vars väsen flödar av mörk magi. De nedgör fienden men mörbultade och rädda flyr de in i det övergivna Sigmartemplet, bara för att där återigen tvingas konfrontera byn hålögda kannibaler, som dock drivs på flykten. Efter en obekväm natt spnas på Castle Wittgenstein - som verkar till synes ointagligt - och i skogen, på väg att återvända till pråman, träffar de senare på en grupp fredlösa, stackare som drivits från hus och hem av baronessan. De slår följe och de laglösa och RPna verkar ha en del gemensamma intressen i att möta hotet från borgens invånare - och de känner till en hemlig väg in genom grottor vid klippans fot.
 
Top