Min bild av vad många skriver här är att det inte verkar finnas mycket till kompetens i rollspel. Det finns personlighetsdrag (vara schysst och respektera de andra deltagarna, typ), men sedan verkar det inte finnas så mycket mer.
Jag ser det ganska annorlunda. Att vara schysst är såklart viktigt, men det är inget jag associerar med ordet ”kompetent”. Att vara en kompetent skitstövel går alldeles utmärkt i min vokabulär.
Men jag har spelat med många som ger mig sådan där ”wow”-upplevelse hång på gång.
@GnomviD är en sådan, framförallt som spelledare i DYD. Gestaltningarna, det mustiga språket, stenkollen på spelvärlden, klippningen, entusiamsmerandet av de andra i gruppen, allt skött med skicklighet.
@Bunny har också tidvis imponerat oerhört på mig i sina gestaltningar, och i hur han knyter ihop trådar i berättelserna.
Och rent generellt märker jag en milsvid skillnad mellan de jag spelar med regelbundet, som har erfarenhet, och nybörjare som jag träffar i Indierummet på konvent. Det är jättehärliga människor och de är toppen i det sociala, men när det gäller deras kompetens som rollspelare är de såklart långt sämre än mig och andra indierävar. Konstigt vore väl annars! Det vore ju extremt beklämmande om jag inte blivit duktigare under alla dessa år jag spelat.
Att bara säga ”Man är kompetent om alla har kul” är ju liksom, visst, men lite som att säga ”Man är en kompetent ingenjör om man designar bra grejer som funkar”. Det säger inte så mycket.
Och jag tycker absolut att rollspel är något man kan vara bättre eller sämre på, som man kan öva och träna på och utvecklas inom. Sedan finns det såklart en enorm mängd underfärdigheter där vissa är duktiga inom vissa områden, men har svårare med andra, och vissa färdigheter är gemensamma för flera spelstilar medan andra inte är överförbara. Men det tycks mig uppenbart att man kan vara mer eller mindre tekniskt skicklig som rollspelare, inom olika områden.