Rolig idé! Absolut, det kan nog vara mer användbart med lite mer "sansade" men tydligare strategier, även om Eno säkert hade fått spunk över något sådant
Well, alla kan vi ju inte göra
Thursday Afternoon.
Men vad skulle vara mest användbart att få med som spelledare att arbeta vidare med och utan att det blir rälsat eller känns typ
deus ex machina? Litteratur och film är lite svåra att ta hjälp av just med sådant, kan i alla fall jag tycka, eftersom plot-twister à la "I am your father" liksom kan sabba känslan av agens för spelarna. Finns ju en massa
intrigidéer att använda från skrivar-sidor annars, och även "I am your father" går ju säkert att använda snyggt.
Är det roligare att dra flera kort, baserat på exempelvis Person, Relation och Händelse/information/setting eller liknande? Och sedan sy ihop en intrig på detta som spelarna kan komma att interagera med? Min tanke när jag gjorde mina
SL-promptkort var att generera snabba idéer under pågående spel. Funkade sådär. Jag tyckte att
@Cybot hade en snygg och kul strategi för att skapa personer, så nu är jag sugen på att köra något sådant istället och bygga ut för händelser/intriger/relationer under skrivande, vilket ju kanske är mer i linje med vad du efterfrågade dessutom. Litet krux är ju att tarotkorten kräver sin uttydare, så kanske ändå bra att ha kort med konkreta punkter på. Typ "Kortet kan symbolisera A, B och C" och "Svara på följande tre frågor när du utvecklar fröet". Eller bara en hög med blandad skit i form av instruktioner, och så få en se vad som kommer upp och göra det bästa av det