Doktor Laser
Warrior
- Joined
- 9 Feb 2015
- Messages
- 250
Nämnde i en annan tråd att jag fnulat på lämpliga magiskolor, monster och dylikt för att få till mer av den trolska, mörka, mystiska sagostämningen som förmedlades i Trudvang. Eller ja, i Trudvangs illustrationer, rättare sagt. Har ju hittat en och annan hemmabyggd, magiskola som verkar lovande; exempelvis Kittelmagi som banne mig passar som handen i handsken. Således fick jag feeling och började lite snabbt och smutsigt knåpa på en egen, löst baserad på gammal, nordisk folkmagi samt trolldom som den uppträder i många av våra gamla folksagor. Mindre fireballs, mer förjäkliga förbannelser, om man ska uttrycka det så. Huruvida dessa besvärjelser är användbara i spel låter jag vara osagt, men jag kan åtminstone visualisera olika sätt de kan ställa till det på för såväl hjältar som skurkar.
Just nu går den under det jäkligt tillfälliga arbetsnamnet Häxkonst, men det är ju sjukt fantasilöst och kommer förhoppningsvis att bytas ut. Förslag emottages varmt. Så här långt har jag kommit hittills.
HÄXKONST
Häxkonstnären ägnar sig sällan åt storslagen och imponerande trolldom. Nej, häxkonsten är istället subtil, långsam och inte sällan småaktig. Det är den sluges och den tålmodiges konst, som ofta innefattar förtrollningen av föremål.
Stilla blod
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Koncentration
Med beröring kan du stämma en skadad varelses blodflöde. Varelsen slår dödsslag med fördel. För varje effektgrad utöver den första läggs ytterligare en fördel till dödsslaget.
Lugnande runa
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Omedelbar
Med beröring kan du lugna en annan varelse. Varelsen blir av med ett av följande tillstånd; arg, rädd, uppgiven. För varje effektgrad utöver den första försvinner ytterligare ett tillstånd.
Tvagningsvers
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Besvärjelsen tvättar bort en varelses dragningskraft för illvillig trolldom. Motståndsslag för att undvika att drabbas av en besvärjelse, liksom slag för att undvika eller parera besvärjelser, slås med fördel. För varje effektgrad utöver den första läggs ytterligare en fördel till slagen.
Tjuvmjölkande bjära
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Fokus (behållare)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: 100 meter
Varaktighet: Omedelbar
Besvärjelsen riktas mot en källa till föda, såsom någons matförråd, en puttrande gryta eller en mjölkko, och överför mat motsvarande T6 ransoner proviant därifrån till behållaren. För varje effektgrad utöver den första ökas antingen antalet tärningar som slås med ett, eller räckvidden med ytterligare 100 meter.
Att vinna någons tillgivenhet
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande från offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Besvärjelsen väcker plötslig tillgivenhet hos ett offer gentemot ditt tilltänkta mål. Nästa gång offret får syn på målet för besvärjelsen måste det slå ett slag mot PSY. Misslyckas slaget så börjar förtrollningen verka, och under varaktigheten har målet för besvärjelsen fördel på alla slag för färdigheter baserade på KAR gentemot offret. För varje effektgrad utöver den första ökar antalet fördelar med ett.
Hatruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Offret för besvärjelsen väcker omedelbart sin omgivnings irritation, förakt och avsky. Ingen vill samarbeta med eller komma till den drabbades undsättning. Vid effektgrad 1 vill ingen lyssna på vad offret har att säga och alla slag för färdigheter baserade på KAR får nackdel. Vid effektgrad 2 kommer alla aktivt att motarbeta offret, och vägrar vara till hjälp ens vid livsfara. Vid effektgrad 3 blir alla öppet fientliga mot den drabbade och kommer medelst våld försöka att göra sig av med denne.
Att uppdaga en tjuv
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (avbildning av föremål som stulits)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Permanent
Besvärjelsen riktas mot den nuvarande innehavaren av det föremål som avbildats, avbildningen måste ha gjorts av en tidigare innehavare av föremålet i fråga. Hädanefter måste den som drabbats av besvärjelsen inleda varje skift med slag mot PSY. Ett misslyckat slag innebär att offret är oförklarligt tvungen att med alla till buds stående medel färdas i riktning mot den tidigare innehavaren av föremålet. Besvärjelsen bryts endast när föremålet återbördats.
Kräkruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Gest, Ingrediens (1 ranson proviant)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: T6 skift
Genom att rista kräkrunan i en bit mat förbannas ransonen, och den som äter av den drabbas av besvärjelsen. Inom en kvart drabbas offret av uppstötningar, vilket kommer att fortsätta hända varje gång den drabbade äter något. Under besvärjelsens varaktighet kommer offret inte att kunna tillgodogöra sig någon proviant. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med en T6.
Fjärtruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande från offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: T6 skift
Offret drabbas av besvärjelsen då fjärtrunan ristas i ett föremål som innehåller något som vuxit från dennes kropp. Den drabbade utsätts omedelbart för fruktansvärda buksmärtor och väderspänningar. Under besvärjelsens varaktighet kommer offret att ha tillståndet krasslig. Vidare kommer slag för SMYGA samt slag för färdigheter baserade på KAR att slås med nackdel. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med en T6.
Att injaga fruktan
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Ingrediens (avbildning av offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Permanent
Besvärjelsen fyller offret med plötslig fruktan inför den som gjort avbildningen av denne. Hädanefter kommer offret drabbas av en skräckattack varje gång denne får syn på sin plågoande.
Sömnruna
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (runstav)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Permanent
Målet för besvärjelsen försjunker i en djup sömn ovanpå runstaven, och kommer inte att vakna av annat än att den avlägsnas, varpå den vid effektgrad 1 förlorar sin verkan. För varje effektgrad utöver den första får du välja ytterligare en av följande effekter:
Offret drabbas av besvärjelsen omedelbart igen vid beröring med runstaven, och somnar.
Dvalan är så djup att offret inte åldras under sömnen.
För att väcka offret måste runstaven förstöras.
Offret kan, efter att ha vaknat, aldrig mer sova utan att vara i beröring med staven.
Hamnskifte
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande del från den eller det vars skepnad skall stjälas)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Permanent
Målet för besvärjelsen antar till utseendet den fysiska formen av en annan varelse, av ungefär samma kroppsbyggnad. För varje effektgrad utöver den första får du välja ytterligare en av följande effekter:
Målet kan förvandlas till en varelse ett steg större eller lägre i storlek.
Illusionen antar fysisk form så att målet erhåller varelsens värden i STY, FYS och SMI, liksom eventuella andra fysiska förmågor varelsen har.
Målet erhåller varelsens röst.
Osynlighetshjälm
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (trollhatt)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Den som trollhatten träs på blir osynlig och förblir så under besvärjelsens varaktighet, eller tills hatten avlägsnas. Den osynlige får fördel på slag för SMYGA. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med ett skift.
Just nu går den under det jäkligt tillfälliga arbetsnamnet Häxkonst, men det är ju sjukt fantasilöst och kommer förhoppningsvis att bytas ut. Förslag emottages varmt. Så här långt har jag kommit hittills.
HÄXKONST
Häxkonstnären ägnar sig sällan åt storslagen och imponerande trolldom. Nej, häxkonsten är istället subtil, långsam och inte sällan småaktig. Det är den sluges och den tålmodiges konst, som ofta innefattar förtrollningen av föremål.
Stilla blod
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Koncentration
Med beröring kan du stämma en skadad varelses blodflöde. Varelsen slår dödsslag med fördel. För varje effektgrad utöver den första läggs ytterligare en fördel till dödsslaget.
Lugnande runa
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Omedelbar
Med beröring kan du lugna en annan varelse. Varelsen blir av med ett av följande tillstånd; arg, rädd, uppgiven. För varje effektgrad utöver den första försvinner ytterligare ett tillstånd.
Tvagningsvers
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Besvärjelsen tvättar bort en varelses dragningskraft för illvillig trolldom. Motståndsslag för att undvika att drabbas av en besvärjelse, liksom slag för att undvika eller parera besvärjelser, slås med fördel. För varje effektgrad utöver den första läggs ytterligare en fördel till slagen.
Tjuvmjölkande bjära
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Fokus (behållare)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: 100 meter
Varaktighet: Omedelbar
Besvärjelsen riktas mot en källa till föda, såsom någons matförråd, en puttrande gryta eller en mjölkko, och överför mat motsvarande T6 ransoner proviant därifrån till behållaren. För varje effektgrad utöver den första ökas antingen antalet tärningar som slås med ett, eller räckvidden med ytterligare 100 meter.
Att vinna någons tillgivenhet
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande från offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Besvärjelsen väcker plötslig tillgivenhet hos ett offer gentemot ditt tilltänkta mål. Nästa gång offret får syn på målet för besvärjelsen måste det slå ett slag mot PSY. Misslyckas slaget så börjar förtrollningen verka, och under varaktigheten har målet för besvärjelsen fördel på alla slag för färdigheter baserade på KAR gentemot offret. För varje effektgrad utöver den första ökar antalet fördelar med ett.
Hatruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Offret för besvärjelsen väcker omedelbart sin omgivnings irritation, förakt och avsky. Ingen vill samarbeta med eller komma till den drabbades undsättning. Vid effektgrad 1 vill ingen lyssna på vad offret har att säga och alla slag för färdigheter baserade på KAR får nackdel. Vid effektgrad 2 kommer alla aktivt att motarbeta offret, och vägrar vara till hjälp ens vid livsfara. Vid effektgrad 3 blir alla öppet fientliga mot den drabbade och kommer medelst våld försöka att göra sig av med denne.
Att uppdaga en tjuv
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (avbildning av föremål som stulits)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Permanent
Besvärjelsen riktas mot den nuvarande innehavaren av det föremål som avbildats, avbildningen måste ha gjorts av en tidigare innehavare av föremålet i fråga. Hädanefter måste den som drabbats av besvärjelsen inleda varje skift med slag mot PSY. Ett misslyckat slag innebär att offret är oförklarligt tvungen att med alla till buds stående medel färdas i riktning mot den tidigare innehavaren av föremålet. Besvärjelsen bryts endast när föremålet återbördats.
Kräkruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Gest, Ingrediens (1 ranson proviant)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: T6 skift
Genom att rista kräkrunan i en bit mat förbannas ransonen, och den som äter av den drabbas av besvärjelsen. Inom en kvart drabbas offret av uppstötningar, vilket kommer att fortsätta hända varje gång den drabbade äter något. Under besvärjelsens varaktighet kommer offret inte att kunna tillgodogöra sig någon proviant. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med en T6.
Fjärtruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande från offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: T6 skift
Offret drabbas av besvärjelsen då fjärtrunan ristas i ett föremål som innehåller något som vuxit från dennes kropp. Den drabbade utsätts omedelbart för fruktansvärda buksmärtor och väderspänningar. Under besvärjelsens varaktighet kommer offret att ha tillståndet krasslig. Vidare kommer slag för SMYGA samt slag för färdigheter baserade på KAR att slås med nackdel. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med en T6.
Att injaga fruktan
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Ingrediens (avbildning av offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Permanent
Besvärjelsen fyller offret med plötslig fruktan inför den som gjort avbildningen av denne. Hädanefter kommer offret drabbas av en skräckattack varje gång denne får syn på sin plågoande.
Sömnruna
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (runstav)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Permanent
Målet för besvärjelsen försjunker i en djup sömn ovanpå runstaven, och kommer inte att vakna av annat än att den avlägsnas, varpå den vid effektgrad 1 förlorar sin verkan. För varje effektgrad utöver den första får du välja ytterligare en av följande effekter:
Offret drabbas av besvärjelsen omedelbart igen vid beröring med runstaven, och somnar.
Dvalan är så djup att offret inte åldras under sömnen.
För att väcka offret måste runstaven förstöras.
Offret kan, efter att ha vaknat, aldrig mer sova utan att vara i beröring med staven.
Hamnskifte
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande del från den eller det vars skepnad skall stjälas)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Permanent
Målet för besvärjelsen antar till utseendet den fysiska formen av en annan varelse, av ungefär samma kroppsbyggnad. För varje effektgrad utöver den första får du välja ytterligare en av följande effekter:
Målet kan förvandlas till en varelse ett steg större eller lägre i storlek.
Illusionen antar fysisk form så att målet erhåller varelsens värden i STY, FYS och SMI, liksom eventuella andra fysiska förmågor varelsen har.
Målet erhåller varelsens röst.
Osynlighetshjälm
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (trollhatt)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Den som trollhatten träs på blir osynlig och förblir så under besvärjelsens varaktighet, eller tills hatten avlägsnas. Den osynlige får fördel på slag för SMYGA. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med ett skift.