Ondsint roBot
Veteran
- Joined
- 13 Aug 2023
- Messages
- 95
Bli bättre på SDXL del: ...jag vet inte rikigt? Är någon intresserad av en guide egentligen?
Clip_skip
Vad är Clip? Clip, eller conditioning, är filtret som Stable Diffusion lägger på "startbilden", som består av brus, för att filtrera fram din bild. I SD 1.5 använder den 12 lager, i SDXL är det oklart, men kan sätta ner till -24 i ComfyUI. Varje lager har (mycket förenklat) sin egen uppgift. Ju färre lager man går igenom, ju mindre effekt har din promt. I de sista lagren läggs detaljer på.
Clip_skip låter dig skippa de sista lagren. Det innebär att du får en stil som påminner mindre om ett foto och mer om en illustration. Det första två lagren, vid -2 och -3 har stor effekt på resultatet. Därefter minskar effekten. Att använda -24 är chansartat. Ofta är bilden oanvändbar, men ibland kan det trilla ut en riktigt bra bild.
Om vill testa effekten, behåll samma seed. I Automatik1111 behöver man ändra från -1, i ComfyUI sätter man den till "fixed". I bilderna nedan har jag använt samma inställningar, seed och prompt, men clip_skip från -1 till -3. Notera den dramatiska skillnaden i detaljer och hud från -1 till -2.
Vill du ha realism sätt clip_skip till -1.
Vill du ha en målad bild sätt clip_skip till -2 eller -3.
Positiv prompt: enki bilal,philippe druillet,moebius inspired euro fantasy art, "a fierce warrior (woman:1.4) in battle worn plain armor in a fantasy city" the contrast in colors and textures should be distinct highly detailed,grainy texture,surreal, clean historic , dramatic lighting, sfw
Negativ prompt: minimalist,abstract,overly bright, helmet, man, nfsw, cleavage
Notera att min prompt vill ha "sfw" (Safe For Work), men inte "cleavage" och "nfsw" (Not Safe For Work). I clip_skip -1 så fungerar det. Med -2 och -3 tar den mindre hänsyn till min promt och det blir opraktiskt och dragigt för krigarna.
Det finns inget "bästa läge", allt beror på vilket resultat du vill ha. En del checkpoints vill ha -2 för bästa resultat, ofta om de siktar på en tecknad stil.
Clip_skip
Vad är Clip? Clip, eller conditioning, är filtret som Stable Diffusion lägger på "startbilden", som består av brus, för att filtrera fram din bild. I SD 1.5 använder den 12 lager, i SDXL är det oklart, men kan sätta ner till -24 i ComfyUI. Varje lager har (mycket förenklat) sin egen uppgift. Ju färre lager man går igenom, ju mindre effekt har din promt. I de sista lagren läggs detaljer på.
Clip_skip låter dig skippa de sista lagren. Det innebär att du får en stil som påminner mindre om ett foto och mer om en illustration. Det första två lagren, vid -2 och -3 har stor effekt på resultatet. Därefter minskar effekten. Att använda -24 är chansartat. Ofta är bilden oanvändbar, men ibland kan det trilla ut en riktigt bra bild.
Om vill testa effekten, behåll samma seed. I Automatik1111 behöver man ändra från -1, i ComfyUI sätter man den till "fixed". I bilderna nedan har jag använt samma inställningar, seed och prompt, men clip_skip från -1 till -3. Notera den dramatiska skillnaden i detaljer och hud från -1 till -2.
Vill du ha realism sätt clip_skip till -1.
Vill du ha en målad bild sätt clip_skip till -2 eller -3.
Positiv prompt: enki bilal,philippe druillet,moebius inspired euro fantasy art, "a fierce warrior (woman:1.4) in battle worn plain armor in a fantasy city" the contrast in colors and textures should be distinct highly detailed,grainy texture,surreal, clean historic , dramatic lighting, sfw
Negativ prompt: minimalist,abstract,overly bright, helmet, man, nfsw, cleavage
Notera att min prompt vill ha "sfw" (Safe For Work), men inte "cleavage" och "nfsw" (Not Safe For Work). I clip_skip -1 så fungerar det. Med -2 och -3 tar den mindre hänsyn till min promt och det blir opraktiskt och dragigt för krigarna.
Det finns inget "bästa läge", allt beror på vilket resultat du vill ha. En del checkpoints vill ha -2 för bästa resultat, ofta om de siktar på en tecknad stil.