Gårdagskvällen bjöd på session två som spelare i en hemmasnickrad fantasyvärld med Fate Condensed som regelmotor.
De fem rollpersonerna (två ”hobbitar”, två människor och en halvalv) är artonåringar som givits uppdraget att från hembyn leverera ett ”viktigt brev” till en högt uppsatt person i ”den stora staden”. Ungdomarna har under färden övernattat både utomhus och i bondgårdar invid vägen; man har träffat flera udda existenser samt dödat ett gäng gobliner som gjorde livet svårt för en av bönderna. Ikväll kom gänget slutligen fram till den rika, lyxiga metropolen, där de kunde svassa förbi en lång kö av lycksökare för att med sitt medhavda introduktionsbrev genast släppas in i staden. Efter att ha strosat runt och gapat storögt ett tag tog gänget in på ett värdshus som rekommenderats dem.
Spelarna har, som förväntat, redan från start glatt varit kreativt spelskapande och riffat på varandras upplägg. Spelledaren hade sin kampanj färdig, men var öppen för förslag på regelsystem, varvid jag innan ”Session Noll” sålde in Fate. Aspects och Stunts används inte riktigt fullt ut ännu, men jag tror att det kommer att ge sig allteftersom.