Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Vill ni veta vad som timade i Skitberga by? Ja, men samla sej runt hä å lyss! Slå mej ett krus pepparvin till å ja ska berätta de för er.

Så. Deva på den gamle tiden, håhåjaja, serrni. När Hin Onde å hela hanses anhang vandra upå jorden, förstår ni. Ja, så vare. Å te Skitberga by, ja, te Skitberga by kom hans värste dräng… en varelse så ondsint å djävlsk att blo’ iställe fö mjölk flöda ur kossernas spene. Te hälften av mänskosort och te hälften ulvatyp. Å te hälften mäster. Jajemen, han va Mäster Ulv. Å byborna i byn, ja di ropte i skräck båd gammal å ung. För när Mästerulven ströki runt stuga å knut då gick int nåen säker…


Välkomna till Mäster Ulv 5! Internets finaste varulvsspelstradition!

---

Standardregler gäller.

§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: En spelare kommer att röstas ut varje runda.

§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.

§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:

Röst: @Vimes

§3: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.

§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.

§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3ba: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

---

Innan spelstart har en spelare slumpats att vara Mäster Ulv. Denne har fått nedanstående PM och har utifrån det gjort sina val för detta parti av Mäster Ulv:

Grattis! Du är Mäster Ulv!

Standardregler gäller i spelet. Byborna vill rösta ut alla ulvar och ulvarna vill bli lika många eller fler än byborna. Det är 17 spelare anmälda, inklusive dig.

Du har helgen på dig att göra ditt setupdrag.

Mäster Ulvs meny
Skillnaden från tidigare MU-partier är att det inte redan finns siare och väktare i byn. Du inleder med 0 poäng att köpa saker för, och behöver alltså ge byn förmågor och roller för att kunna köpa till nattmord, extra ulvar och förmågor.

Regler för köp:
  • Du börjar på 0 poäng.
  • Du måste välja minst en sak från listan.
  • Det är inte tillåtet att sluta på minus.

U1 - Extra ulvar (här kan du bara välja en av nedanstående):
  1. Inga extra ulvar - inkomst: 6
  2. 1 extra ulv - inkomst: 2
  3. 2 extra ulvar - kostnad: 0
  4. 3 extra ulvar - kostnad: 8
  5. 4 extra ulvar - kostnad: 12
  6. 5 extra ulvar - kostnad: 22
  7. 6 extra ulvar - kostnad: 24

U2 - Nattmord jämna rundor - kostnad: 1

U3 - Nattmord ojämna rundor - kostnad: 3

U4 - Extra nattmord (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 2

U5 - Extra röst (engångsförmåga, global för ulvlaget) - kostnad 1

U6 - Rollsiare i ulvlaget- kostnad: 1

U7 - Förmågeblocker i ulvlaget - kostnad: 2

U8 - Utslagsröst i ulvlaget - kostnad: 1

U9 - Ulvmiller - kostnad: 1

B1 - Siare i byn - inkomst: 6

B2 - Galen siare i byn - inkomst: 3

B3 - Naiv siare i byn - inkomst: 2

B4 - Rollsiare i byn - inkomst: 3

B5 - Väktare i byn - inkomst: 6

B6 - Utslagsröst i byn - inkomst: 2

B7 - Spökröst - inkomst: 2

Kommentarer och förklaringar
Står det “inkomst: 6” innebär det att det här valet ger dig 6 poäng att använda, står det “kostnad: 8” innebär det att du använder 8 poäng.

U1 - Vilka som blir dina medulvar slumpas. Observera att det är extra ulvar, U1.3 “2 extra ulvar” innebär alltså att ni blir 3 i ulvlaget totalt.

U2 och U3 - Jämna rundor är alltså R2, R4 o.s.v. och ojämna R1, R3 o.s.v. Detta innbär att nattmordet kan användas under dessa rundor. D.v.s. om ni har jämna rundor skickar ni in nattmord under R2, R4 o.s.v.

U4 - Detta är en engångsförmåga som hela ulvlaget har tillgång till. Vem som helst i laget kan använda den, och den är förbrukad efteråt.

U5 - Samma regler som för U4. Rösten läggs till efter deadline och påverkar röstningen då. Att förmågan har använts kommer inte officiellt tillkännagöras av mig i tråden.

U6 - En ulv slumpas att vara rollsiare. Denne väljer en spelare att granska varje runda. Svaret är “Har roll” eller “Har inte roll”. Alla förutom vaniljbybor har en roll.

U7 - En ulv slumpas att vara rollblockerare. Denne väljer en spelare att blockera varje runda. Den blockerade spelarens eventuella förmågeanvändning den rundan blockeras.

U8 - En ulv slumpas att ha utslagsröst. Om det är lika mellan olika alternativ gäller utslagsrösten före “först lagda röst” som särskiljning. Om båda utslagsrösterna är i spel och kolliderar avgörs särskiljningen på “först lagda röst”.

U9 - En ulv slumpas att vara miller. Denne sias som om hen vore bybo. Observera att detta innebär att en galen siare får svaret “ulv”.

B1 - En bybo slumpas att vara siare. Denne väljer en spelare per runda att sia och får reda på om hen är bybo eller ulv.

B2 - En bybo slumpas att vara galen siare. Denne får ett vanligt siar-PM, men kommer få felaktiga svar. Bybor sias som ulvar, och ulvar som bybor.

B3 - En bybo slumpas att vara naiv siare. Denne får ett vanligt siar-PM, men kommer sia alla som bybor.

B4 - En bybo slumpas att vara väktare. Väktaren får väkta en spelare per runda, och får väkta samma spelare flera gånger i rad.

B5 - En bybo slumpas att vara rollsiare. Denne väljer en spelare att granska varje runda. Svaret är “Har roll” eller “Har inte roll”. Alla förutom vaniljbybor har en roll.

B6 - En bybo slumpas att ha utslagsröst. Om det är lika mellan olika alternativ gäller utslagsrösten före “först lagda röst” som särskiljning. Om båda utslagsrösterna är i spel och kolliderar avgörs särskiljningen på “först lagda röst”.

B7 - Alla utröstade och nattmördade bybor hamnar i en spöktråd i PM. Där får de diskutera och rösta. Det alternativ som vinner i spöktråden får en extra röst tillagd efter deadline. Spökrösten meddelas av mig efter deadline.

Avslöjande av Mäster Ulvs val
Varje runda måste du välja minst en sak du INTE valt som avslöjas i trådstarten (med start i R1 - så du behöver välja en sak att avslöja redan under R0).

---

R1: Mäster Ulv har inte valt “U1.6 - 5 extra ulvar - kostnad: 22”

---

Deltagare:
  1. Anthrox
  2. Basenanji
  3. Sidd
  4. Impetigo
  5. Waterhouse
  6. BioBunkerVII
  7. RasmusL
  8. Octagonal
  9. Andersson
  10. Fjodorsenuba
  11. Skarpskytten
  12. Empiricus
  13. Konrad Konvalj
  14. Brynolf
  15. LegoIvar
  16. Hägerstrand
  17. HerrK

---

Denna runda slutar på tisdag 22:00!

Rösträkningsverktyget för denna runda: https://werewolf.florin.nu/82082
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Åkej då kör vi!!!

…tänkte jag tills jag insåg att mäster Ulv inte kan välja egna ulvar, vilket han kunde köpa i gamla menyn jag tittade på. Typiskt, det hade ju varit en ganska bra ingång till att luska när vi är så många.

Vad vore en bra cocktail för MU att blanda då? 3 extra ulvar känns görbart, men vid 4 blir MU tvungen att ha många specialroller bland byborna men väldigt små medel att blockera dem.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Okej, då är det skarpt läge. Jag skriver de här raderna i fil jag just öppnade, och som jag döpte till ”Varukv”. Hoppas mitt deltagande går bättre än mitt stavande.


Till att börja med vill jag skriva lite om mitt liv. Givet att jag är historiker så är det så klart ett rätt tråkigt ämne. Så jag nöjer med att säga något som har direkt med det här varulvsspelet att göra. Mitt jobb och mitt familjeliv gör att jag inte kommer ha så där jättemycket tid här under Runda 1. Jag har en tågresa på knappt två timmar nu på morgonen, och en annan framåt kvällen. Imorgon spelar jag rollspel på kvällen, jag kommer att titta in vid fem imorgon och se till att min röst ligger rätt, och sen får det vara bra så. Om ni håller på med en massa sjövilda mindgames och drevhoppande efter det så missar jag dem. Det mesta av mitt deltagande i Runda 1 kommer att ske ikväll.


Det här är ju mitt första varulvsspel, så jag tänker att för mig gäller det att försöka hitta en stil och ett sätt att spela. Jag har sagt till mig själv att jag ska läsa noggrant, tänka mycket, men skriva lite. Får se om det blir så. Jag har gjort min läxa, och vet att mitt jobb är att 1) inte ljuga och 2) ta ställning. Så när jag åker ut och blir grönad så kan de bybor som ännu är i spel använda läsa mina poster och veta att det skrevs av en bybo. Så jag ska rösta, och om jag hinner ska jag producera någon slags rödgrön lista ikväll. Det är nog vad jag mäktar med. Låter det rimligt?


Och, det här spelet. Två saker som jag tänkt på. Vi är många. Om jag var ulv så skulle jag gilla två saker:
  • Runda 1 riskerar att blir gigantisk, med stora mängder poster med brus som gör det svårt för byn att få översikt och göra analyser. Om jag haft @Basenanji med mig i ulvlaget skulle jag ju skruvat upp honom på högsta volym och skickat ut honom att göra kaoz. Så att skriva många poster med lite substans tycker jag är rödande, och något jag tycker byn ska hålla ett öga på.
  • Att byn går ned sig i en vidlyftig diskussion om spelupplägget. Det är en väldigt trygg ulv-diskussion som kan ta mycket tid och tankekraft och där risken att en ulv går bort sig känns minimal. Givetvis ska vi diskutera upplägget, men jag tror den diskussionen blir mer fruktbar om vi väntar några rundor så vi har lite mer att gå på.

Röst: ---
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Spontant kännner jag mig lite som @Basenanji här, det blev lite mycket på en gång 😓

Men när jag kollar på listan så inser jag att om jag hade varit MU hade jag gått sleek och less is more.
Naiv siare ger i princip poäng gratis och tillför inget till byn (rätta mig om jag har fel). Det är två poäng.
Spökröst gör väldigt lite, och inget i början. Det är två till poäng.
Nattmord alla rundor kostar fyra poäng.
Totalt 3 ulvar är gratis.
Utan roller i byn behövs inget annat.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,248
Kul att vara i gång!

Spontant kännner jag mig lite som @Basenanji här, det blev lite mycket på en gång 😓

Men när jag kollar på listan så inser jag att om jag hade varit MU hade jag gått sleek och less is more.
Naiv siare ger i princip poäng gratis och tillför inget till byn (rätta mig om jag har fel). Det är två poäng.
Spökröst gör väldigt lite, och inget i början. Det är två till poäng.
Nattmord alla rundor kostar fyra poäng.
Totalt 3 ulvar är gratis.
Utan roller i byn behövs inget annat.
Jag delar spontant en del av dina tankar men när jag löste förklaringaran av förmågorna såg jag att den där spökrösten nog riskerar att bli rätt jobbig för ulvarna så den hade jag undvikit.

Naiv siare hade jag tagit alla dagar i veckan, definitivt nattmord alla rundor, sen kan man fundera på om man vill ge byn powerroller och i så fall för att utöka antalet ulvar i första hand, ulvförmågor hade jag knye bränt krut på annat än som växel (ulvmiller i första hand då tror jag, siare känns svagt när det är så många i spel, det beror ju förstås också på hur många powerroller jag köpt åt byn).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Kul att vara i gång!



Jag delar spontant en del av dina tankar men när jag löste förklaringaran av förmågorna såg jag att den där spökrösten nog riskerar att bli rätt jobbig för ulvarna så den hade jag undvikit.

Naiv siare hade jag tagit alla dagar i veckan, definitivt nattmord alla rundor, sen kan man fundera på om man vill ge byn powerroller och i så fall för att utöka antalet ulvar i första hand, ulvförmågor hade jag knye bränt krut på annat än som växel (ulvmiller i första hand då tror jag, siare känns svagt när det är så många i spel, det beror ju förstås också på hur många powerroller jag köpt åt byn).
Kanske. Jag kan tänka mig att MU tom gått ner i antalet ulvar för att få poäng därifrån. Jag tror att det är ganska enkelt som ulv att gömma sig här, så det behövs ärligt talat inte så mycket. 2 ulvar ger samma resultat utan att byn har spökrösterna. En ensam MU ger nattmord varje runda, extra nattmord, extra röst OCH utslagsröst.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Att ta många ulvar är typ bara bra för att försöka kontrollera spelet, vilket troligtvis inte kommer att gå iom att byn får svinmånga förmågor då. Så jag är fairly certain att vi snackar 1-3 ulvar, enligt de upplägg jag nämnt. Alternativet för 4 ulvar är typ att ge byn Väktare, Spökröst och Utslagsröst. Det är väl viable kanske. Väktaren känns inte jättestark just nu.
 

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
205
Jag tror att det är bäst att vänta med resonemang till tider med mer konkret information. Nästan allt som skrivs nu i början kan tolkat vilket håll som helst men ulvar tjänar ju på lite aktivitet vilket gör att vi kanske borde försöka resonera.
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,952
Så nu är vi igång!

Lite tankar om spelupplägget då. Har inte läst igenom menyn noggrant och har därmed ännu inga idéer om vad ulvjäkeln har valt för alternativ. Som det ser ut så vet ulven vilka pjäser som finns med men inte hos vilka personer som är vad. Rent spontant tänker jag att det är bra om byn har is i magen och använder eventuella förmågor några rundor innan dessa outas förutom i nödfall. Vimes skrev väl själv nånstans att han inte vet hur många rundor detta kommer ta så vi kan räkna med att vi har många rundor på oss och att mycket information kommer komma fram med tiden.
Det vi behöver göra att vända på varenda sten och pressa varandra i hopp om att någon försäger sig eller inte klarar av trycket. Vill inte hamna i en situation likt förra mästerulv spelet där Martin i princip grönades pga en röst i R1 och sen gick och tog hem hela kalaset utan att få någon riktig heat.
Får se om jag orkar ta tag i det själv men hade nog också varit smart att direkt förra listor över röstmönster då det kanske kan säga något på sikt.

Många nya med också vilket är superkul. Välkommna!! Våga skriv och ta för er. Ett tips kan också vara att inte ta allt för personligt och att aldrig ge er om ni är goda. Ofta slängs det röster mot någon för att testa hur reaktionen blir bara. Bäst är då att lugnt förklara varför drevet är fel och ge sig på nån annan utan att för den sakens skull vara desperat✌

Ska bli intressant att se hur mycket som skrivs också, hoppas man hinner läsa allt bara. Utgår ifrån att Anthrox själv lyckas spotta ur sig 10+ sidor bara runda ett och med 16 pers till kan det nog bli lite att gräva i. Det kommer bli mycket brus på både gott och ont.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Kul att vara igång!

Jag håller med ovanstående om att mängden information kan göra det svårare för byn. Samtidigt är det ändå bättre att ha något att analysera än inget så jag hoppas att folk inte tar en stor informationsmängd som argument för att låta bli att skriva. Men vi kan ju anstränga oss för att skriva koncist och precist.

Mina tankar just nu:

Vinna eller försvinna
Jag vill vinna genom att knäcka Mäster ulv med ev kumpaner. För mig är det överordnat. Jag är war as sport här, och tycker att det är osolidariskt att vilja "ha kul" mer än att man vill vinna.

Låt duktiga spelare analysera spelupplägget
Jag vill helst se rutinerade rävar och intelligenta spelmakare analysera spelupplägget tidigt. Av två skäl: 1) jag vill förstå spelupplägget med hjälp av smartare hjärnor än min egen och hur vi kan utnyttja det till vår fördel och 2) jag vill så snart det är möjligt få en känsla för om de rutinerade och smarta är bybor. Det betyder inte att våra kära nykomlingar ska betraktas som oskyldiga – tyvärr är ni lika misstänkta som alla andra så här i början och jag vill inte vara alltför sentimental (se ovan). Däremot handlar det om att snabbt förstå om en sådan som @Konrad Konvalj @Waterhouse eller @Impetigo är ulvar.

Vanligt varulvsspel vinner i längden
Låt oss spela som vanligt tills vi bättre förstår och kan utnyttja speluppläggets effekter och funktioner. Rösta med motiveringar. Ta ställning. Tala om hur du ser på de andra i spel. Ulvar röstar inte på varandra om de inte måste och de brukar ofta ha beröringsskräck, särskilt ovana ulvar.

Till sist en röst för att börja jobba:

Röst: @Konrad Konvalj

Hur menar du att du ska spela med ombud? Är det något sorts skämt eller handlar det om särskilda omständigheter? Förklara dig! Jag vill veta om det är så att rollspel.nu är blockat, du inte kan vara med så mycket egentligen, eller något annat. Just nu skapar det osäkerhet från en av varulvsspelscommunityts mest erfarna spelare!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Jag som är både gammal och ung ropar dubbelt! OoiiiI!!!! Glass till alla!

Kul att vara igång, det här tar vi byn! Vi är ju en rackarns massa spelare vilket är superkul men lär bli mycket text per runda :p

Från att ha spelat som mäster så vet jag att det är lite jobbigt när ens spelupplägg luskas ut, jag tänker iaf tillåta mig en kortare passus om det:

Vi är 17 spelare, balanserat i ett "standardspel" borde vara 4-5 ulvar någonstans.
Fyra ulvar + siare + väktare + udda och jämna nattmord ger summa 0.

Att vi inte vet upplägget är en styrka för ulvarna och skiftar spelet något i deras favör, så det här blir troligen ganska svårt!

Jag vill mena att uppa/jämna nattmord nästan är obligatoriskt med så många spelare, väldigt svårt att vinna annars. "Ensam mäster ulv" är ju lite gjrot, så tror att chansen för det tyvärr är ganska liten.

Sånt som jag tycker ser "prisvärt" ut för MU är:

Kostnad:
- Ulvmiller


Inkomst:
- Utslagsröst bybo
- Spökröst
- Naiv siare

Jag hade nog nerfat ner siaren, behållit väktaren och jobbat med alternativen ovan för att få till en najs balans om jag var MU. Mööööjligen hade jag plockat bort väktaren men med så många spelare är den sämre än i små spel.

Okej,låt oss jaga ulvar!

@Sidd , strid till döden? ;)

@Anthrox Visst, det kan var färre ulvar om de vågar, med två ulvar behöver vi 13 utröstningar om vi vill ha bättre än 50/50 att ta dem helt på slump och det kan vi ju inte. Så om vi inte har siare eller annan power så visst! Vi behöver dock en massa aktivitet redan från start, att lågflyga är ulvigt!

Vem skulle du skjuta just här och nu om du hade en silverkula?
Röst: @Anthrox
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Lite tankar om spelupplägget då. Har inte läst igenom menyn noggrant och har därmed ännu inga idéer om vad ulvjäkeln har valt för alternativ. Som det ser ut så vet ulven vilka pjäser som finns med men inte hos vilka personer som är vad.
Okej, men gör det då (dvs läsa menyn)?! Du måste vara en av dem som räknas som särskilt skarpa och har ett track record som läskig ulv och det känns ointuitvit att just du skulle strunta i att analysera spelupplägget.

Det vi kan göra är att analysera vad folk påstår att Mäster ulv har köpt och sedan jämföra med vad som släpps varje runda av Vimes.

@Octagonal jag vill veta vad du skulle ha köpt som Mäster ulv och vad du tror att andra skulle ha köpt! Dvs: analysera upplägget!
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,952
Jag tror att det är bäst att vänta med resonemang till tider med mer konkret information. Nästan allt som skrivs nu i början kan tolkat vilket håll som helst men ulvar tjänar ju på lite aktivitet vilket gör att vi kanske borde försöka resonera.
Det är visserligen sant men samtidigt måste vi resonera och försöka tolka saker nu för att på sikt se om det finns några mönster. Vi måste rösta ut någon så även om det inte blir ett så underbyggt val i just R1 måste vi fortfarande göra jobbet. Har vi tur lyckas vi till o med klippa en ulv och gör vi inte det finns det kanske röstmönster eller andra saker som går att urskilja på sikt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Halloj alla glada Varulvsspelare

Jobb hela dan å Kult ikväll så inga djupanalyser idag från mitt håll.
Jag tycker det är bra att tråden hålls igång och att det ges input på spelmekaniken och tänkbara val av MU mm och att folk tar ställning.
Så skriv!

Vi vill veta vad MU har valt👍
MU och möjliga ulvakompisar vill INTE att det ska uppdagas.

Så tar vi upp den eviga frågan om Outning!

Spontant är jag ALLTID för att så mycket som möjligt läggs upp i ljuset då MU har info-övertag och kan agera bättre utifrån det till skillnad från byn som famlar i förvirrat mörker.

Men jag förstår att det behöver göra i bästa möjliga ordning så vi inte i onödan bränner power-roller såsom Siare. Väktare osv.

Jag ser gärna att vi börjar där å diskuterar huruvida det är vettigt eller ej och i så fall vilka förmågor och ej.

Generellt sett så tycker jag att alla som förordar lågflygeri och försöker tysta diskussioner är scumt.

Fridens
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Kul att vara igång!

Jag håller med ovanstående om att mängden information kan göra det svårare för byn. Samtidigt är det ändå bättre att ha något att analysera än inget så jag hoppas att folk inte tar en stor informationsmängd som argument för att låta bli att skriva. Men vi kan ju anstränga oss för att skriva koncist och precist.

Mina tankar just nu:

Vinna eller försvinna
Jag vill vinna genom att knäcka Mäster ulv med ev kumpaner. För mig är det överordnat. Jag är war as sport här, och tycker att det är osolidariskt att vilja "ha kul" mer än att man vill vinna.

Låt duktiga spelare analysera spelupplägget
Jag vill helst se rutinerade rävar och intelligenta spelmakare analysera spelupplägget tidigt. Av två skäl: 1) jag vill förstå spelupplägget med hjälp av smartare hjärnor än min egen och hur vi kan utnyttja det till vår fördel och 2) jag vill så snart det är möjligt få en känsla för om de rutinerade och smarta är bybor. Det betyder inte att våra kära nykomlingar ska betraktas som oskyldiga – tyvärr är ni lika misstänkta som alla andra så här i början och jag vill inte vara alltför sentimental (se ovan). Däremot handlar det om att snabbt förstå om en sådan som @Konrad Konvalj @Waterhouse eller @Impetigo är ulvar.

Vanligt varulvsspel vinner i längden
Låt oss spela som vanligt tills vi bättre förstår och kan utnyttja speluppläggets effekter och funktioner. Rösta med motiveringar. Ta ställning. Tala om hur du ser på de andra i spel. Ulvar röstar inte på varandra om de inte måste och de brukar ofta ha beröringsskräck, särskilt ovana ulvar.

Till sist en röst för att börja jobba:

Röst: @Konrad Konvalj

Hur menar du att du ska spela med ombud? Är det något sorts skämt eller handlar det om särskilda omständigheter? Förklara dig! Jag vill veta om det är så att rollspel.nu är blockat, du inte kan vara med så mycket egentligen, eller något annat. Just nu skapar det osäkerhet från en av varulvsspelscommunityts mest erfarna spelare!
Okarakteristiskt hård inledning från Basse ;)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Jag som är både gammal och ung ropar dubbelt! OoiiiI!!!! Glass till alla!

Kul att vara igång, det här tar vi byn! Vi är ju en rackarns massa spelare vilket är superkul men lär bli mycket text per runda :p

Från att ha spelat som mäster så vet jag att det är lite jobbigt när ens spelupplägg luskas ut, jag tänker iaf tillåta mig en kortare passus om det:

Vi är 17 spelare, balanserat i ett "standardspel" borde vara 4-5 ulvar någonstans.
Fyra ulvar + siare + väktare + udda och jämna nattmord ger summa 0.

Att vi inte vet upplägget är en styrka för ulvarna och skiftar spelet något i deras favör, så det här blir troligen ganska svårt!

Jag vill mena att uppa/jämna nattmord nästan är obligatoriskt med så många spelare, väldigt svårt att vinna annars. "Ensam mäster ulv" är ju lite gjrot, så tror att chansen för det tyvärr är ganska liten.

Sånt som jag tycker ser "prisvärt" ut för MU är:

Kostnad:
- Ulvmiller


Inkomst:
- Utslagsröst bybo
- Spökröst
- Naiv siare

Jag hade nog nerfat ner siaren, behållit väktaren och jobbat med alternativen ovan för att få till en najs balans om jag var MU. Mööööjligen hade jag plockat bort väktaren men med så många spelare är den sämre än i små spel.

Okej,låt oss jaga ulvar!

@Sidd , strid till döden? ;)

@Anthrox Visst, det kan var färre ulvar om de vågar, med två ulvar behöver vi 13 utröstningar om vi vill ha bättre än 50/50 att ta dem helt på slump och det kan vi ju inte. Så om vi inte har siare eller annan power så visst! Vi behöver dock en massa aktivitet redan från start, att lågflyga är ulvigt!

Vem skulle du skjuta just här och nu om du hade en silverkula?
Röst: @Anthrox
Basse. Men det är lite väl tidigt att spekulera i sånt redan nu kanske :)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Så tar vi upp den eviga frågan om Outning!

Spontant är jag ALLTID för att så mycket som möjligt läggs upp i ljuset då MU har info-övertag och kan agera bättre utifrån det till skillnad från byn som famlar i förvirrat mörker.

Men jag förstår att det behöver göra i bästa möjliga ordning så vi inte i onödan bränner power-roller såsom Siare. Väktare osv.

Jag ser gärna att vi börjar där å diskuterar huruvida det är vettigt eller ej och i så fall vilka förmågor och ej.

Generellt sett så tycker jag att alla som förordar lågflygeri och försöker tysta diskussioner är scumt.
Jag är ju bevisligen i team avslöja saker, eftersom jag alltid drar på mig heat för det. Jag utgår ju från att ulvarna inte gett byn något direkt av värde, så en outning av roller skulle ge en bra överblick över hur spelet ser ut, utan att direkt kosta något.
Vad är det vi inte vill ha outat? Väktaren?
 
Top