Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
205
Jag tycke att @RasmusL hade en bra idé med vilka skulle du skydda och vilka skulle du döda
Jag tycker: Skydda @Skarpskytten. Goda och utvecklade resonemang.
Skydda även @Octagonal. Drevar på bra, men jag vill gärna se lite listor.
Döda: För tillfället hade jag troligen tagit två lågflygare. De ger inte mycket till spelet. Flera, såsom @HerrK och @Brynolf har skrivit färre än tre inlägg var, vilket är rödande eller i alla fall andledning att döda dem. Om jag inte ska ge ett fegsvar, skulle jag nog säga @Sidd. Som andra har sagt, okarakteristiskt lite emojjis och lite mer seriös än vanligt. Kan det vara en nervös Mäster i den där hjälmen?
Nu frågar jag dig, @RasmusL, du som skapade frågeformatet, vilka säger du är grönast och rödast?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Oj herregud vad text det hinner komma när folk slutar jobba. Jag ska snart natta barn och ta tag i hemmet, så jag försöker sammanställa mina tankar från första dagen av R1. Jag försöker att undvika psykologiserandet i analyserna och enbart gå på i hur hög grad man försökt hjälpa byn.

Grön: Har aktivt försökt hjälpa byn
Anthrox: Resonerar kring regler. Reagerar när KK beter sig pajjigt. Rättar aktivt om en spelare tänkt galet.
Sidd: Bidrar med sammanfattningar, och uppmuntrar diskussion.
Waterhouse: Uppmuntrar och bidrar till diskussion utan att fastna i sidospår.
RasmusL: Försöker styra upp mot gemensam bra riktning. Ställer aktivt frågor.
Skarpskytten: redig lista med kvitton på kommentarer. (det har jag inte orkat göra här). Tog också min rödningdebut, vilket var kul

Gul: Har inte aktivt försökt hjälpa byn med handlingsbara poster
Basenanji: Anledningen till att jag la till "handlingsbara" i formuleringen ovan. Ulvmentalitetslistan kanske är bra eller rätt, men har ingen aning om vad jag ska göra av den.
BiobunkerVII: Kommenterar om folk är kaosulvar eller inte, men inget särskilt användbart härifrån va?
Octagonal: När han inte anklagar spelet för att vara riggat, vilket han väldigt sällan gör, så är det ändå mest metakommenterande.
Andersson: väldigt få kommentarer.
Fjodorsenuba: Lågt deltagande. Bonuspoäng för lista med klickbara namn.
HerrK, Brynolf, Empiricus: lågt deltagande.

Röd: Verkar aktivt motverka byn
Impetigo: Ok. Nu psykologiserar jag lite ändå, men det känns som att hangupen på octagonal ersätter teoribygget. Det var en konstig kommentar, men är den verkligen misstänkt?
Konrad Konvalj: Den här rödningen är lagd via ombud.
LegoIvar: Har inte bidragit till diskussion för byns hjälp, jag har redan ifrågasatt varför hen vill outa roller. Upptäckte dessutom nu att hen begränsat sin profil så man inte enkelt kan gå igenom hens inlägg. Vad fan? Är det så konstigt att jag fokuserar på honom? Är jag galen? Ser ni inte detta?!?

Jag skulle skriva mer men måste nu läsa godnattsaga, så jag väljer att posta det som det är och ser vad som finns att läsa när jag är klar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Okej, sista inlägget från mig inför morgondagen som lär bli hektisk. På dagen gästjobb på annan skola. På kvällen countrykonsert med Gabe Lee. Missar med all säkerhet omröstningen. Här följer mina tankar om deltagarna och spelet just nu:

Röda
Andersson, Sidd, RasmusL, Fjodorsenuba, Empiricus, Waterhouse, Octagonal, Brynolf, LegoIvar
Andersson skriver lite men gör det bra och han fiskar lite efter powerroller. Samma med Sidd och bristen på emojisar är inte till hans fördel för en gångas skull. RasmusL är för passiv och snömosig för att jag ska känna mig trygg. Fjodor är tyst som ett gåtfullt hav. Empiricus har väl inte gjort något iögonfallande, men om det är någon som kan dribbla bort oss alla så är det han. Ge mig excel snabbt! Waterhouse är skum som inte kan låta Octagonal försvara sig själv när Impetigo pressar och nog är Waterhpsue lite väl passiv han med? Octagonal är kylig och verkar ligga lågt. Var är Brynolf? LegoIvars mräkliga resonmenag om outning sticker ut och kan vara ett fiskande. [kanske att LegoIvar, Sidd och nån mer är ulvgenget som gett sig tusan på att hitta powerroller?!]

Gula
KK, Anthrox, Impetigo, HerrK
Konrad vill dra igång stuff och gärna med sig själv som bete, men blir mest obegriplig i sina ganska tafatta försök. Anthrox är driftig och bra, nen tjafset med mig i början känns konstigt och onödigt. Impetigo är sund, men ganska fåordig och ger inte byn vad vi skulle kunna få av en spelknäckar-Impe. HerrK har jag verklige dålig koll på, men ger mig typiska nybörjar-ulv-vibbar. Eller nybörjar-bybo-vibbar.

Gröna
Skarpskytten, Hägerstrand, Biobunker
Skarpskytten gör sitt bästa såvitt jag kan bedöma. Färglistan är föredömlig. Högestrand verkar sund och vettig. Biobunkern är långt ifrån sitt kaoziga jag.

***
I morgon hoppas jag på tre ordentliga och tydliga drev, inte den här sjösjuka mellanmjölksblandningen av röstalternativ. Tre drev där vi alla måste ta tydlig ställning genom röster och motiveringar. Inget snajpande snälla! Kom ihåg att vi vill ha ut så mycket info som möjligt innan rundans slut. Jag vill inte se några outningar! OM en siare eller väktare att håller på att röstas ut kan denne få outa men avvakta röstläget tålmodigt innan nån spiller bönor.
De Musketör-ulvarna för tillfället: Basse-Skarpskytten-Impetigo.

Motivering: De backar upp varandra utan substans och har en sådär osynlig beröringsdistans som verkar påklistrad.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,248
Att bara skriva så här hurra toppenpost utan att ge respons tycker jag är väldigt konstigt från dig.



Vidare känns det som när du som senast var ulv lite fastnat i en liten krok (denna gång Octa-larvet) och vägrar släppa taget.
Det är Skarpskyttens första spel. Jag ville markera att det var ett väldigt bra inlägg så att han skulle veta det.

Jag har inte möjlighet eller energi i dag att göra ett lika ambitiöst arbete som Skarpskytten gjort, jag har inte tid att nagelfara hams argument men jag skrev redan i mitt hylöande inlägg att hans tankar ”resonerade” med mig och att det var det som gjorde inlägget bra. Jag håller alltså med om lejonparten av hans argument.

Sen blir det tjatigt om alla sjutron spelare aka posta en grönlista och sen få respons av alla sexton kamraterna (272 inlägg bara där) så jag avstår från att bemöta och recensera varje argument i detalj. Hittar jag nåt jag tycker är väldigt fel så lyfter jag antagligen det.



Jag håller med @Basenanji om att det är ett otyg som @Waterhouse och nu även Sidd sysslar med när de heroiskt träder fram till @Octagonal s försvar. Vad tjänar byn på att ni ska recensera vår konflikt eller försöka medla? Låt oss träta bara och se vad som flyter upp till ytan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Första dagen går mot sitt slut och ger plats till första kvällen :)

Jag tycker att Brynolf är en bra röst just nu, vem håller med mig?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,950
Första dagen går mot sitt slut och ger plats till första kvällen :)

Jag tycker att Brynolf är en bra röst just nu, vem håller med mig?
tja, 12 timmar utan inlägg är väl värt en röst?
Ham har 24 timmar på sig att övertyga oss att titta åt ett annat håll.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Jag tycker det är konstigt att göra en grön-gul-röd-lista så här med så små tells.
Varför tex inte rösta på nån av de två röda?
Jag har förklarat mig i början av posten. Har inte mycket tid från nu och under morgondagen. Jag gjorde listan när jag hade tid, dvs lång tågresa hem. Den är inte optimal, och jag kunde säkert varit mer konsekvent i mitt tänk. Men det är mitt tunga bidrag till Runda 1, jag fick skriva den när jag kunde.

Bra fråga. Tycker det är svårt att veta om vi ska rösta på inaktivitet eller inte. Men rösterna var väldigt spridda, och skulle jag ha röstat på @Hägerstrand hade de blivit ännu mer spridda. Så jag gjorde det fega valet och röstade på den som inte deltagit i spelet. Förr eller senare måste den ut. Det går att övertyga mig att ändra den! Jag tycker @Basenanji har spottat upp sig, kommit in med en tung byboig post, och haft bra argument för sin röst på @Andersson till exempel.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Det jag kan säga något om är hur jag hade tänkt om jag varit MU. Jag hade gått på två extra ulvar - nattmord varje runda, en naiv siare samt antingen utslagsröst i byn eller spökröst. Det ger byn noll traditionella powerroller så att det varken finns risk för siande eller väktning. Spökrösten/utslagsrösten blir bara viktig i speciella lägen (och utslagsrösten kan ju dessutom åka ur spelet). Dessutom skulle det finnas lite redundans ifall någon av de slumpade extraulvarna skulle visa sig vara inaktiv eller att någon ulv åker på ett slumpdrev.
Har du någon kommentar på mitt svar på din fråga @Basenanji? Särskilt som du rödade mig en stund senare?
 

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
205
Ja, Brynolf har en del att förklara. Om vi skulle låta bli honom och han är ulv spelar vi honom rätt i händerna, och om han är bybo gör han ändå inte mycket för oss. Folk ha blivit utröstade för mindre.
Röst: @Brynolf
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Har varit på handledarutbildning för körkort i fyra timmar och inte hängt med supereffektivt i tråden nu, ska läsa igenom allt som skrivits nör jag hittar en bra sittposition.

Men vill bara påpeka att ett drev mot Brynolf säger absolut ingenting just nu eftersom han inte kommit in i spelet än. Jag ser hellre ett drev mot någon som faktiskt postat något i nuläget.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,950
Har varit på handledarutbildning för körkort i fyra timmar och inte hängt med supereffektivt i tråden nu, ska läsa igenom allt som skrivits nör jag hittar en bra sittposition.

Men vill bara påpeka att ett drev mot Brynolf säger absolut ingenting just nu eftersom han inte kommit in i spelet än. Jag ser hellre ett drev mot någon som faktiskt postat något i nuläget.
Håller med om att det ger noll och intet, men så länge en ulv inte klantar till det nåt fruktansvärt i R1 röstar jag hellre ut nån som inte deltar än riskera att rösta ut en bybo som faktiskt deltar.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Jag håller med @Basenanji om att det är ett otyg som @Waterhouse och nu även Sidd sysslar med när de heroiskt träder fram till @Octagonal s försvar.
Men försvar mot vad? Jag håller med om att det var en konstig kommentar. Ett sidospår, visst, men det är inte misstänkt. Vet du vad som vore misstänkt? Att hålla på och harva om det sidospåret i varje kommentar därefter.
 
Top