Okej, är hemma nu i soffan och ska snart sova lite. Det blir en försiktig start det här.
Jag fortsätter resonemanget om
ulvrationalitet här. Bara för att tydligt visa varför det här är bra för oss i byn vill jag klippa in
@Anthrox resonemang:
Ser ni att olika ulvrationaliteter leder till olika spel? Bra förklarat Anthrox och jag skulle därför vilja gå vidare med att ge er min syn på vilken typ av ulv de andra spelarna skulle kunna vara:
Potentiella kaoziga ulvar: (Jag förstås), RasmusL, KK, Anthrox
Potentiella försiktiga och intelligenta* ulvar: Impetigo, Waterhouse, Octagonal, Empiricus, Brynolf, Andersson
Potentiella nybörjarulvar: HerrK, LegoIvar, Hägerstrand, Skarpskytten
Potentiella konsekventa och lagom försiktiga ulvar: Sidd, Biobunker VII, Fjodorsenuba
Kom ihåg nu att det här är mina fördomsfulla beskrivningar som dessutom säkert är felaktiga. Men vad jag vill åstadkomma med det här är att jämföra de här spelarna med modellen för ulvrationalitete och därigenom få en grund att stå på när vi analyserar vad Vimes avslöjar att Mäster ulv inte har valt. Ni behöver inte köpa min modell alls, min vilja är snarare att vi ska få inspiration till att göra bra analyser genom att tänka lite hur en typisk ulv beter sig i relation till val av förmågor mm.
Som den här rundan:
Vilken ulvrationalitet har
inte valt den förmågan? Vilken ulvrationalitet väljer att publicera just den? Jag skulle kaxigt vilja påstå att det ser ut som att vi har att göra med antingen en slug eller konsekvent ulv att göra. Men det är ju störtlöjligt att börja gissa så här tidigt i spel. Sedan
@Konrad Konvalj och
@Brynolf : nuförtiden är spelet betydligt mer sansat och kontrollerat än vad det var på "vår" tid. Även en nybörjare håller sig i skinnet och tar det säkra före det osäkra, skulle jag vilja påstå.
*Alla som är med i det här spelet är intelligenta, jag menar nog mer "slug, listig, planerande" än intelligent.