entomophobiac
Low Prep High Play
Vi hade en supertrevlig träff i Uppsala igår, även om det kaosades med var vi satt på grund av quizoväsen. Ett samtalsämne som dök upp, som säkert dryftats förut, var just idén om fantasy vs scifi vs annat övernaturligt. Och en reflektion jag har i efterhand är att rollspel allmänt verkar rätt tight knutna till den vidare nördkulturen. Knappast en ny insikt eller ens ett nytt ämne, men jag tänkte försöka närma mig det hela mer kring nördkulturen.
Så lite frågor kring det som kanske kan vara intressanta, som snurrat i mitt huvud sedan igår:
Min egna reflektion, framförallt i djupdykandet i Star Wars d6, är ju att det är ett rollspel som börjar med en mer generell ansats kring att vara ett spel som emulerar filmernas känsla på ett mer allmänt sätt. Att spelet sedan blir nördarnas spel istället. Högst sannolikt för att det är nördarna som spelar spelet och därför styrs spelets riktning av vad folk vill ha. Men det är ju bara ett enda exempel i en femtio år gammal hobby.
Har vi nischat oss själva, eller finns det drag i rollspelandet som gör att det passar bäst i nördkulturen? Eller är jag bara ute och cyklar?
Så lite frågor kring det som kanske kan vara intressanta, som snurrat i mitt huvud sedan igår:
- Är det så att du inte kommer i kontakt med rollspel överhuvudtaget utan att först komma i kontakt med nördkultur?
- Är formatet--böcker och regler--något som lägger på en tröskel som för dig närmre nördkulturen?
- Är den fantasy där hobbyn började (och stannat) helt enkelt så synonym med hobbyn att fantasyintresset närmast blir ett grundkrav, och därför även nördkulturen?
- Är utbudet av nördkulturellt spelande helt enkelt så dominant att allt annat hamnar i skymundan?
Min egna reflektion, framförallt i djupdykandet i Star Wars d6, är ju att det är ett rollspel som börjar med en mer generell ansats kring att vara ett spel som emulerar filmernas känsla på ett mer allmänt sätt. Att spelet sedan blir nördarnas spel istället. Högst sannolikt för att det är nördarna som spelar spelet och därför styrs spelets riktning av vad folk vill ha. Men det är ju bara ett enda exempel i en femtio år gammal hobby.
Har vi nischat oss själva, eller finns det drag i rollspelandet som gör att det passar bäst i nördkulturen? Eller är jag bara ute och cyklar?