Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden, men nu fick det bli här. Admin kan flytta den till Rollspel om det passar bättre.
Hur som helst, jag har ju haft en del… idéer kring tidslinjen i Luna City Blues. Så som jag funkar som människa så kommer jag nog att åtminstone för egen del att behöva skapa en tidslinje för spelvärlden, antagligen med åtminstone ungefärliga årtal utsatta. Jag respekterar dock de som inte vill ha en sådan tidslinje, och just nu är min tanke att antagligen åtminstone inte skriva ut årtalen i grundboken. Och att inte heller hänga upp något jätteviktigt på de exakta årtalen.
MEN: jag har gjort lite förarbete, i form av att undersöka de tidslinjer de första tre utgåvorna av spelet haft. Den här filen innehåller mina findings. Jag har försökt att placera ut de saker som verkat extra viktiga och "synka" någorlunda så att saker som är desamma hamnar på samma rader. Ibland har det inte gått, till exempel för att grejerna bytt plats mellan utgåvorna.
Den här tråden är dels till för att redovisa mitt arbete så att ni kan korrigera eventuella fel (jag är säkerligen inte den som har bäst koll på MC eller dess tidslinjer, och kan ha missat grejer), och dels för att se lite hur ni tänker kring MCs tidslinje i allmänhet. Plus att jag gillar att skapa trådar om saker jag skriver. Det ger mig energi, framför allt när ni tycker saker. Sedan kan det, som vi konstaterat tidigare, bli lite "dicey" ibland men det tänker jag också är en del av processen. Ingen skaparprocess är perfekt.
Ikoniska händelser
Som jag ser det finns ett antal "ikoniska händelser" i MCs historia. Saker som alltid verkar finnas med och som åtminstone jag finner minnesvärda och liksom formativa för min förståelse av settingen. Jag är öppen för förslag ifall något viktigt saknas, men min lista ser just nu ut såhär:
Men; alla de här finns i varje fall med, i någon form, i alla tre. Eller OK, jag tror faktiskt inte jag hittade något om det venusianska korståget i första utgåvan, men det fick vara med ändå.
Första utgåvan
Det här är den version av tidslinjen jag personligen föredrar. Den är enkel men funkar väldigt bra. I stort sett målar man upp tre tidsperioder: Tiden innan exodus, tiden mellan exodus och att Imperial öppnar sigillet, och så tiden efteråt. Jag tycker om att det liksom mest manglat på sedan öppnandet – en kontinuerlig eskalering. Jag gillar att det bara är ett sigill – det blir en enkel, begriplig story. Imperialgrävde för djupt åkte för långt ut, bröt sigillet, Mörka Symmetrin slog ut teknologin, och medan megakorparna scramblade så kom Algeroths skepp och slog ner på Mars etc och skapade citadell, och det fysiska kriget påbörjades. Och allt sedan dess har det liksom bara pågått, i stort sett.
Andra utgåvan
Här krånglas det till lite, och jag förstår inte riktigt varför om jag ska vara ärlig. Framför allt känns det lite skumt att Imperial… åker ut till Nero två gånger och pillar på saker. Här flyttas också, vad jag förstår, Brödraskapets grundande till efter Mörkrets inträde. Jag förstår lockelsen med det, men jag tycker personligen att det är roligare ifall Kartellen och Brödraskapet och Cybertronic grundas lite längre ifrån varandra. Det blir lite mer distinkt så. Jag tycker också om idén från första utgåvan att Imperial sökte sig ut till Nero guidade av Brödraskapet. Det har jag inte tänkt på tidigare, men det får åtminstone mig att fundera… varför gjorde Brödraskapet det? Vad var planen där?
Hur som helst: Andra utgåvan är också första gången vi får en tidsangivelse. Man säger att exodus skedde kring sent 2200-tal. För mig är det här intressant eftersom det ganska tydligt knyter oss till vår värld ändå – eller ja, det kan väl säkert vara 2200 enligt nån helt annan tideräkning om man vill det. Men jag tänker att författarna antagligen menade 2200 e.kr. Mutant 2089 utspelar sig ju, öh, 2089. I Mutant RYMD är året 2192.
Inga andra år anges, och det är skralt med specifika tidsspann. Man kan absolut tänka sig att det gick hundratals år innan Imperial åkte (första gången) till Nero, till exempel.
Tredje utgåvan
Precis som i allt annat är tredje utgåvans tidslinje framför allt byggd enligt Yngwie-principen, vilket jag ju absolut respekterar. Det här är den utgåva vars spelvärld jag rekommenderar om man vill spela den mest maximalistiska versionen av MCs värld – byggd på andra utgåvan, fast mer av allt.
Här finns väldigt fasta tidsangivelser för exakt allting, till exempel. Vi vet att om man spelar i "default-tiden" så är det nästan år 4000, om jag räknat rätt. Är det en medveten blinkning till "40 000" för 40k? Antagligen inte, men kul sammanträffande.
Här är det lite rimligare än imperials två dumfärder i andra utgåvan; här är tavlan som släppte lös Symmetrin på Pluto, och sigillet på Nero. Hela storyn kring lössläppandet är i fler steg och spänner över längre tid (upplever jag det som). Det tillkommer också till exempel revor i rymden som man kan resa genom.
Tredje utgåvan är också väldigt explicit med vad som händer på jorden, med kvarlämnade, desperata människor och så. Och så Good Guy Russia som står emot företagsväldet, stannar kvar i moderlandet, och gräver ner sig under jord (och bildar senare Whitestar som, i likhet med Cybertronic och Brödraskapet, grundas och leds av en ancient alien. Tredje utgåvan är vild.).
Alright, det får nog duga som alldeles-för-lång startpost…
Vilken tidslinje föredrar du? Om någon?
Finns det någon ikonisk händelse jag missat? Nån som ska bort?
Har jag missuppfattat eller felplacerat något i mina tidslinjer?
Jag har lite idéer om hur jag tänker mig Luna City Blues' tidslinje utifrån det här, men de behåller jag nog för mig själv en stund till…
Hur som helst, jag har ju haft en del… idéer kring tidslinjen i Luna City Blues. Så som jag funkar som människa så kommer jag nog att åtminstone för egen del att behöva skapa en tidslinje för spelvärlden, antagligen med åtminstone ungefärliga årtal utsatta. Jag respekterar dock de som inte vill ha en sådan tidslinje, och just nu är min tanke att antagligen åtminstone inte skriva ut årtalen i grundboken. Och att inte heller hänga upp något jätteviktigt på de exakta årtalen.
MEN: jag har gjort lite förarbete, i form av att undersöka de tidslinjer de första tre utgåvorna av spelet haft. Den här filen innehåller mina findings. Jag har försökt att placera ut de saker som verkat extra viktiga och "synka" någorlunda så att saker som är desamma hamnar på samma rader. Ibland har det inte gått, till exempel för att grejerna bytt plats mellan utgåvorna.
Den här tråden är dels till för att redovisa mitt arbete så att ni kan korrigera eventuella fel (jag är säkerligen inte den som har bäst koll på MC eller dess tidslinjer, och kan ha missat grejer), och dels för att se lite hur ni tänker kring MCs tidslinje i allmänhet. Plus att jag gillar att skapa trådar om saker jag skriver. Det ger mig energi, framför allt när ni tycker saker. Sedan kan det, som vi konstaterat tidigare, bli lite "dicey" ibland men det tänker jag också är en del av processen. Ingen skaparprocess är perfekt.
Ikoniska händelser
Som jag ser det finns ett antal "ikoniska händelser" i MCs historia. Saker som alltid verkar finnas med och som åtminstone jag finner minnesvärda och liksom formativa för min förståelse av settingen. Jag är öppen för förslag ifall något viktigt saknas, men min lista ser just nu ut såhär:
- Exodus; de fyra första megakorparna lämnar Jorden och etablerar sig på Månen, Mars, Venus, Merkurius, Asteroidbältet
- Dark Eden: Jorden görs obeboelig – innan, under eller efter Exodus
- Imperial bryter sigillet; de åker ut till Nero och öppnar dörren för Legionen.
- Fallet: Det stora skriket; första våg av mörk symmetri går som en våg. Denna får de tänkande maskinerna att gå bärsärk
- Brödraskapet bildas; möjligen som reaktion på Mörkrets ankomst. Av tre bröder.
- Korporationskrigen; eventuellt två med venusianska korståget mellan.
- Venusianska korståget, där Nathaniel såras/dödas och Algeroth såras/besegras tillfälligt
- Neroiska Kätteriet: Durand XI försöker bränna ner Lunas katedral
- Den Bittra Fejden: klan Kingsfield startar inbördeskrig inom Imperial
- Cybertronic bildas, genom att folk från övriga, främst Bauhaus, deserterar mer eller mindre över en natt. Eventuellt i samband med att sigillet bryts
- Kartellen bildas för att funka som samarbetsyta mellan megakorparna. Det går sådär.
- Mörka Legionen anländer fysiskt; citadell och monster
Men; alla de här finns i varje fall med, i någon form, i alla tre. Eller OK, jag tror faktiskt inte jag hittade något om det venusianska korståget i första utgåvan, men det fick vara med ändå.
Första utgåvan
Det här är den version av tidslinjen jag personligen föredrar. Den är enkel men funkar väldigt bra. I stort sett målar man upp tre tidsperioder: Tiden innan exodus, tiden mellan exodus och att Imperial öppnar sigillet, och så tiden efteråt. Jag tycker om att det liksom mest manglat på sedan öppnandet – en kontinuerlig eskalering. Jag gillar att det bara är ett sigill – det blir en enkel, begriplig story. Imperial
Andra utgåvan
Här krånglas det till lite, och jag förstår inte riktigt varför om jag ska vara ärlig. Framför allt känns det lite skumt att Imperial… åker ut till Nero två gånger och pillar på saker. Här flyttas också, vad jag förstår, Brödraskapets grundande till efter Mörkrets inträde. Jag förstår lockelsen med det, men jag tycker personligen att det är roligare ifall Kartellen och Brödraskapet och Cybertronic grundas lite längre ifrån varandra. Det blir lite mer distinkt så. Jag tycker också om idén från första utgåvan att Imperial sökte sig ut till Nero guidade av Brödraskapet. Det har jag inte tänkt på tidigare, men det får åtminstone mig att fundera… varför gjorde Brödraskapet det? Vad var planen där?
Hur som helst: Andra utgåvan är också första gången vi får en tidsangivelse. Man säger att exodus skedde kring sent 2200-tal. För mig är det här intressant eftersom det ganska tydligt knyter oss till vår värld ändå – eller ja, det kan väl säkert vara 2200 enligt nån helt annan tideräkning om man vill det. Men jag tänker att författarna antagligen menade 2200 e.kr. Mutant 2089 utspelar sig ju, öh, 2089. I Mutant RYMD är året 2192.
Inga andra år anges, och det är skralt med specifika tidsspann. Man kan absolut tänka sig att det gick hundratals år innan Imperial åkte (första gången) till Nero, till exempel.
Tredje utgåvan
Precis som i allt annat är tredje utgåvans tidslinje framför allt byggd enligt Yngwie-principen, vilket jag ju absolut respekterar. Det här är den utgåva vars spelvärld jag rekommenderar om man vill spela den mest maximalistiska versionen av MCs värld – byggd på andra utgåvan, fast mer av allt.
Här finns väldigt fasta tidsangivelser för exakt allting, till exempel. Vi vet att om man spelar i "default-tiden" så är det nästan år 4000, om jag räknat rätt. Är det en medveten blinkning till "40 000" för 40k? Antagligen inte, men kul sammanträffande.
Här är det lite rimligare än imperials två dumfärder i andra utgåvan; här är tavlan som släppte lös Symmetrin på Pluto, och sigillet på Nero. Hela storyn kring lössläppandet är i fler steg och spänner över längre tid (upplever jag det som). Det tillkommer också till exempel revor i rymden som man kan resa genom.
Tredje utgåvan är också väldigt explicit med vad som händer på jorden, med kvarlämnade, desperata människor och så. Och så Good Guy Russia som står emot företagsväldet, stannar kvar i moderlandet, och gräver ner sig under jord (och bildar senare Whitestar som, i likhet med Cybertronic och Brödraskapet, grundas och leds av en ancient alien. Tredje utgåvan är vild.).
Alright, det får nog duga som alldeles-för-lång startpost…
Vilken tidslinje föredrar du? Om någon?
Finns det någon ikonisk händelse jag missat? Nån som ska bort?
Har jag missuppfattat eller felplacerat något i mina tidslinjer?
Jag har lite idéer om hur jag tänker mig Luna City Blues' tidslinje utifrån det här, men de behåller jag nog för mig själv en stund till…
Last edited: