Jag minns inte om vi redan har en tråd om det här, och jag lyckas isf inte hitta den.
Så… Tidigare idag tänkte jag att det ju borde finnas ett typ jules verneskt ångpunksrollspel fast med antropomorfa djur. Alltså, lite höga hattar, arbetarkamp, kanske en tidsmaskin och ett sjömonster eller två. Men med typ fabelmöss och ugglor och hundar och mullvadar och sådär. Inte "muterade djur", utan verkligen bara antropomorfa djur utan in-world-förklaring.
Så jag googlade lite. Och det finns ju en handfull spel med antropomorfa djur, det finns det. Men… inte det. Samtidigt känns det som ett så självklart koncept att det borde finnas minst tre spel i den genren, och om man skulle skapa ett eget så skulle man behöva lägga till en särskild twist för att det skulle stå ut. Men istället… ödemark, vad jag kan avgöra. Det finns ju M:UA, och @Sinisa_ s projekt, men inget som passar riktigt in på det jag tänkte mig.
Vi pratade lite om saken i vrållådan och @Dimfrost påpekade att man kunde säga detsamma om Matrix-liknande spel. Jag menar visst, solglasögon och skinnrock har man ju i varenda World of Darknesspel, men… världsbygget och konceptet med dubbla världar etc? Varför finns det inte en uppsjö kommersiella spel med sådant världsbygge?
Det sägs ibland att det skapas för många rollspel. Det håller jag med om. Framför allt känns det som att det finns tusen fantasyvärldar som i princip är identiska. Ctrl+c, ctrl+v. Man har fokuserat på att göra ett nytt regelsystem, och i många fall är inte ens det speciellt långt från D&D. Inte för att jag egentligen är emot att det skapas grejer – skapandet i sig är ju poängen, och jag gillar att folk är kreativa. Men jag kan hålla med om att jag gärna skulle se att det skrevs fler kampanjer och äventyr, och färre spel.
Men… uppenbarligen finns det en massa hål i marknaden. Vilka hål finns mer? Vi snackar nu inte om "det här spelet vill jag ha" utan mer… "det här spelkonceptet tycker jag att det är jäkligt konstigt att det inte redan finns ett spel om". Där man liksom googlat för att hitta vilket av de existerande spelen som är bäst/störst/snyggast men bara hittat tomrum, och blivit förvånad.
Så… Tidigare idag tänkte jag att det ju borde finnas ett typ jules verneskt ångpunksrollspel fast med antropomorfa djur. Alltså, lite höga hattar, arbetarkamp, kanske en tidsmaskin och ett sjömonster eller två. Men med typ fabelmöss och ugglor och hundar och mullvadar och sådär. Inte "muterade djur", utan verkligen bara antropomorfa djur utan in-world-förklaring.
Så jag googlade lite. Och det finns ju en handfull spel med antropomorfa djur, det finns det. Men… inte det. Samtidigt känns det som ett så självklart koncept att det borde finnas minst tre spel i den genren, och om man skulle skapa ett eget så skulle man behöva lägga till en särskild twist för att det skulle stå ut. Men istället… ödemark, vad jag kan avgöra. Det finns ju M:UA, och @Sinisa_ s projekt, men inget som passar riktigt in på det jag tänkte mig.
Vi pratade lite om saken i vrållådan och @Dimfrost påpekade att man kunde säga detsamma om Matrix-liknande spel. Jag menar visst, solglasögon och skinnrock har man ju i varenda World of Darknesspel, men… världsbygget och konceptet med dubbla världar etc? Varför finns det inte en uppsjö kommersiella spel med sådant världsbygge?
Det sägs ibland att det skapas för många rollspel. Det håller jag med om. Framför allt känns det som att det finns tusen fantasyvärldar som i princip är identiska. Ctrl+c, ctrl+v. Man har fokuserat på att göra ett nytt regelsystem, och i många fall är inte ens det speciellt långt från D&D. Inte för att jag egentligen är emot att det skapas grejer – skapandet i sig är ju poängen, och jag gillar att folk är kreativa. Men jag kan hålla med om att jag gärna skulle se att det skrevs fler kampanjer och äventyr, och färre spel.
Men… uppenbarligen finns det en massa hål i marknaden. Vilka hål finns mer? Vi snackar nu inte om "det här spelet vill jag ha" utan mer… "det här spelkonceptet tycker jag att det är jäkligt konstigt att det inte redan finns ett spel om". Där man liksom googlat för att hitta vilket av de existerande spelen som är bäst/störst/snyggast men bara hittat tomrum, och blivit förvånad.