Bronsåldersfantasy?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Finns det några rollspel som utspelar sig i något som kan motsvara/efterlikna bronsåldern med nedtonade fantasyinslag, kanske med mer folksagoliknande setting och mycket lågmäld magi?

Vare sig det finns eller ej, hur tänker ni att ett sådant spel skulle vara annorlunda jämfört med de mer sentida, klassiska fantasyrollspelen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Hillfolk är väl klassikern.

EDIT: Fel av mig, det var tydligen järnålder.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Vare sig det finns eller ej, hur tänker ni att ett sådant spel skulle vara annorlunda jämfört med de mer sentida, klassiska fantasyrollspelen?
Jag skulle behöva ta mig en ordentlig funderarer på, och gärna behöva lite hjälp att identifiera, hur tekonologi som "idag" förlitar sig till så stor del på järnbaserade eller järnliknande produkter som fortfarande skulle fungera i en sån setting. Och vilka andra lösningar som skulle förekomma.

Fanns det exempelvis gångjärn? Eller är det rimligt att det finns så länge man accepterar viss anakromism i teknikutveckling?

Men det största praktiska skillnaden rent spelmässigt skulle vara att jag helt skulle köpa fria ligans system för skada på utrsutning som de har i svärdets sång (och andra spel). Klart ditt bronssvärd är böjt och krokigt efter fajten, och inte riktigt användbart föränn du lagt lite tid på att banka ut det rakt igen.

Jag tänker också att mycket natruligt material skulle kännas mycket mer hållbart mot verktyg av järn. Benrustningar och dylikt känns mycket mer användbart mot bronsvapen. Det känns väldigt vettigt att en bastant trädörr är ett så gott som ogenomträngligt hinder.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Finns det några rollspel som utspelar sig i något som kan motsvara/efterlikna bronsåldern med nedtonade fantasyinslag, kanske med mer folksagoliknande setting och mycket lågmäld magi?
Jag tänker att mycket OSR egentligen ligger här. Rudimentära statsbildningar, gudakulter, öknar och strapatser med vag eller ingen kännedom om platser bortom horisonten. Vi har väl t.o.m minst ett som har skrivits av en forumit: Blood and Bronze av @Tre solar
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Vare sig det finns eller ej, hur tänker ni att ett sådant spel skulle vara annorlunda jämfört med de mer sentida, klassiska fantasyrollspelen?
Det mest uppenbara borde vara att de inte lutar sig mot riddarromantiken, som i många spel troget följer Arthur-vurmen hela vägen till nationalromantiken och i värsta fall till samtida nationalism. Just det tycker jag nog själv är det tråkigaste med fantasy - goda riddare, goda kungar, statiska samhällen och ondska i civilisationens gränsländer. Naturligtvis har detta starka drag av en kristen världsbild där moral ligger djupt inbäddad i myterna. Det skulle man ju kasta ut med buller och bång! Och jag tror ärligt att man hade kommit rätt långt bara med det.

Det ska dock sägas att rollspelsfantasy numera kan sägas vara sin egen genre och den lånar minst lika mycket från de grekiska myterna, de nordiska sagorna, österländsk folklore m.m. Men även dessa ses ofta genom samma lins som ovan.

Problemet är ju att bronsåldern inte har fullt lika många källor så det handlar nog mest om att successivt plocka bort tills man når något man kan bygga vidare på.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
784
Location
Uppsala
Vet att Black Spear (Länk) har ambitionen att vara bronsålder men är lite sword & sorcery och är inspirerat delvis av Glorantha. Kanske något?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,529
Agon är ett sådant -> http://agon-rpg.com/

Men det kanske är för specifikt, då det försöker emulera specifikt formatet från Odysséen. Det ingår cykloper och jättar, sjömonster och gudar i en bronsåldersfantasyvärld som heter "På grund av rättigheter är det inte antikens Grekland direkt efter Trojas fall.

Väl värt att kolla in.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Jag skulle behöva ta mig en ordentlig funderarer på, och gärna behöva lite hjälp att identifiera, hur tekonologi som "idag" förlitar sig till så stor del på järnbaserade eller järnliknande produkter som fortfarande skulle fungera i en sån setting. Och vilka andra lösningar som skulle förekomma.

Fanns det exempelvis gångjärn? Eller är det rimligt att det finns så länge man accepterar viss anakromism i teknikutveckling?

Men det största praktiska skillnaden rent spelmässigt skulle vara att jag helt skulle köpa fria ligans system för skada på utrsutning som de har i svärdets sång (och andra spel). Klart ditt bronssvärd är böjt och krokigt efter fajten, och inte riktigt användbart föränn du lagt lite tid på att banka ut det rakt igen.

Jag tänker också att mycket natruligt material skulle kännas mycket mer hållbart mot verktyg av järn. Benrustningar och dylikt känns mycket mer användbart mot bronsvapen. Det känns väldigt vettigt att en bastant trädörr är ett så gott som ogenomträngligt hinder.
Gångjärn, beslag och liknande tillverkades gissningsvis av koppar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Postapokalyptisk bronsålder (efter kollapsen) eller mitt under högbronsålder?
Det kvittar nog för mina tankar egentligen... Jag tänker mer hur man kan tänka sig att samhället ser ut, infrastruktur, sociala strukturer etc. Vad man gör i en bronsåldersfantasyvärld som skiljer sig från det man gör i en senare dito.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Gångjärn, beslag och liknande tillverkades gissningsvis av koppar.
Jag har också sett väldigt stora, väldigt imponerande bronsdörrar där även gångjärnen verkade gjorda av brons. Men det är så klart bara toppen av isberget =)

Sågblad, urverk, ångverk, etc... vad är tekniskt möjligt att göra utan inblandning av stål (om man nu tycker att sånt spelar roll =).

Det är klart, en grej som antagligen inte är direkt uppenbar är att i ett bronsålderssamhälle används troligen ganska mycket stenåldersverktyg. Och jäklar vad prydliga och precisa grejer man kan få till även med hjälp av stendåldersverktyg närman tittar på någon som verkligen kan det!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag skulle behöva ta mig en ordentlig funderarer på, och gärna behöva lite hjälp att identifiera, hur tekonologi som "idag" förlitar sig till så stor del på järnbaserade eller järnliknande produkter som fortfarande skulle fungera i en sån setting. Och vilka andra lösningar som skulle förekomma.

Fanns det exempelvis gångjärn? Eller är det rimligt att det finns så länge man accepterar viss anakromism i teknikutveckling?

Men det största praktiska skillnaden rent spelmässigt skulle vara att jag helt skulle köpa fria ligans system för skada på utrsutning som de har i svärdets sång (och andra spel). Klart ditt bronssvärd är böjt och krokigt efter fajten, och inte riktigt användbart föränn du lagt lite tid på att banka ut det rakt igen.

Jag tänker också att mycket natruligt material skulle kännas mycket mer hållbart mot verktyg av järn. Benrustningar och dylikt känns mycket mer användbart mot bronsvapen. Det känns väldigt vettigt att en bastant trädörr är ett så gott som ogenomträngligt hinder.
Jag är ingen riktig svärdskille, men som jag förstått det är bronsvapen inte sämre än sådana av järn. Brons böjer sig men järn bryts, viljet ger en fördel för bronset då du bara rätar ut svärdet och fortsätter slåss. Fördelen med järnvapen är att de är billigare att tillverka och inte kräver upprätthållande av långväga handelsnätverk för att få tag på tenn.
Men, den som vet mer om ämnet får gärna rätta mig om jag sagt något galet här!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Det kvittar nog för mina tankar egentligen... Jag tänker mer hur man kan tänka sig att samhället ser ut, infrastruktur, sociala strukturer etc. Vad man gör i en bronsåldersfantasyvärld som skiljer sig från det man gör i en senare dito.
Tanke: bronsålder kräver stabila handelsförbindelser, hantverksskicklighet, att man inte krigar så mycket utan mer skapar stora sammangifta klaner med tydligt ledarskap.

Ganska varmt klimat.

Långväga förbindelser. Kultisk enhet över stora landområden. Tänk: hela Europa.

Man bor runt vattendrag som rinner genom bördiga lättodlade landskap (finns inga järnplogar eller slitstarka yxor).

Förfädernas koppling till den strategiskt viktiga boplatsen nära både mat och transporter är viktig. Synliga gravfält och kummel.

Storgårdar och hårda straff för dem som utmanar rådande ordning. Hierarkiskt samhälle. Fruktbarhetskult. Hög nivå av specialisering med tydliga samhällsskikt, där hantverkare har en särställning.

Det som utmanade bronsåldern i verkligheten:

Järn (skapar lokal militär förmåga och vapenkapacitet utan behov av handel med koppar och tenn).

Invasion från militärt mer rustade folk (t ex ny stridsteknik där man använder hästen på nya sätt etc).

Kallare klimat (kräver odling bortanför storgårdarna, mindre möjligheter att försörja en krigarklass).

Det som kan utmana i fantastik: Ny sorts magi, oknytt som vill rucka människornas välden, järnets hemlighet sprids från dvärgarna, folkslag som krigar ridande på drakar etc.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Det kvittar nog för mina tankar egentligen... Jag tänker mer hur man kan tänka sig att samhället ser ut, infrastruktur, sociala strukturer etc. Vad man gör i en bronsåldersfantasyvärld som skiljer sig från det man gör i en senare dito.
Det behöver inte skilja sig så mycket, men det ligger någonstans mellan stamsamhällen och nationalstater. Den stora skillnaden är att samhällena är isolerade. De utvecklas inte pga av influenser utifrån, iaf inte i så stor utsträckning. Vi vet ju dessutom rätt lite om den här perioden då de skrifliga källorna är få och de arkeologiska fynden är, såklart, uråldriga. Men isolation är nog en bra utgångspunkt, och det gäller även historiskt. Man visste antagligen inte vilka som bodde på samma plats 50 år tidigare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag är ingen riktig svärdskille, men som jag förstått det är bronsvapen inte sämre än sådana av järn. Brons böjer sig men järn bryts, viljet ger en fördel för bronset då du bara rätar ut svärdet och fortsätter slåss. Fördelen med järnvapen är att de är billigare att tillverka och inte kräver upprätthållande av långväga handelsnätverk för att få tag på tenn.
Ja, det är exakt det jag pratar om!

I sävrdets sång kan ett vapen ha en bonus på +3 (dvs du slår tre extra tärningar för att "träffa"). Men slår du ett par 1:or efter att ha pressat slaget så kanske den bonusen sjunker till bara +1 tills du "repararerat" vapnet. Men du kan "reparera" det upp till full +3-bonus igen. För mig passar det ganska perfekt in på exakt hur du beskrivet brons här.

Men ett järnvapen mest bara borde funka eller vara fullkomligt obrukbart*.

*vilket så klart inte heller är helt sant eftersom järn också kan böja sig och rätas ut och grejer, i alla fall i viss utsträckning. Och ligans system är ju inte tänkt att vara "hyperrealistiskt simulatoriskt" heller, så klart. Det är bara en fråga om personliga preferenser och vad som känns "rimligt" utifrån de preferenserna.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Finns det några rollspel som utspelar sig i något som kan motsvara/efterlikna bronsåldern med nedtonade fantasyinslag, kanske med mer folksagoliknande setting och mycket lågmäld magi?
Det du beskrev låter som Runequest. Det är bronsålder, fantasyinslagen är nedtonade till förmån för mer folksagoaktiga saker (mytologi är en stor del i settingen) och alla kan lite magi men den är oftast rätt low key.

Übereil
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Tanke: bronsålder kräver stabila handelsförbindelser, hantverksskicklighet, att man inte krigar så mycket utan mer skapar stora sammangifta klaner med tydligt ledarskap.

Ganska varmt klimat.

Långväga förbindelser. Kultisk enhet över stora landområden. Tänk: hela Europa.

Man bor runt vattendrag som rinner genom bördiga lättodlade landskap (finns inga järnplogar eller slitstarka yxor).

Förfädernas koppling till den strategiskt viktiga boplatsen nära både mat och transporter är viktig. Synliga gravfält och kummel.

Storgårdar och hårda straff för dem som utmanar rådande ordning. Hierarkiskt samhälle. Fruktbarhetskult. Hög nivå av specialisering med tydliga samhällsskikt, där hantverkare har en särställning.

Det som utmanade bronsåldern i verkligheten:

Järn (skapar lokal militär förmåga och vapenkapacitet utan behov av handel med koppar och tenn).

Invasion från militärt mer rustade folk (t ex ny stridsteknik där man använder hästen på nya sätt etc).

Kallare klimat (kräver odling bortanför storgårdarna, mindre möjligheter att försörja en krigarklass).

Det som kan utmana i fantastik: Ny sorts magi, oknytt som vill rucka människornas välden, järnets hemlighet sprids från dvärgarna, folkslag som krigar ridande på drakar etc.
Det beror väl också på var i världen man är – ifall man knackar hällristningar i Tanum eller gör mumier i Luxor, liksom.
 
Top