Mogger
Hipsteranka
Ok, förklara för mig som om jag vore 5 år. Vad är det, hur funkar det och vad krävs för att implementera det? Finns det add ons eller är det hela moduler?
Tack!
Tack!
Last edited:
Jag använde Foundry lite för Kopparhavets hjältar. Men om jag skall vara ärlig så var det bara för att dela rollformulär och slå tärning.Jag har både en femåring och Foundry (även om jag bara köpt det och i princip inte använt det alls... time flies) så det här är en tråd för mig!
Foundry är:
- en Virtual TableTop, alltså som ett digitalt bord på internet där du kan spela spel med dina kompisar
- engångsbetalat - dvs du köper det för en engångssumma (typ nästan 700 spänn pga usel krona som jag minns det) och sen är det fritt från prenumenationskostnad
- om du nu inte ska hosta dina spel någon annanstans än på din egna dator, vilket ryktet säger att flera tvingas till då deras internetleverantör inte släpper in de andra spelarna till Foundry-installationens port
- modulbaserat - så jag har t.ex. laddat in en Symbaroum-modul och får då formulär och färdigheter och sånt att pyssla med
- det finns moduler som kostar och det finns moduler som är gratis
- svårt att komma in i (möjligtvis orättvist då jag är i någon trött fas där jag inte gladeligen lägger timmar på att lära mig nåt nytt när jag har saker som funkar, i det här fallet roll20 (som är kasst på att hantera "figurer på spelplan" vilket jag ändå inte använder i 99% av fallen))
- jag krockade lite med en tröskel och har inte tagit tag i mig själv för att komma över den... some day...
- enligt ryktet är det skitbra när man kommer in i det (troligtvis för att man har behov som överskrider "jag vill visa en bild för mina spelare")
- fullt av finesser
Så det är äventyrsresurser såväl som regler?I grund och botten handlar det om att skapa en modul för Ereb Altor, med kartorna inlagda som scener, SLP som actors och i stort sett resten i journaler. Allt material samlas i ett kompendium, som ingår som en del i modulen. Det är relativt enkelt. Det svåra, och jobbiga, är att få det snyggt och att få till smidiga länkningar och liknande. Någon som är riktigt duktig på CSS är guld värd!
Det som kan vara en extra utmaning med att göra en 3:epartsmodul till DoD är att systemet är så sjukt snyggt och välgjort. Det känns kanske inte så kul med en modul som är ok men inte mycket mer. Ni kanske kan anlita @PatrikP som gjort systemet, till att göra Ereb Altor-modulen?
Ja, köper man premiummodulen till DoD får man i stort sett allt som finns i den fysiska boxen, anpassat till Foundry. Alla SLP, monster, föremål, m.m. är upplagda, kartorna är förberedda med rutnät (där det behövs) och det går enkelt att spelleda Drakkejsarens hemlighet direkt i Foundry.Så det är äventyrsresurser såväl som regler?
Innebär inte det att det per automatik blir rälsat? Man spelar ett färdigt äventyr scen för scen med de kartor som finns?Ja, köper man premiummodulen till DoD får man i stort sett allt som finns i den fysiska boxen, anpassat till Foundry. Alla SLP, monster, föremål, m.m. är upplagda, kartorna är förberedda med rutnät (där det behövs) och det går enkelt att spelleda Drakkejsarens hemlighet direkt i Foundry.
Det är ett problem för alla VTTs och inte unikt för Foundry.Innebär inte det att det per automatik blir rälsat? Man spelar ett färdigt äventyr scen för scen med de kartor som finns?
Eller är det mer ett alternativ och man kan även spela mer sandlåda?
Det är valfritt. Foundry funkar utmärkt till Theatre of the Mind, men spelar man enbart på det viset kanske man väljer en VTT som är gratis. Men jag vet inte om t.ex. Drakkejsarens hemlighet blir varken mer eller mindre rälsat jämfört med den fysiska versionen. Resurserna är de samma.Innebär inte det att det per automatik blir rälsat? Man spelar ett färdigt äventyr scen för scen med de kartor som finns?
Eller är det mer ett alternativ och man kan även spela mer sandlåda?
Jag håller inte riktigt med om det. Spelstilar som inte kräver så mycket prepp analogt, kräver inte mer i en VTT och vice versa. Det absolut mest arbetskrävande som går att göra i en VTT är att spelleda ett traditionellt äventyr, om inte någon annan lagt upp och tillgängliggjort resurserna förstås.Jämfört med att spela analogt så ökar arbetsbördan för SL exponentiellt ju mer man går ifrån rälsat spel eller avviker från grottkräl/utmaningsfokuserad platsutforskning och mot exempelvis berättelsedrivet, sandlåda, utredande osv.
Jag ska villigt erkänna att den mesta tiden lade jag på nice-to-have-saker bara för att jag kunde. Att ha väggar och fog-of-war till alla byggnader är definitivt inte nödvändigt. Jag hade kunnat plocka SLP-värden och liknande direkt från boken/PDF:en istället för att lägga upp alla SLP i Foundry. Jag hade kunnat skippa de svenska beskrivningarna av färdigheterna och låtit spelarna läsa i regelboken istället. Osv., osv.Men, 50-100 timmar....! Hur går det ihop? Jag har aldrig lagt en bråkdel så mycket tid på att förbereda ett äventyr jag spellet online
Känns som att VTT vore att straffa våra spelgrupper!
Inte ok att köpa barn och kalla dem "det"!!!Jag har både en femåring och Foundry (även om jag bara köpt det och i princip inte använt det alls...